Hvilke steiner?

Hallo
Jeg tenkte at jeg skulle bruke deler av påske ferien på å bytta ut innredninga av det ene akvarie mitt. Jeg har blitt litt innspirert av måndens akvarium og ønsker meg noe lignende. Steinrøyser det va skikkelig stilig. men hva stein bør jeg være ute etter? Hva stein er best? (erfaringer kasnje) Hva stiner bør jeg styre unda?

Et spørsmål til, Vannet i akvariet er så uklart, Byttet deler av vannet i går. var bra i et par timer. I dag er det helt likt igjen. Hva kan det komme av? Jeg har hat problemer med svevealger før en gang, men denna ganger er ikke vannet fult så grønt så det va den gangen. noen ideer hva jeg kan gjøre?

Mvh Bjørn
-Stein kan du finne i fjøra. Plukk de du liker. Skur dem og putt dem i karet.

- Akvariet ville jeg dekket godt til f.eks med et stort teppe eller laken og latt det stå i mørke uten fòr i ca en uke. Det pleier å ta knekken på sånne alger.
Det meste av stein som er "Made in Norway", er kurante å bruke til vårt formål.
Det kan være en fordel å ta noen tester, om en er usikker på bergartene, bare for å være på den sikre siden.

En stein bør være så hard, at den riper glasset, og ikke motsatt. Bløte steiner, kan fort avgi en del stoffer til vannet. Disse trenger ikke å være problematiske, men det er jo ofte lurt å være helt sikker.
Test også steinene for pH-endring, enten med å dryppe syre på disse, eller med å legge steinene i bløtt i ei ukes tid. Mål pH dagen etter at forsøket startes, og etter ei uke. Øker pH, vet du at steinene vil gjøre dette også i karet.

Selv styrer jeg unna stein som inneholder mye hvitt, mye rustbrunt, og mye metalliske flater.

Det grå vannet ditt, stammer trolig fra problemer med infusorier. Dette er ett problem som vanligvis oppstår når en får en uballanse i karet
Slike uballanser kommer gjerne av for lite filter\ filterbakterier, i forhold til belastningen på karet.

Løsningsforslaget som SoVe gir, gjelder for både svevealger (grønne) og infusorier.
Vanligvis er det tilstrekkelig å ha karet slik i 3-4 døgn, men noen ganger må en opp mot ei uke. Dette er hard kost for plantene, en uke uten livsviktig lys, kan fort drepe dem
Får ta turen te sjø kanten å luska med meg det så er fint då
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap