Iselin sine akvarier (side 3)



Jeg bare MÅ legge ut denne videoen av helt utrolig nydelige Bettaer i alle slags forskjellige farger. Må ha dem, bare må ha dem!

[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/mDOFsEr4pN4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>][/URL]
Jaja.. Fordi jeg malte kvisslakki taket på det nye rommet mitt, så turte jeg ikke å luke i tilfelle det var noe giftig fiskene ville dø av. Derfor tok jeg bare heverten og bytta vann. Det skal jo til det og

I dag malte jeg bakgrunnen til Herr kampfisk hvitere.. Men det synes jeg egentlig ikke hjalp noe særlig. Kanskje det finnes en type maling som er mattere? Det håper jeg, ellers føles det ut som at all håpet er ute...
Nå ser det ut til at vallisneriane har blitt mer fornøyde etter omrokkeringen i akvariet, ikke alltid like greit med forandringer si

Det går fremdeles litt opp og ned med bakgrunnen til 43literen. Etter et par dager hvor halve bakgrunnen har vært på, grunnet dårlig tape fra min side (heh..), har jeg satt den helt på. Jeg tror det har hjulpet at den har vært halvveis på, fordi nå stresser han ikke like mye lenger. Litt er det jo, men kanskje det gir seg med tia?

I går fikk jeg bestillingen mi fra Webzoo også. Kjøpte Hikarii-Gold for Betta Splendens, som jeg fikk anbefalt av Tante Astrid. Da jeg skulle gi han en kule for første gang i går tok det en god stund før han skjønte at det var spiselig. Han tygget på det, spytta ut, venta på den vanlige maten, prøvde seg igjen, spytta den ut og til slutt gikk den ned. Jeg tror det er bra at han fyr tygga litt.. I dag derimot, gikk den rett ned

For ca. to uker siden bestilte jeg javamose og flyteplanter av en fyr her på akvaforum. Jeg overførte 95kr over til han sin konto og han sa han sendte dem. Denne pakken har fremdeles ikke kommet og jeg begynner å bli irritert. Endten så har han snytt meg (for 95kr?!), sendt feil eller så har posten rota noe innmari. Og om den skulle ha kommet frem i dag, ville plantene vært så lenge i mørket at de hadde vært helt ødelagte. Mange tenker nok at jeg overdriver over mine 95 kr. Men for en student som skal leve på en deltidslønn i en mnd. kunne ha fått planter i butikken til samme pris!¨

Sånne ting irriterer meg skikkelig!
send ham en mail å spørre om du kan få dekket tapet.
Sendte han en mail på søndag og på fredag. Ingen svar..
Hei!

På tordag ble jeg nokså fortvila. Jeg hadde endelig (!) kjøpt røde mygglarver og da det er en stund siden jeg har mata med disse før, hadde jeg glemt hvor mye mat det er i en kvart firkant, som var det jeg fôra Herr. Kampfisk med. Det skulle jeg jo ikke ha gjort... =P

Det endte med at han så ut som en ballong og ville helst ha tatt opp buksesmekken, om han hadde hatt en. Han kava på bunn, og delte på å svømme og ligge under rota. Stakar, han har måttet ha det så ubehagelig! Med tips av Mona O hevet jeg temperaturen for å få fordøyelsen raskere i gang.

Nå tror jeg alt er bra igjen, men han skal ikke få mat igjen før mandag, det har jeg bestemt meg for!

Til 35 literen har jeg også kjøpt en ganske så snasen Red Moore rot, som jeg skal snøre mose rundt og kle opp 35 literen. I dag begynte jeg med det evige maset om å få vekk andematen i dette karet. Det kommer til å ta sin tid, men jeg har altså begynt! Jeg har klart det i 54 literen, så jeg skal klare det i denne også

Nå nærmer deg seg bursdagen min og jeg har to ting på ønskelista:

1.Speilreflekskamera
2. 180 liters juwel akvarie (eventuelt bare økonomisk støtte)

Det hadde vært så gøy om folk i familien hadde slått seg sammen om 180 liters akvariet

Jeg har forresten fremdeles ikke hørt no fra han som snøt meg for 95 kr, mose og flyteplanter...
I en liten stund nå har jeg slitt med trådalger i vasspesten min. Og av en eller annen grunn har ikke giddi å ta vekk dette (ja, det er latskapen som slår til igjen), men jeg ble satt litt i gir da jeg så at algene nesten har blitt et slim med bobler i. Vell.. Det er jo ikke akkurat veldig tiltalende å se på, så jeg leste litt her på forumet om i hva som har skjedd.

Aureka!

Vasspesten min har jo blitt så j*vlig svær at den blokkerer for all mulig gjennomstrømning fra pumpa mi.. Og dermed så er det ikke så rart at algene kommer midt inni den store jungelen av vasspest, og heller ikke på "baksiden" av pumpa, fordi der kommer jo ikke strømmen til!

I morgen skal det lukes!
Idag har jeg luka!

Det trengtes, for å si det slik. Men jeg synes fremdeles vasspesten er grusom lang. Jeg trenger tips, jeg.
For at karet skal se ryddig og pent ut, skal ikke planten følge vannflata da, eller er det det som gjør at karet ser rotete ut? Hvor langt fra overflata skal den eventuelt være da? Er det en tommelfingerregel?

Rotalaen min begynner også å bli veldig fin og rød øverst, men jeg tør ikke å luke den kortere. Det er fordi jeg endelig har fått den til å stå der jeg vil at den skal være, og den begynner å bli stor igjen!
For at algeveksten skal tynnes ut, tok jeg vekk den vasspesten som var angrepet og satte pumpa opp slik at den henger på kortsida, så strømmen går igjennom hele akvariet. Jeg tok også og satte opp kraften litt. Håper dette hjelper meg

Alle tetraene mine, spesielt glødebåndstetraene har fått opp humøret. Ikke veit jeg hvorfor, men kanskje det er fordi at jeg har sunket hardheten litt? Det synes jeg er veldig hyggelig å se Da jeg har flest tetraer i karet, tenkte jeg at den eeene guppyen som er igjen av eget oppdrett ville overleve og klare seg til jeg får gjort om 54literen til levendeføderkar. Det gleder jeg meg til Om du lurer på hvor tetraene skal hen da, skal jeg lage en ny post rett etter denne

Lillebroren min, som i dag fyller 13år og rager 185cm over bakken, kom i dag på rommet mitt og så på Herr. Kampfisk. Da jeg fortalte han at han sresser ganske mye pga. han ser speilbildet sitt, sa han:
"Så han lurer på hvilken kjekkas det er som kommer å skal ta over akvariet hans? For en ego."

Jeg for min egen del heier nå lpå min Egotrip fisk..


[External Image]

Det har seg slik at vi bygger på huset. Pappa for stor garasje til sin offroad-bil, mamma får vinterhagen sin og ungene (altså jeg og lillebror) får større rom.
Og hva tenker en som har diagnosen svak litersyke da? Jo! Jeg har plass til et større akvarieum!

Tankene har begynt å surre, da jeg har malt fredig grunnmaling på rommet. Det er faktisk ikke så grusomt lenge til jeg kan flytte inn.
Så jeg har tenkt:

Et kar på maks 180 liter. Gjerne av typen Juwel, men så har jeg også latt tankene surre litt rundt typen Rubin.
Jeg har veldig lyst på sør-amerikanske fisker og planter.

Da har jeg tenkt litt på et par med kurvciklider, en gjeng med en type corydoras (pandacorydoras??) og en eller annen type malle som til og med JEG kan få til! Hit kommer jeg da til å flytte glødebåndstetraene og de røde fantomtetraene mine.

Er det noen som har noen formeninger om dette??
Hei

Idag har jeg bestemt meg for hvor jeg skal kjøpe 180literen også har jeg mest sannsynlig bestemt meg for Eheim Professional 2226, som jeg har blitt anbefalt her på forumet.

Så jeg har regnet ut at om jeg jobber alle de kveldene jeg er blitt satt opp på i september (som faktisk bare har 2 uker igjen) og regner med å få en god slant med penger til 18årsdagen min, tror jeg denne 180liters-drømmen blir en realitet


JIPPI!
Trallala... Det har ikke skjedd veldig mye, men nå har jeg kjøpt et brukt fluval 1+ pumpe m/filter her på forumet. Så nå skal det bli nye tider i min 35 liter. Jeg har bestemt meg for å starte dette karet "på nytt" og har forberedt meg på en liten nitritt-bombe (selvom jeg har testet med gjevne mellomrom og jeg ikke har fått utslag). I helga skal jeg begynne å male det nye rommet mitt! Hvem veit? Kanskje jeg begynner å flytte inn dit i høstferien? Kanskje jeg kan begynne med nye oppsett i karene mine og flytte dem inn da også? Kanskje jeg etter 18årsdagen min faktisk FÅR det fine Rio juwel 180liters akvariet jeg tenker KONSTANT på. Jeg vil ha! Jeg skrev jo dette innlegget omtrent kun fordi jeg her er det eneste stedet folk faktisk forstår at jeg ønsker meg et slikt.


Jeg har begynt å tenke på fiskeliste oppi der, da. Kanskje noen har noen innvendinger? Jeg har på ingen måte bestemt meg!


- Kurvciklide/kakadue ciklide/palett ciklide (altså endten eller av disse rasene, kom gjerne med innvendinger her også
- En stim med glødebåndstetra, har en stakkars stim på 9 stk i 54literen min..
- En bøllegjeng med pandacorydoras ( og da skal jeg seff ha finkornet sand, rådasand, altså)
- En type l-malle
Endelig!

Nå har jeg flyttet inn på det nye rommet mitt og bde 54 literen og 35 literen er flytta inn. Nå mangler jeg bare en hylle som jeg kan oppbevare 35 og 43 literen på. Jeg har fått tips om GORM hyllene av en her på AF, og da henviser jeg meg til innlegget mitt her, jeg har ikke allverdens plass og må derfor benytte meg av en reol eller en hylle som kan tåle vekten av to små akvarier.
Jeg tør ikke å flytte Herr. Kampfisk før jeg har fått hylla på plass, rett og slett pga. temperaturforskjeller når jeg skifter såppas mye vann for å få til og flytte karet.

Når alle karene er på plass skal jeg legge ut bilder av dem. Jeg synes at plassen til 54 literen var veldig kledelig

Jeg liker det nye rommet mitt
Det har kort sagt skjedd ganske mye.

Vasspesten vokser ut av akvariet, kanskje noen vil by høyere på annonsen min her på Akvaforum???
Otocinclusene jeg kjøpte for to-tre uker siden trives, det gjør fantomtetraene også

Men det jeg er stolt av da, er at jeg har kjøpt et 240 svart juwel rio møbelakvarie. Haha! Idag har jeg fyllt det opp med vann og fått det medfølgende filteret og eheim 2026 til å starte.
Vannet er foreløpig helt sinnsykt grumsete, håper det bedrer seg raskt så jeg kan begynne med innredning

I mellomtiden prøver jeg å finne på en innredning, det synes jeg er vaaanskelig. De plantene som SKAL inn er:

Tigerlotus og Echinodorus "Rose", og jeg skal ha søramerikansk biotop. Tada!
Idag har vært rydd rommet og stell-akvariedag. Det trengtes

Alle fiskene i 54literen lever i beste vellgående, men uvitende om at de skal oppi 240 literen når den er klar(Desverre gjelder ikke det den gjennværende guppyjenta og de tre ottoene). Har luket i vasspesten og skal sende den til kjøper, så nå er ikke den like stor lenger. Fiskene fikk plutselig litt svømmeplass og det ser det ut som at de liker (pussig nok).

Livet til Herr Kampfisk går sin gang. Han trives, det ser jeg jo. Men jeg synes at det er pussig at halen hans blir kortere... Hvem skal nappe finnene hans? Sandsneglene? Posthornsneglene? Han selv? Ikke vet jeg. Det ser ikke ut til at han mistrives med det, men jeg husker så godt hvor vakker han var da han kom hjem fra butikken.. Jeg har endret litt med oppsettet. Det er ikke lenger lavasteiner der, men en mangroverot. Jeg tenkte kanskje lavasteinene bidro til den flisete halen, men det ser ikke ut som at det har hjulpet. Uansett synes jeg karet ble finere med rota enn med lavasteinene. Det ble liksom ikke så "hardt".

I 35literen finnes det ingen fisker for tiden. Jeg har prøv å gjøre karet litt kult før jeg putter oppi Galaxy Rasboraer oppi der.
Etter at jeg kjøpte fluval 1 brukt av en her på AF så lukta det skikkelig Svarta på rommet mitt, og i og med at det er ferdig bygd nå nylig var vi redde for at det var noe feil med rommet. Svarta er et skikkelig inngrodd ferskvann i Brannfjellskogen som stinker råtne planter osv. Det finnes salamandere der da, så vannet er rikt med liv sånn sett.

Så fant jeg til slutt ut at det var filteret i den brukte pumpa som hadde meldt seg ut. Det lukta ikke bra. Jeg bytta alt av vann og satte inn et nytt filter, og nå er det oppe og går igjen. Det virker heller ikke som at det blir noe nitritt. Har stått sånn i 3-4 uker med masse planter og en haug med sandsnegler og pestsnegler.
240 liter juwel:

Jeg har planta karet med disse plantene:

Echinodorus "Rosé"
Alternanthera Reineckii "Pink"/ Roseafolia
Sverdplante
Tigerlotus

Første beboer heeelt aleine i den store verden:
[External Image]
Etter jeg fikk oppi lotusen ser karet slik ut:

[External Image]

[External Image]

Nå har jeg tenkt til å skrive et par oppdateringer, faktisk! Hehe.

Det kom som et lite sjokk da jeg så at Herr Kampfisk sitt liv vingla mellom liv og død, det syns jeg var litt trist fordi han var så pen da jeg fikk han. Jeg skjønner ikke hvorfor han døde, egentlig. Det er ingen nitrit, jeg har ikke glemt å fôre han, temperaturen er god.. Nå får jeg tenke meg godt om før jeg kjøper en eventuelt ny kampfisk, eller om jeg har lyst til å ominnrede karet (igjen)... Har en liten idè om hva jeg har lyst til å gjøre med det, men det får vente til juleferien.

Igår kom første beboer oppi 240 literen, en liten ancistrus jeg tror ser ut som ei jente. Det eneste som bekymrer meg er at jeg ikke har sett den siden jeg gikk hjemmefra i går kveld. Men nå skal det sant sies at jeg har masse planter og en stor rot med masse gjemmesteder og en liten oppbygd hule. Så jeg håper nå den er der. For å være ærlig synes jeg at den kunne vist et lite livstegn, slik at jeg veit at den lever. Idag kjøpte jeg 10stk fisk av en her på Akvaforum, jeg fikk vite at det skulle være røde fantomtetra, men når jeg kommer hjem og får av avispapiret rundt posen ser jeg at det er serpatetra i stedet.

Nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre:
1. Si ifra og informere at det han hadde var serpatetra og at det helt sikkert var feilinformert av dyrebutikken, og fortelle at det var kjempefine eksemplarer han hadde?
2. Beholde dem? Jeg hadde jo tenkt til å ha 15 stk røde fantomtetraer, fordi jeg har 5stk i 54 literen fra før. I tillegg hadde jeg tenkt å ha en stim med glødebåndstetra på 10-20 stk. Dette kan kanskje fort bli rotete?
3. Selge dem videre som serpatetra??

Men; Det er utrolig koselig med liv i 240literen. Det er kjempegøy å se at fisken beveger seg så mye mer enn i en 54 liter, hehe. Nå har det stått uten fisk i akkurat 5 uker. Nå er alt ordentlig i gang

Før du avgjør hva du skal gjøre med feilkjøpet, (serpatetra er forresten kjempefine!), så kan det være greit å vite at disse er mer nappete av seg enn fantomtetraen. Du bør derfor være obs når det gjelder samboere til disse. Må tilføye at jeg ikke har hatt de selv, men baserer seg på det jeg har lest om de. Hadde nemlig lyst på de selv en gang, men valgte de bort pga av den litt plagsomme adferden.

Nå har jeg sluppet dem ut i karet og de stortrives - og jeg kan se at de er fyrrige og svømmer etterhverandre stortsett hele tiden.
Jeg bare lurer på om du da har hørt om det har gått utover f.eks Blå Acara'er? Det er hovedfisken jeg hadde tenkt meg, skjønner du

De serpatetraene jeg har sett i butikken synes jeg ikke har vært så fine, men da jeg så disse ble jeg forelska.. Nesten ingen av dem har korte finner pga. napping heller. Det er bare to stykker som har litt kortere ryggfinne. De er kjempesøte
Det hjelper nok på at de er såpass mange i stimen. Da napper de heller innbyrdes og fordeler aggresjonen på flere av individene. Vil tro at acaraene er såpass store og tøffe at de ikke prøver seg på dem. Det er helst langfinnede, rolige fisker som er utsatt for napping, for eksempel guramier, guppy og kampfisk.

Synes dette er fine fisker og de kommer ofte ikke til sin rett i butikkene. De har egentlig nydelige farger. Det kan tenkes at du har overskudd av hanner. Om det er slik på disse som mange andre lignende tetra-arter så er ryggfinnene betraktelig lengre på hannene. De to kortfinnede du har kan dermed være hunner. Ikke det at det spiller så stor rolle siden de hverken danner par eller plager hunnene unødig utenom lekstiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap