Ang. sebraciklider

I går satt jeg å leste på amerikanske nettsider om Sebraciklider. Disse er jo kjent for å være meget aggressive. Jeg kom over en veldig bra og informativ side med mye informasjon om denne cikliden.

Der sto det at hvis en ønsket å ha Sebraciklide i et selskapskar sammen med andre fisker så anbefales det å ha kun en!

Det sto videre at veldig mange akvarister kaller sebraciklidene for akvariets rotter, da de formerer seg som ja - rotter.

Det sto at et enkelt individ av sebraciklide ville oppføre seg ordentlig og går fint sammen med de fleste andre fisk.

Hvis man har et par derimot går de omtrent i lek med en gang og forvandles til uhyrer og vil ødelegge alt i akvariet og drepe alt som er av fisk. De går ikke av veien for å drepe fisk som er tre ganger så store som dem selv!

Hvis en derimot virkelig ønsket et par (de yngler som bare pokker) så anbefaltes det å ha de alene, det HVIS en ønsker å beholde de andre fiskene i live.

Interessant synes jeg. Personlig synes jeg at Sebraciklidene er fine men tør ikke ha de pga. aggressiviteten. Men hvis de kan trives alene og oppføre seg ordentlig så kan man jo revurdere det.

Hva mener dere som har erfaring med sebraciklide?
Sebraciklidene har en fantastisk personlighet - de kikker tilbake på deg fra andre siden av glasset, ja Aggressiviteten er både sjarmerende, og et potensielt problem.

Skal du ha sebraciklider, bør du definitivt ha dem i et akvarie for seg selv så sant akvariet er under 400 liter eller så De eneste som fikk være i fred hos oss var enkelte sugemaller samt en ildhale.....

Deres egne barn ble også mål for foreldrenes aggressjon når de nådde en viss alder - og siden barna ikke er såååå altfor lett å bli kvitt, så råder jeg deg til å ha en plan for hva du skal gjøre med ungene dersom du velger å ha sebraciklider.
Ja men hvis de faktisk kan trives som SOLO og oppføre seg fint da, så burde de jo kanskje bli mer attraktiv å holde? Jeg mener - de er jo nydelige og hvis en da slipper alt bråket så vil det jo være en flott fisk å ha i akvariet?

(for de som synes de er fine da) :P
Vi hadde dem i en 150-liter på deres premisser en stund, og hadde masse god underholdning med dem

Disse fiskene funka ikke aleine i selskapsakvariet, men det kan kanskje være noe med at de savna partneren sin? Så vi hadde dem sammen igjen....

Vær obs på at sebraciklider ikke går av veien for å hybridisere. Spesielt kjent er krysniongen sebra x sajica, men de kan også blande seg med andre arter..... Da er drittsekkproblematikken på plass igjen.
Men det er vel da snakk om å hybridisere med beslektete arter? - så da måtte en i så fall være nøye med hva man har i akvariet.
2nelise
Men det er vel da snakk om å hybridisere med beslektete arter? - så da måtte en i så fall være nøye med hva man har i akvariet.

Ja, er vel stort sett det vil jeg tro
Jeg har sebra ciklider sammen med sølvhai, skjørtetetra, kampfisk hunn + div maller og det går helt fint..Har også hatt dem sammen med tigerbarber og det gikk også helt fint=) Har et lekspar oppi der og de er ikke så aggressive som jeg trodde de skulle være.. greit nok at de jager vekk de andre fiskene, men det er bare hvis de nermer seg hula som yngelen er inni.. Jeg har aldri hatt problemer med at de har drept andre fisker eller at de er veldig aggressive.. Karet mitt er på 248liter og der går leksparet + 2 hunner og 2 av ukjent kjønn.. Hannen bytter litt på hvem han legger egg med, men de siste gangene har han lagt egg med samme hunnen=)

Eneste jeg ser på som et problem er at når yngelen blir frittsvømmende så klarer de andre få tak i dem og da spiser de yngelen, det er jo litt positivt også siden de formerer seg som rotter:P.. Det hender at det er noen som klarer og overleve og det er jo kjekt det også=)
Hvor agressive de er tror jeg kan variere litt fra individ til individ. Jeg og naboen kjøpte hvert vårt par når vi starta med akvarium. Hannene vokste veldig fort. Jeg hadde de i lag med et palett ciklide par og det gikk greit.

Naboen ville også ha seg et palett par, så han gikk til inkjøp av et par. Etter første dag så manglet palett hannen et øye, og hadde mange sår. Den ble avlivet. Han prøvde også med en oscar på ca 7-8 cm. Den led samme skjebne.

Jeg hadde også en ild hale i sammen med sebraciklidene og den fikk være i fred.
Ja det er nok forskjell på dem.. Mine har alltid gått sammen med annen fisk og aldri vært aggressive..
Jeg fikk sjokk da mamma kom hoppende bli hjem etter en fiskehandel. Hun hadde kjøpt 3 par cikilider til akvariet vårt på sånn 180l ca. Det var et par palletciklider, et par sebraciklider og et par veldig store ciklider som jeg ikke vet helt hva er. Jeg trodde de kom til å sause hverandre ned med en gang, men det gikk faktisk ikke så ille. Nesten ingen krangling og alle fikk egg. Sebracikilidene fikk faktisk bare egg en eller to ganger, de andre fikk mye flere.
.........mvh ingar
Du kunne jo ha to hunner/hanner, men det spørs jo om du vil ha Sebra ciklider veldig mye , jeg har bare en hann. ops er ikke helt sikker på om det er en hann.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap