Yngelboks?

Ciklidene våre har fått masse egg, men vi har aldri fått noen til å vokse opp! Vi har prøvd mye rart.. Jeg har lest litt, og forstått at eggene skal oppi kassen UTEN foreldre? Noen gode råd?

Håper noen tar seg tid til å svare på mine dumme spørsmål?=)
Hva slags ciklider dreier dette seg om?
Hvilke andre fisker går i samme tanken,og hvor stort er akvariumet?
Ja, det lurte jeg også på "Ciklider" er så mangt.
Hva mener du med "opp i kassen"? Hvilken kasse? Tar du eggene fra dem? Ciklider driver jo egg- og yngelpleie, det er nettopp det som er så spennende med ciklider.
Mari Bjordal
Ciklidene våre har fått masse egg, men vi har aldri fått noen til å vokse opp! Vi har prøvd mye rart.. Jeg har lest litt, og forstått at eggene skal oppi kassen UTEN foreldre? Noen gode råd? Håper noen tar seg tid til å svare på mine dumme spørsmål?=)


Kommer helt ann på om hva slags ciklider dere har. Er det sør amerikanske så skal foreldrene stort sett passe på eggene, de pusser dem og sørger for at de ikke mugner. Hvis du tar vekk egene fra feks. Apisto, sommerfugl ciklider etc så vil dette skje.
Vi har palettciklider, sebraciklider og noen andre større noen, de har alle fått egg. Vi har prøvd mange forskjellige ting, men de blir jo alltid spist opp, stakkars! Vi har 11 tetraer, har ikke funnet noen som ligner noen sted, så vet ikke hvilke slags tetra. Antennemaller spiser vel ikke egg? Også har vi en merkelig fisk som er nattaktiv..
Maller kan nok forsyne seg, for ciklider" sover" på natta og vil da ikke få passa på eggene sine. Større ciklider kan også ta seg en bit.
Mari Bjordal
Vi har palettciklider, sebraciklider og noen andre større noen, de har alle fått egg. Vi har prøvd mange forskjellige ting, men de blir jo alltid spist opp, stakkars! Vi har 11 tetraer, har ikke funnet noen som ligner noen sted, så vet ikke hvilke slags tetra. Antennemaller spiser vel ikke egg? Også har vi en merkelig fisk som er nattaktiv..



Det händer att när jag skall fånga någon hona som tuggar (malawi/viktoria) att jag får tag i fel hona om man har många som tuggar samtidigt att de spottar ut eggen .Det vill säga rena ägg som ej är klara.
Det jag gör då är att jag tar i bruk ett helt enkel yngelkasse som många använder till levandefödare se bild.

lägger äggen i den och ser till att vattenstrålen från en av pumparna går in i yngelkassen.
På detta sätt har jag räddat många kullar.
Brukar att lyfta kassen ibland oxå .så att ev skit försvinner.

Vet inte om du kan använda dig av detta.
Men det fungerar bra för mitt ändamål.
Mari Bjordal
Vi har palettciklider, sebraciklider og noen andre større noen, de har alle fått egg. Vi har prøvd mange forskjellige ting, men de blir jo alltid spist opp, stakkars! Vi har 11 tetraer, har ikke funnet noen som ligner noen sted, så vet ikke hvilke slags tetra. Antennemaller spiser vel ikke egg? Også har vi en merkelig fisk som er nattaktiv..


Det høres jo litt rart ut, da palettciklidene blir meget aggresiv når de har unger/egg og kan faktisk banke "liv skiten" ut av fisk som er 10 ganger større enn dem selv for å beskytte avkommet.
Når det er sagt så tror jeg faktisk det er veldig lite du kan gjøre for å redde eggene, bortsett fra å fjerne evt. eggespisere. Å fjerne eggene fra foreldrene når det gjelder ciklider er neppe en god idè.
Uffda, nå ble det mye ifra meg gitt, men kommer jo på ting etterhvert

Noen Ciklider, hvis de er ung, trenger faktisk noen runder med egg før de forstår hva de skal gjøre med de og hva det innebærer. Det betyr faktisk at noen spiser sine egne egg uten å forstå hva det egentlig er, de lærer og blir gode foreldre etterhvert. Så mitt råd til deg er: hvis du ønsker yngel, fjern evt. eggspisere og la naturen gå sin gang. Så skjønner de etterhvert hva disse eggene egentlig er for noe og begynner å beskytte egg og yngel. Vet ikke om dette kan være riktig i ditt tilfelle, men ville bare nevne det
2nelise
Uffda, nå ble det mye ifra meg gitt, men kommer jo på ting etterhvert ;-) Noen Ciklider, hvis de er ung, trenger faktisk noen runder med egg før de forstår hva de skal gjøre med de og hva det innebærer. Det betyr faktisk at noen spiser sine egne egg uten å forstå hva det egentlig er, de lærer og blir gode foreldre etterhvert. Så mitt råd til deg er: hvis du ønsker yngel, fjern evt. eggspisere og la naturen gå sin gang. Så skjønner de etterhvert hva disse eggene egentlig er for noe og begynner å beskytte egg og yngel. Vet ikke om dette kan være riktig i ditt tilfelle, men ville bare nevne det :-)


Detta som du skriver ovan är ju klart det bästa.
Det skulle jag oxå rekomendera .
Det jag skrev är när det inte finns någon annan utväg.
Ja Kjell, skjønner hva du mener. Vet du, jeg må si, jeg er så utrolig facinert av Ciklider i lek. Og måten de flytter wigglerne på når eggene er klekket, og slik de oppfører seg for å "avlede" de andre fiskene. De flytter ungene, og en av foreldrene passer på wigglerne imens den andre oppfører seg som om de har egg og tiltrekker seg evt. eggspisere dit de hadde egg, så er eggene faktisk klekket og befinner seg et helt annet sted i akvariet. AT det går an! UTROLIG! Er det rart man elsker ciklider. og fått stygga på fisk, hehe
2nelise
Ja Kjell, skjønner hva du mener. Vet du, jeg må si, jeg er så utrolig facinert av Ciklider i lek. Og måten de flytter wigglerne på når eggene er klekket, og slik de oppfører seg for å "avlede" de andre fiskene. De flytter ungene, og en av foreldrene passer på wigglerne imens den andre oppfører seg som om de har egg og tiltrekker seg evt. eggspisere dit de hadde egg, så er eggene faktisk klekket og befinner seg et helt annet sted i akvariet. AT det går an! UTROLIG! :-) Er det rart man elsker ciklider. og fått stygga på fisk, hehe ;-)



Är själv otroligt intreserad av ciklider!
DE har personlighet och gillar deras yngelvård.
Att se en munruvande hona spotta ut sina ungar och när fara uppstår så gör hon tecken och alla ungarna sticker i munnen i gen.
Sedan kanske hon flyttar sig till ett litet sten röse och släpper ut de igen.

Fint att se.

Nu skall jag inte störa tråden mera
Ja, nå har palettcikliden fått seg ny kjæreste! Har mistanke om at det kanskje blir noen egg igjen snart, men den nye hunncikliden har ikke fått egg før, så det er jo ikke sikkert det går så bra da.. Takk for alle svar=D
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap