En grønn akvarist med velutviklet litersyke (side 3)

Ciklide-eggene tror jeg forsvant inn i munnen(e) på en eller flere fisker. Grunnen? Jeg skulle fange syv SAE-er som jeg solgte, og skremte vel vettet av både ciklide-foreldre og resten av populasjonen. MEN det ser ut som om det er noe på gang i den andre hula nå, selv etter fangst av to båndguramier i går (PUH - for en jobb - til slutt var både vi og den siste guramien helt utslitt).

Innvollsorm i 54-literen er omsider historie (tror og håper jeg!), men har mistet alle de fire første guppy-hunnene jeg kjøpte. Den siste døde med magen full av yngel (og døde orm).

Siden sist har det kommet på plass en liten 21-liter i gangen som er fødselsdagsgave til 6-åringen. I denne går det to snegler og en stakkars enslig guppy-hann (for å avlaste den enslige, gjenlevende guppy-damen i 54-literen). Planen er noen kirsebærreker og flere eplesnegler og kanskje en kampfisk (spiser den rekene?) eller eventuelt "ukas fisk" fra et av de andre akvariene (blir noe smått og robust, i så fall).

Selv har jeg fått en 110-liters Juwel Rekord med møbel i bursdagspresang, og dette blir et planteakvarium, tror jeg. Eller artsakvarium. Eller kanskje det ender opp som selskapsakvarium allikevel? Foreløpig er det et planteakvarium med to guramier. Har planer om kloreker også. Og kanskje noen flere guramier. Kanskje bare en fredelig liten stim av "et eller annet", eller bare noen mollyer? Jeg klarer visst ikke å bestemme meg!

I tillegg har jeg begynt å vurdere et diskus-par i 240-litern, men er usikker på hvordan dette vil gå med tanke på de små-aggresive kakadueciklidene. Har i hvert fall lyst på noe som er litt større og som går i midten/øverst, og som tåler en liten støyt. Kom gjerne med innspill her.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder av guramiene i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap