Tene penger på hypancistrus zebra (l-046). så teit! (side 3)

Ken Myrseth
For hva er galdt i å tjene penger på fisker?? Gjør det selv jeg.


Ebbeto
Ingen ting galt i det, men jeg tror faktisk du er den eneste i Norge som klarer det.


Jeg tror nok han mente noe mer i retning av; "ikke bare forbruke penger på denne hobbyen, men kanskje få tilbake bittelitt av kronene jeg har lagt ut"...

Ikke tjene som i "å gå i gevinst"...
Sier seg jo egentli selv at fisker som det er så stor etterspørrsel etter og likevel er skjeldne koster litt. Det gjelder jo forsåvidt alt. Er ikke barre L-046 som er dyr heller når det gjelder L-maller.
At prisen kunne vert lavere er jeg enig i, men så lenge den er såpass skjelden så er det selgeren som bestemmer prisen.

Lurer på hva kilo prisen for L-046 er :P
Syns det er flott at folk dretter fisk uansett art og at de tjener noen kroner på det ser jeg heller ikke som noe problem. Det er jo flere som tjener penger på hobbyen sin så hvorfor også ikke på fisk. Det er jo flere arter som er utrydningstruet som f.eks. victoria chiklider der enkelte arter bare finns i akvarium. Da er det flott at det er noen som orker å bry seg og bruke tid og krefter på å prøve å bevare disse fiskene så de ikke kommer helt bort. Det vil bestandig være noen som ikke er like seriøse i alt de driver med, men sånn er det med alt her i verden. Spekulanter finns det overalt men man må ikke skjære alle over en kam. Enkelte gaper over for mye og tenker ikke på konsekvensene etterpå. Skjønner du ble opprørt over vennen din som ikke tok seg godt nok av fiskene sine men sånne tilfeller er vel ikke siste gang vi hører om. Flott at du støtter WWF.
Cicilie Telle
mangen kjøper Hypancistrus Zebra (L-046) bare for å tene mye penger men tenk heller på fisken om den får det bra der den skal!


Det er vel ikke helt enkelt å oppdrette L046 uten at den har det helt bra. Tror nok også at de som velger å innvistere i en gruppe med L046 gjør alt det de kan for at mallene skal ha det bra. Det er jo litt kipt å miste fisk som koster så mye.Dette gjelder vel både for de som velger å kjøpe L046 for avel, og de som bare ønsker å individer for å betrakte.

Cicilie Telle
ikkje selg den til noen som du vet at den ikkje har det bra hos. eg har ikkje denne fisken selv men eg syns det er litt dumt att folk kjøper denne fisken KUN for å tne mye penger på den.


Når det gjeld etikken og moralen med å holde L046 tror jeg at de fleste som kjøper denne og andre maller med en slik prislapp gjør det som skal til for at fiskene deres skal ha det bra.

Må nok innrømme at når jeg lesere en del andre tråder om mer vanlige selskapsfisk er jeg nok mer bekymret for den uviten som disse fiskene blir utsatt for. Her er det alt fra å sette fisk i et ikke innkjørt kar, fôring med levende fisk, sterkt overbefolkede kar til fisk som holdes i alt for små kar osv.

Er kanskje noe naiv men tror at de som er så bitt av basillen og ønsker å holde f eks L046 kan risikere å komme til å "tjene" penger på oppdrett. Velger man da å selge disse privat for under tusen kroner slik at det blir enklere for andre akvarister å skaffe seg L046 kan man bli kritisert for dette. Men er det da mer etisk korrekt å kjøpe den samme mallen i dyrebutikk som koster 3-4 ganger mer? Er det mer korrekt å tjene penger på selg andre fisk som er mer truet i deres naturlige habitat? Eller er det umoralsk å selge sjelden fisk som har en stor prislapp?

Jeg har mindre betenkeligheter med å kjøpe F1 fisk enn VF. Jeg mener også at vi skal kjøpe VF som er med å støtte den lokale befolkningen som fanger fisk. Det er selvfølgelig her som alle andre plasser også de som begår miljøkriminalitet. Det er dessverre en del av bildet, men her drives det mye godt arbeid for å minske dette.


Cicilie Telle
f.eks Erlend d. bertelsen han vil bere det beste for fisken

Her ønsker jeg å støtte deg. Erlend er en bland mange som både i Norge og skandinavia har gjort mye for interessen for L maller. Han som moderator her i Akvaforum og medlem i GOC, sammen flere kunnskapsrike personer i bl a disse forumene spredd mye kunnskap om hvordan holde disse spennende fiskene.

Innenfor de andre artene er det også andre personer som har gjort en kjempejobb i forhold kunnskap om hold av de forskjellige arter, familier og slekter, fiskehelse osv. Akvaforum sine medlemmer har bl a bidratt til en fantasik flott norsk fiskebase.

Cicilie Telle
og det er det eg og ville ha gjort og om eg hadde hatt denne så hadde eg gitt alle dei inntente pengene til "naturvernorganisasjonen WWF".)


Synes det er prisverdig at du har en slik solidarisk tanke.

Jeg må nok dessverre være mer egoistisk, da jeg har tildels meget store utgifter på min hobby. Bruker bl a inntekt på salg av fisk til å bl a kunne skaffe meg nye arter, gjerne for å drive oppdrett på dem. Slik er jeg og andre oppdrettere en muliggjører for andre akvarister til å skaffe seg rimeligere F1 yngel av spennende arter. Om du da ønsker å kjøpe norske F1 L046 for 1200 kr via Haakon på Aquazoo i Bergen eller be Haakon å bestille tyske F1 fra Glaser i Tyskland med en utsalgspris på ca 3500 kr er selvfølgelig et valg du selv må ta. En annen mulighet er selvfølgelig å kjøpe dem fra private for ca 800 kr stk selv om dette er da med på bidra økonomisk til deres hobby. Men det vil du også gjøre om du kjøper annen norsk oppdrett fisk
Nils Vollstad
F1


*anstrenge meeeg*
Nils Vollstad
Velger man da å selge disse privat for under tusen kroner slik at det blir enklere for andre akvarister å skaffe seg L046 kan man bli kritisert for dette.


Den tok jeg ikke - kritisert for å selge billig?
Kesol
[QUOTE=Nils Vollstad]Velger man da å selge disse privat for under tusen kroner slik at det blir enklere for andre akvarister å skaffe seg L046 kan man bli kritisert for dette.

Den tok jeg ikke - kritisert for å selge billig?

Kesol, hva som er billig er vel ganske relativt. L046 under 1000 kr er vel langt under den prisen som den butikken du jobber i kan selg denne mallen for. Er det da billig eller dyrt? Og siden vi har forskjellig ståsteder sier noen at dette er altfor dyrt, mens andre sier altfor billig, men noen sier det er en bra pris. Den vanlige mannen på gata vil vel si at det er galskap å kjøpe en fisk til denne prisen uansett hvordan mallen ser ut.

Tråden handler vel om at noen "tene penger på L046, så teit!" Nå er det mulig at jeg ikke forstår helt hva trådstarter mener, men jeg har tolket det dit at noen da tene=tjene, som i fortjeneste.

Diskusjonen er vel da om det å selge L046 privat mellom akvarister for en pris som er lavere enn f eks innprisen til din butikk fra imazo er "så teit!" eller om denne mallen faktisk har denne verdien for de som ønsker å kjøpe den.

Er det du selger L046 for en ren fortjeneste, eller kan man se på det som at du som oppdretter faktisk har betydelig utgifter i forbindelser oppdrett av fisk? Dette da spesielt med henblikk på L46 som er dyre i innkjøp, bruker lang tid på å bli kjønnsmoden og lang tid på bli salgsklar yngel.

Når du siter "F1" og skriver "*anstrenge meeeg* tolker jeg det at du lurer på hva F1 er.
VF = viltfanget fisk, mens F1 er yngel av fisk som er viltfanget.

Nils, jeg tror du misforstod meg litt.

Hvem kritiserer deg for å selge billig, og hvorfor?
Nils Vollstad
[Når du siter "F1" og skriver "*anstrenge meeeg* tolker jeg det at du lurer på hva F1 er. VF = viltfanget fisk, mens F1 er yngel av fisk som er viltfanget.


Den var skrevet alt for sent og var sikkert alt for intern (og litt barnslig), og jeg tror ikke jeg gidder å kverulere videre på debatten om "F1". Jeg vet hva det betyr.
Hei
eg trur eg sletter denne bloggen..
eg ble så sur den dagen det var derfor eg skrev deenne bloggen så..
hehe
Cicilie Telle
eg trur eg sletter denne bloggen.. eg ble så sur den dagen det var derfor eg skrev deenne bloggen så.. hehe


Ikke gjør det. Ble jo en god diskusjon som engasjerer folk, om ikke annet.
Nils Vollstad
VF = viltfanget fisk, mens F1 er yngel av fisk som er viltfanget.


Dette er fullstendig feil, Nils.

P.S. Eg lever delvis i samme villfarelse (tankemesseig).
Donald
[QUOTE=Nils Vollstad]VF = viltfanget fisk, mens F1 er yngel av fisk som er viltfanget.


Dette er fullstendig feil, Nils.

P.S. Eg lever delvis i samme villfarelse (tankemesseig).

Hva er fullstendig feil i denne sammenhengen? Har ikke jeg kjøpt VF fisk på siste klubbauksjon? Er jeg blitt lurt av Elisabeth som solgte meg den posen med VF ciklider?
Jeg tenker at dere begge to har rett. Bruk av begrep er vanskelig. Det er derfor viktig at du definerer hva du legger i et begrep når du skal bruke det. I akvariesammenheng brukes ofte begrepene slik som jeg har skrevet, men innenfor vitenskaplige metoder er nok dette ikke korrekt.

Problemet dukker opp hvis vi ikke skal bruke vel innarbeidet begrep som for en gjennomsnittlig akvarist skaper mening og en felles forståelse for hva det er vi snakker om. Skriver jeg f eks L046 VF, eller L046 F1 tror jeg at de fleste vil tenke at vf er viltfanget fisk, mens F1 er oppdrett yngel av viltfanget foreldre. Og dette er ikke helt korrekt, eller kanskje til og med helt feil bruk av begrep sett fra et annet ståsted, f eks innenfor genetikk og den forsknings som brukes der.

Mitt poeng er istedenfor bli opptatt om hvor for vi ikke skal skape et felles språk og poengtere at dette ikke er korrekt, bør vi etterstrebe å gjøre det motsatte, forsøke å finne et felles språk der vi er innforstått med de begrep vi bruker.

Dette gjør f eks akvaforum sin ordliste så genial. Det er noen som har definert hva de forskjellige begrepene betyr i denne sammenhengen, på akvaforum. Så blir og må begrepene forandre seg utfra hvilken kontekst du bruker dem i. Det betyr også at det ikke er sikkert at hvis du bruker begrepene fra akvarieordlista at dette blir oppfattet som korrekt bruk av begreper andre plasser, men da får du heller forsøke finne ut hva den du snakker med legger i de begrepene h*n bruker.

Det å påpeke feil uten å forklare hva du mener er feil kan dermed bli lite konstruktivt, spesielt hvis det er uenighet eller usikkerhet om hva som ligger i begrepene.
Cicilie Telle
eg trur eg sletter denne bloggen.. eg ble så sur den dagen det var derfor eg skrev deenne bloggen så.. hehe


Jeg syntes dette har vært en fornøyelig og interessant diskusjon å følge. Diskusjoner om etikk og fisk er viktig å ta, det engasjerer.

Jeg syntes også det er interessant det du sier om at man bør tenke litt over hvor man sender fiskene sine. Ikke til personer hvor man "vet" at fiskene ikke vil ha det godt.

Problemet er, hvordan vet man om fiskene kommer til fornuftige hjem?

Jeg vil tippe at når det gjelder fisker som l46 eller andre dyre fisker, så blir disse antakelig kjøpt av folk med gode hensikter. "Ingen" legger så mye penger i fisk de ikke har planer om å anstrenge seg for at skal ha det så godt som mulig.

Men når man prater om de billigere fiskene f.eks. Guppy, platy o.l., som selges i alle dyrebutikker - og ofte til nybegynnere. Her vil jeg tro problemet er større. Jeg har jo mang en gang hørt uttrykket "innkjøringsfisk", som i betydningen "fisk man kjører inn filteret med og som er så billig at det ikke gjør noe at stryker med". DET er jo mye verre? En L46 er ikke mer verdt enn en guppy, sånn sett. Allikevel blir de behandlet (i mange tilfeller) helt forskjellig.

Jeg er helt enig med deg at man ikke bør selge fisk til folk man vet ikke kommer til å behandle fisken bra, men det å vite dette er vanskelig. Jeg tror ikke dyrebutikker gjør det slik, på auksjoner har man ingen kontroll og når man selger privat? Vel, jeg vet ikke hvor mange som har avvist en kjøper fordi man er usikker på om vedkommende er egnet til å holde fisken?

Kanskje man burde vært litt flinkere på dette området?
derfor det er fint å selge til andre på af, da kan man evnt sjekke profilen deres og se hvordan det står til med kar og slikt der.
Galemor
derfor det er fint å selge til andre på af, da kan man evnt sjekke profilen deres og se hvordan det står til med kar og slikt der.


utrolig mange som "hjemmer"seg bak "falske"profiler på nettet. Så at alt ser ut til å stå bra til når man leser profilen til mennesker, er ingen sikkerhet for at fiskene får det bra.
Man må faktisk stole på mennesken som man selger til, slik man må det i alle andre bransjer også.
Mange som verken skulle hatt dyr eller unger, men slike mennesker er ikke lett å "luke"ut.
Men det aller største flertallet som ihvertfall kjøper dyre fisker(fisker som koster mer en 100,- pr stk)er folk som virkelig tar vare på fiskene sine. Svir jo kraftig i lommeboken vis man mister 5-10 stk av fisker til flere hundre pr.stk.
Cicilie Telle
eg trur eg sletter denne bloggen.. eg ble så sur den dagen det var derfor eg skrev deenne bloggen så.. hehe


Det er jo ikke noen blogg... det er et innlegg. Det kan du ikke slette. Det er kun moderatorer som kan slette innlegg her.
Din personlige blogg er det jo ikke.
Bjarne og Nils, eg burde helt klart utdypet hva eg mente. Eg utelot det grunnet "hintet" Kesol gir i #49, men det kunne selvfølgelig ikke andre enn meg vite. Tar selvkritikk på det.

Det eg mener er i hvert fall at en bedre måte å si det på er: F1 av VF

P.S. Som nevnt er eg ikke flink til å følge dette selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap