Kjøpe eletrisk utstyr i usa -passer det til vårt strømsystem?

Siden dollarkursen er så lav, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle kjøpe meg noe utstyr fra USA. Men hvordan blir det med volt og støpsel, og de greiene der...?
Noen som har peil?
Og så forsto jeg [URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251323&_path=251882;251433;251436;251323]plutselig litt mer.[/URL]..
Men trenger man en egen transformator for hvert el-produkt man kjøper fra usa? I så fall så ble det plutselig ikke så billig lenger... ;O
Du trenger bare en adapter som forandrer 120V til 240V. Kjøp dem også i USA eller på ebay, så sparer du litt
Mvjnz
Du trenger bare en adapter som forandrer 120V til 240V. Kjøp dem også i USA eller på ebay, så sparer du litt:)


Hva er en adapter da? Tror nok det heller trengs en trafo, som nevnt tidligere. Husk også at USA opererer med 60Hz. I Norge er det 50Hz. Og hvis produktet er meget strøm/effekt krevende, så blir trafoen ganske så stor og tung i tillegg. (Ellers trenger 110 volt, kraftigere tversnitt på kablene. Jo høyere spenning, jo mindre tverrsnitt.)
Men selvsagt, er det bare noe småtteri av utstyr, så går jo Clas Ohlson sine trafoer greit. Den største tar ca 300watt. Men hvordan en 60Hz pumpe, virker på et 50Hz anlegg, er ukjent for meg. Mulig man får et effekt tap, eller at det ikke virker i det heletatt. Det gjelder da spesiellt motorer i AC utgave. En Trafo forandrer ikke Hz. Bare spenning. Hvis det da ikke er noe form for frekvens omformer med på trafoen.
Min erfaring er at en del elektriske apparater kan brukes på ca. 110-240V uten noe form for omformere/transformatorer etc., disse er isåfall merket.
Tove
Min erfaring er at en del elektriske apparater kan brukes på ca. 110-240V uten noe form for omformere/transformatorer etc., disse er isåfall merket.


Ja, min barber maskin(Braun), er merket 12-240V. Og skal da kunne brukes innenfor dette området. Den har innebygget trafo/elektronikk tilpasset dette.

Men man må aldri plugge et apparat merket med 110 Volt 60Hz i et 230 Volt 50Hz anlegg. Da er man meget ille ute å kjører. Dette må man ikke gamble med. (Hvis man anbefaler noe sånnt, så vet man ikke hva man snakker om)Resultatet kan fort bli person skade, ødelagt utstyr, brann, og da at liv går tapt. Nei, hold dere langt unna 110 Volt utstyr. (Forøvrig, et idiotiskt system.)

Det er ellers, også et kjent problem, å blande 60Hz med 50Hz, Etter å ha undersøkt litt. Spesiellt motorer. Mye utstyr får kort levetid, og brenner opp, pga dette.
Slikt som reise utstyr(barbermaskin/hårføner/ministrykejern/krølltang osv), er nok mere av den sorten, som er beregnet brukt, på flere typer anlegg. Mens akvarie utstyr, regnes mere som stasjonært.
Aggi
Og så forsto jeg [URL=http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251323&_path=251882;251433;251436;251323]plutselig litt mer.[/URL].. Men trenger man en egen transformator for hvert el-produkt man kjøper fra usa? I så fall så ble det plutselig ikke så billig lenger... ;O


Jeg ville ikke anbefale det nei. Jeg bodde selv noen år i amerika når jeg var ung. Vi solgte unna alt av elektrisk utstyr før vi reiste til norge. Noen elektriske artikler, som hårføner, barbermaskin etc. er beregnet til å reise med og det følger ofte med adapter. Men vanlige stasjonære (permanente) elektriske artikler ville jeg styrt unna.
Har også lest en del om å kjøpe fra USA. Det er ikke noe problem å omforme spenningen fra 230V til 115V. Man får kjøpt kraftige billige omformere i USA, av type samme som Clasohlson over. Problemet er frekvensen. Man får ikke tak i utstyr som omformer fra 60 til 50 Hz. Desverre vil motorer (pumper) og transformatorer (lysarmaturer) påvirkes. De får i utgangspunktet 17% lavere effekt og 17% høyere strøm. Siden strømmen blir høyere blir det mer varmeutvikling. Det kan medføre problemer avhengig av hvordan utstyret er konstruert. Så rådet er vel å styre unna pga man vet ikke helt hva som skjer. Og det er jo ikke noe godt utgansgspunkt med elektriske artikler.

www.kropla.com/frequency.htm Dette er et lite øysamfunn i karibien som har 220V 50Hz, men som kjøper utstyr fra USA.

Man kan trygt kjøpe utstyr som går på 12V likespenning. Da kan man bare bytte ut trafoen som følger med med en norsk 12V likestrømstrafo. Disse er billige og selges på CO.


Aggi
Siden dollarkursen er så lav, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle kjøpe meg noe utstyr fra USA. Men hvordan blir det med volt og støpsel, og de greiene der...? Noen som har peil?


Det går jo an å lete litt på engelsk ebay. De har tross alt artikler som er tilpasset det europeiske systemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap