- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hva for fisker?
Hva for fisker?
Hej!
Pardon my svorsk!
Nyligen overtatt ett 540 liters akvarie med fisk, forrige eiaren hade fått fisken av brodern som drev med större akvarie og fisken i mitt akvarie er vel det som han ikke hade lust på att ha längre..
Har funnit de flesta av fiskarna i databasen men fortsatt ett par som jag lurar på ka det er.
Håper på hjelp!.
Marcel.
Pardon my svorsk!
Nyligen overtatt ett 540 liters akvarie med fisk, forrige eiaren hade fått fisken av brodern som drev med större akvarie og fisken i mitt akvarie er vel det som han ikke hade lust på att ha längre..
Har funnit de flesta av fiskarna i databasen men fortsatt ett par som jag lurar på ka det er.
Håper på hjelp!.
Marcel.
Postet 18.03.08 kl 23:29
Postet 19.03.08 kl 10:38
Postet 19.03.08 kl 16:31
Hejsan
Det är inga problem när det gäller vatten kvaliten att blanda Malawi och Tanganyika ciklider.
Men om de passar ihopa det är en annan fråga !
Vad har du för Tanganyika ciklider?
Har du några flera bilder på de som Lars Olof trodde var M.Auratus?
Tycker inte att det ser ut att vara det.
Att det är en melanochromis är nog rätt .
tycker det ser ut som ytter kanterna på fenorna ser gula ut!
Är det en gul bård på skärtfenan och ryggfenan?
Kan vara så att man blir lurad av ljuset..tycker det ser ut att vara mycket gult på dina bilder
Det är kanske så att du kan skicka in en bild till ?
Det är inga problem när det gäller vatten kvaliten att blanda Malawi och Tanganyika ciklider.
Men om de passar ihopa det är en annan fråga !
Vad har du för Tanganyika ciklider?
Har du några flera bilder på de som Lars Olof trodde var M.Auratus?
Tycker inte att det ser ut att vara det.
Att det är en melanochromis är nog rätt .
tycker det ser ut som ytter kanterna på fenorna ser gula ut!
Är det en gul bård på skärtfenan och ryggfenan?
Kan vara så att man blir lurad av ljuset..tycker det ser ut att vara mycket gult på dina bilder
Det är kanske så att du kan skicka in en bild till ?
Postet 19.03.08 kl 19:55
Endret: 19.03.08 kl 20:00
Hej Kjell.
Angående bilderna så stämmer det bra, jag höll på att ställa på ISO osv med kameran, inte helt lätt att ta kort på fiskarna.
Till en början trodde jag det var en blanding av Tanganyika & Malawi i akvariet men vad vet jag?, verkar bara vara 2st frontosa som är Tanganyikaciklider, den ena tror han äger hela akvariet. De hade jag gärna plockat ut.. eller behållt, men men tanke på att det står i Fiskebasen att de trivs i 720l+.
Tycker det är allt för mycket fisk i akvariet, ingen som får någon lugn o ro direkt. 4st Rödhuvudsciklider bor även där.
Angående bilderna så stämmer det bra, jag höll på att ställa på ISO osv med kameran, inte helt lätt att ta kort på fiskarna.
Till en början trodde jag det var en blanding av Tanganyika & Malawi i akvariet men vad vet jag?, verkar bara vara 2st frontosa som är Tanganyikaciklider, den ena tror han äger hela akvariet. De hade jag gärna plockat ut.. eller behållt, men men tanke på att det står i Fiskebasen att de trivs i 720l+.
Tycker det är allt för mycket fisk i akvariet, ingen som får någon lugn o ro direkt. 4st Rödhuvudsciklider bor även där.
Postet 20.03.08 kl 08:29
.marcelHej Kjell. Angående bilderna så stämmer det bra, jag höll på att ställa på ISO osv med kameran, inte helt lätt att ta kort på fiskarna. Till en början trodde jag det var en blanding av Tanganyika & Malawi i akvariet men vad vet jag?, verkar bara vara 2st frontosa som är Tanganyikaciklider, den ena tror han äger hela akvariet. De hade jag gärna plockat ut.. eller behållt, men men tanke på att det står i Fiskebasen att de trivs i 720l+. Tycker det är allt för mycket fisk i akvariet, ingen som får någon lugn o ro direkt. 4st Rödhuvudsciklider bor även där.
Hejsan
Frontoserna blir ju stora och är rovfiskar så mindre fiskar kan bli mat.
Om du säljer de så får du säkert ganska bra betalt om det är lite storlek på de
Tycker det serut som melanchromis Chipokae!
Som du ser så hat de en gulsöm på fenorna och det är ett gott känne tecken!
Chipokae är en jätte snygg fisk som aldrig jag haft problem med!
Sänder med 3 foto så får du se om det liknar dina!
Postet 20.03.08 kl 08:39
Ja det är en Chipokae, passar den nedre bilden du sände ganska exakt.
Ensam stackare, hade gärna haft ett par till, superfin fisk!.
Angående frontosorna hade jag kunnat tänka mig att skaffa ett eget kar och ha bara frontosa där i. Tyvärr bor jag i lägenhet och 540 liter är ganska nog vad som ska stå här uppe på 4 våningen utan hiss. Men har husplaner till sommaren, då blir det garanterat ett kar till.
Heros & Rödhuvudciklider var sydamerikanska eller?, och resten malawi, hur ska jag inreda detta akvarie, och vad bör jag ha för värden i vattnet?.
Tack för hjälpen!. Kommer absolut posta mer här .
Ensam stackare, hade gärna haft ett par till, superfin fisk!.
Angående frontosorna hade jag kunnat tänka mig att skaffa ett eget kar och ha bara frontosa där i. Tyvärr bor jag i lägenhet och 540 liter är ganska nog vad som ska stå här uppe på 4 våningen utan hiss. Men har husplaner till sommaren, då blir det garanterat ett kar till.
Heros & Rödhuvudciklider var sydamerikanska eller?, och resten malawi, hur ska jag inreda detta akvarie, och vad bör jag ha för värden i vattnet?.
Tack för hjälpen!. Kommer absolut posta mer här .
Postet 20.03.08 kl 08:59
Marcel den frågan angående syd amerikanare tycker jag du skall ställa i forumet för ciklider.
Kan så lite om de!
Har varit inom och vänt kan man säga det var inga ciklider jag fastnade för!
Min kunskap finns nog hos Afrikanska ciklider .
Men vet att det finns duktiga akvarister i det forumet som säkert hjälper dig med det.
Men har du frågor om Malawi och Viktoriacikler så fråga gärna på forumet Malawi/tanganyika/Viktoria så kanske jag eller någon anna hjälpa dig.
När det gäller malawi ciklider
Så undrar jag om du har några flera än M.Chipokae?
Och den andra på bilden.
Tyckte föresten att den gulsvarta kunde påminna om en mager Pseudotropheus flavus men det är jag väldigt osäker på.
Skicka gärna in fler foto så får vi se.
När det gäller Mbunas som M.Chipokae tillhör så bör man ha någon form av stenformationer med gömställen.
Bra cirkulation på vattnet. Finsand ha gärna någon vallisneria i akvariet tycker att det lyfter hela karet med några växter .
Det fina med Vallisneria är att de tåler att bli "betna på".
Ha gärna en rot oxå det är ingen fara !
många menar på att man inte skall ha rötter i ett malawi kar men det gör absolut ingeting !(det påverkar ph värdet minimalt)
Vet inte hur mycket du kan ?Så det kan ju vara att du kan det jag skriver...
Men nu är det gjort!
Har du flera frågor så ta de i forumet för malawi/Tanganyika/viktoria ciklider
så får du helt säkert svar av mig eller någon annan!
Kan så lite om de!
Har varit inom och vänt kan man säga det var inga ciklider jag fastnade för!
Min kunskap finns nog hos Afrikanska ciklider .
Men vet att det finns duktiga akvarister i det forumet som säkert hjälper dig med det.
Men har du frågor om Malawi och Viktoriacikler så fråga gärna på forumet Malawi/tanganyika/Viktoria så kanske jag eller någon anna hjälpa dig.
När det gäller malawi ciklider
Så undrar jag om du har några flera än M.Chipokae?
Och den andra på bilden.
Tyckte föresten att den gulsvarta kunde påminna om en mager Pseudotropheus flavus men det är jag väldigt osäker på.
Skicka gärna in fler foto så får vi se.
När det gäller Mbunas som M.Chipokae tillhör så bör man ha någon form av stenformationer med gömställen.
Bra cirkulation på vattnet. Finsand ha gärna någon vallisneria i akvariet tycker att det lyfter hela karet med några växter .
Det fina med Vallisneria är att de tåler att bli "betna på".
Ha gärna en rot oxå det är ingen fara !
många menar på att man inte skall ha rötter i ett malawi kar men det gör absolut ingeting !(det påverkar ph värdet minimalt)
Vet inte hur mycket du kan ?Så det kan ju vara att du kan det jag skriver...
Men nu är det gjort!
Har du flera frågor så ta de i forumet för malawi/Tanganyika/viktoria ciklider
så får du helt säkert svar av mig eller någon annan!
Postet 20.03.08 kl 09:16