Kampfisk med finneråte?

Her er kamfisken min. har den finneråte? finnene bare forsvinner og det er ikke noen rester av dem i karet. Eventuelt hvordan salt skal jeg ha i karet gh salt vanelig hus salt eller hva?
Går den sammen med andre fisker? Ev. hvilke arter? I så fall kan det jo være noen har forsynt seg litt av finnene.
Er det sykdom så kan du bruke helt vanlig jozo eller ektozon (usikker på stavemåten) som er akvariesalt. Jozo er helt fint. Les mer om mengde under: artikler > sykdom.
Jeg synes også det ser mer ut som om noen har forsynt seg av finnen, eventuelt at den har sittet fast og blitt revet løs. Finneråte ser mer ut som om området imellom de harde strålene i finnen forsvinner slik at bare finnestrålene blir igjen. Synes dette virker for skarpt avgrenset uten at jeg skal si det bastant.

For å forhindre problemer etter skaden så er daglige delvannsbytter en fin måte å forebygge både sopp og infeksjoner på. For annen behandling les i sykdomsartikkelen. Gh-salt er forresten uegnet til behandling. Dette gir bare en økning av hardheten på vannet. Vil du bruke salt til behandling så er det, som liv nevner, vanlig salt eller ektozon det er snakk om.
Sier meg enig med tante Astrid, det ser ikke ut som finneråte. Ikke i det hele tatt. Ser absolutt ut som noen (fisk) heller har tatt noen grådige biter av halen på den.

Finneråte gir et veldig typisk "flisete" utseende på finnene som er angrepet. Ingen jevn og pen "tyggekant" der, nei
ingen klå(/klo)fingrede reker i karet vel? hadde noen indiske kloreker sammen med kampfisk engang. det var ikke så lurt. de barberte kampfisken
Hihi
kan jeg bruke gh salt??? har det til malawi karet mitt.
Se!!!!
hvis dere ser på profilbildet mitt så ser du ossen den så ut før.
Som Tante Astrid påpeker, GH salt er uegnet. Den er til å få opp GH med. Du må bruke vanlig salg, Jozo eller Ektozon - akvariesalt. Syns fortsatt den ser mer spist ut enn finneråte, men går den alene så må det jo være sykdom.
Vanlig salg... skal selvsagt stå vanlig SALT
Kan det være at den er stresset? jeg tokk en sikkelig " vask" for noen dager siden.
KaMpFiSk RoCk
Kan det være at den er stresset? jeg tokk en sikkelig " vask" for noen dager siden.

Fisk mister ikke hele finner av den grunn. Den er som sagt blitt spist på, etter all sannsynlighet, evt har den satt seg fast i noe som har kappet finnen på den.
den går jo alene og det er kunn en rund stein og varmekolbe der
Her ser du bilder av finneråte

Men prøv med salt - siden fisken går alene så skader det sikkert ingen. Saltdose finner du under artikler og sykdom
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap