Platy og guppy

Hei

Jeg har nå for første gang invistert i platy og guppy, veldig spent på om det kan bli "baby`er" etter hvert

Kan noen gi meg litt tips på dette?
Hvordan ser jeg at noen er drektig?
Kan yngelet være i samme kar?

Har en kampfisk i et annet kar, kan yngelet etthvert være i samme kar som den?


Både plsty og guppy slipper ynglel omtrent hver 4-5te uke. Tett beplantning og beskyttet filterinnsug gjør at de fleste overlever. Fødekasse er også et alternativ.
eg ville også ha invistert i ein føkekasse om eg hadde vert deg ( 30 kr ) kor mangen har du kjøpt og kva kjønn ?
Du veit at du skal ha 2-3 damer pr mann får at hannen ikkje skal slite ut hunnen.
Fisken Magnus
eg ville også ha invistert i ein føkekasse om eg hadde vert deg


Tillater meg å være uenig med deg Fisken Magnus. Fødekasse er noe ordentlig drit Det stresser moren, og fører ofte til at man får et vanvittig overskudd av fisk.

Jeg synes du skal la Guppyen/Platyen din føde i karet. Innred med mange flyteplanter + evnt. Javamose. På den måten overlever de sterkeste individene samtidig som du ikke får en befolknings-eksplosjon

Dette er kun min personlige oppfatning
Fødekasse kan fungere bra, men på sikt kan det gi deg et befolknings-problem.
det er heilt greit at du er uenig med meg Tender. Men det er den letteste måten å få yngelen til å vokse opp.

ja eg veit at det stresser fisken men dei gongene eg har bare latt dei gravide fiskene vere i akvariemet har det godt noen timer så er alle ynglene borte.
Ja det blir fort fult i akvariumet og det er ikkje vanskelig å bli kvitt dei enten legge dei ut her på akvaforum eller gi dei til ein dyrebutikk.
En anne måte for å bli kvitt dei på er at du slipper dei du ikkje vill ha ut til dei andre fiskene så er dei spist opp på 1,2,3

Men nå har eg slutta å bruke fødekasse til dne gravide og fiske opp yngelen i fra karet rett etter at den er blitt født, men det har eg bare gjort 1 gong og eg vill sefølgelig at fisken skal få det best mulig så eg lurer på om yngelen og blir stressa når eg putter dei i en fødekasse ?
Fisken Magnus
ja eg veit at det stresser fisken men dei gongene eg har bare latt dei gravide fiskene vere i akvariemet har det godt noen timer så er alle ynglene borte.


Hvis karet er innredet med nok "gjemmesteder" går det ofte bra med noen få. Og strengt tatt ønsker man vel ikke mere enn det? Vi snakker jo om fisk som yngler værre enn kaniner

At du bruker yngel som for pga. overskudd, bekrefter vel egentlig det jeg sier?
ja trudde det var nåkk gjemmesteder men det var det vist ikkje.
Men nå i går fant eg ein liten yngel som svømte rund på bunn og den lever forsatt. men eg klarer ikkje se kva type det er så eg gleder med til den vokser opp slik at eg kan se hvilken fisk det er.
SÅ nå har eg hvertfall litt meir gjemmesteder enn det eg hadde da det er ein yngel som har klart seg
Her er en fin artikkel om guppy. Platy er ikke så ulik guppyen når det kommer til formering. Den største forskjellen er antagelig at platy-ynglene holder til nede i karet mens guppy-yngel liker seg i overflaten. Sørg for nok planter, da mener jeg skikkelig buskas, i karet de går i så trenger du ikke styre med fødekasse og flytting. Det stresser både mor og barn.

Om du flytter yngelen over til kampfisken så vil den nok bli veldig glad for den levende maten. Ingen god idè altså
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap