Variasjon på prikker på hypansistrus l-201

Jeg har noen L-201 gående her. Og syns det er stor variasjon på prikkene på disse fiskene. Så det jeg lurer på er om det er den samme fisken eller snakker vi om 2 forskjellige?

Det er snakk om 2stk som jeg har som skiller seg veldig. De har prikker på ca 3mm i diameter, mens resten av fiskene har prikker på ca. 1mm. Fiskene er like store i lengderettning.
Er det en annen fisk som L-201 lever ved siden av og kan lett bli forvekslet med i handelen?

Hypancistrus contrandens (L-201) har som voksen prikker som er større en neseborene (nasal aperature). Har en ryggfinne som treffer fettfinnen (nedslått)

Hypancistrus lunaorum (L-339) har som voksen prikker som er mindre en neseborene (nasal aperature)

Hypancistrus inspector (L-102) har en ryggfinne som ikke treffer fettfinnen (nedslått)

Det gikk litt for i svingene her nå men jeg tror det sånn ca er riktig. Infoen er tatt fra artsbeskrivelsene.

E
L-201
Hei.Det med prikkene har med hvor i elven de er fanget,husker ikke helt men de med store er feks fanget oppe i elven og omvendt...men samme fisk da selvom stor forskjell på str på prikkene..
Inaktiv bruker
Knarfen
Hei.Det med prikkene har med hvor i elven de er fanget,husker ikke helt men de med store er feks fanget oppe i elven og omvendt...men samme fisk da selvom stor forskjell på str på prikkene..

Takk Da fikk jeg også en forklaring på hvorfor mine L201 har variasjon i prikkene. Trodde nesten det var snakk om to forskjellige arter selv om jeg har fått identifisert alle til å være L201.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap