Hvitprikk blitt vanligere?

Sitter og funderer over hvordan det kan ha seg at jeg har fått hvitprikk i to akvarier i løpet av noen få uker i løpet av den korte tiden jeg har hatt akvarium igjen (2,5 mnd) Hatt akvarium i nærmere 15 år tidligere, (vårt uten nå i 7-8 år) men kan ikke huske å ha hatt hvitprikk mer enn en gang på alle de årene.

Så alternativene er:

1. Det er mer hvitprikk - svakere fisker
2. Jeg har glemt gamle triks
3. Jeg har hatt skikkelig uflaks

Hva er dere andres erfaringer? Sikkert flere her som har hatt akvarium i årevis...
Kan det være kryss-smitting ved bruk av samme utstyr?
liv_65
Sitter og funderer over hvordan det kan ha seg at jeg har fått hvitprikk i to akvarier i løpet av noen få uker i løpet av den korte tiden jeg har hatt akvarium igjen (2,5 mnd) Hatt akvarium i nærmere 15 år tidligere, (vårt uten nå i 7-8 år) men kan ikke huske å ha hatt hvitprikk mer enn en gang på alle de årene. Så alternativene er: 1. Det er mer hvitprikk - svakere fisker 2. Jeg har glemt gamle triks 3. Jeg har hatt skikkelig uflaks Hva er dere andres erfaringer? Sikkert flere her som har hatt akvarium i årevis...

Hvitprikk er veldig vanlig. Det skal ikke mere til enn at en fisk får et lite sår, enten ved å ha sloss - blitt bitt av en annen fisk, eller har slått seg mot en rot eller stein. Sår gror veldig sakte under vann og det setter seg veldig fort vondt i såret som igjen gir hvitprikk. Og hvitprikk er jo smittsomt, så har først en fisk fått det så må man behandle.

Mitt råd til deg er først og fremst å tenke over hva slags sammensetning av fisk du har. Om de går overrens, og det er mye jaging som igjen kan føre til bitt eller skader.

Hun i dyrebutikken min fortalte meg at hun går en runde hver eneste morgen når hun kommer på jobb for å se om noen fisker har fått hvitprikk. Og har de det så medisinerer hun og setter karantene lapp på karet. De selger jo ikke fisk med hvitprikk før denne er behandlet. Hun sa det skal utrolig lite til før at en fisk får en skade, spesielt ifbm. jaging, og da er en igang igjen.
Ikke brukt noe av utstyret fra det syke karet i det som sist ble sykdom i- Det er heller ingen fisker som jager/jages i noen av karene - bare fredelige fisker fra samme biotop med samme krav til vann. Ser utrolig mye hvitprikk i butikkene også, og syns ikke jeg opplevde dette i samme grad tidligere.
liv_65
Ikke brukt noe av utstyret fra det syke karet i det som sist ble sykdom i- Det er heller ingen fisker som jager/jages i noen av karene - bare fredelige fisker fra samme biotop med samme krav til vann. Ser utrolig mye hvitprikk i butikkene også, og syns ikke jeg opplevde dette i samme grad tidligere.

Helt ærlig, jeg vet faktisk ikke. Kanskje problemet "øker" fordi vi er blitt mye mer bevisst på det? Så istedet for at fiskene dør, så oppdager vi sykdom tidlig nok til å behandle. At vi er blitt mer opplyst på denne fronten som ellers i dagens samfunn?
Det er selvsagt en mulighet, men kraftig hvitprikk er ikke så lett å overse egentlig. Kan være en kombinasjon av flere ting kanskje, men føler at det er blitt påfallende mye mer siden jeg drev med akvarium tidligere - men kan selvsagt også være at jeg har hatt skikkelig uflaks nå og griseflaks den gang Mista fisk da også, men som sagt kun en gang med hvitprikk - ennå jeg har hatt øksefisk i mange år (som jeg leser er er en av de som er mest utsatt).

Får bare krysse fingrene for at det går bra, men gjenstridige er de også. Er på kur to nå i 2. akvariet hvor det ble sykdom. Bare en dag igjen av kuren og ingen synlig bedring en gang
Ja, hvis det er et kraftig utbrudd så trenger du gjerne en dag eller to ekstra med medisinering. Ellers, jeg vet ikke. Det blir bare spekulasjoner. Kanskje "basseluskene" er blitt mer resistente mot medisinene? "beats me", jeg har ikke peiling.
Har fått tips om å prøve dobbel dose om ikke kur 2 virker heller. Har dessverre en del fisker som iflg. fiskeleksikonet her og andre steder ikke vil tåle 32 grader. Også litt skeptisk til varmekuren da de fleste av plantene mine ble rimelig "herpa" etter varmekur i lillekaret.

Ødeliegger liksom litt av moroa med akvarium disse prikkene, men får håpe det snart gir seg. Klok av skade blir det karanteneakvarium fremover (dog jeg ikke er 100 % overbevist om at det ikke kan bli stress ved flytting fra karantenekar til hovedkar heller?!)
Hvilke medisiner bruker du? Og er du helt sikker på at det er hvitprikk? Den Exit eSHa skal være bra og ødelegger ikke bakteriefloraen i pumpen.
Ja, helt sikker. Bruker Esha Exit.
Har hatt hvitprikk, veldig svakt utbrudd, to ganger og begge gangene etter å ha kjøpt med meg fisk fra en butikk i trondheim. Begge ganger var det fisken som ble kjøpt som fikk det og heldigvis ingen av de andre. Knærta det med exiten. Veldig irriterende, ingen fiskekjøp i tr.heim heretter.
Skjedd med nye fisker hos meg også. Fra 2 forskjellige butikker. Men om smitten kommer med fisken eller om det er stress ved flytting som mange sier er vanskelig å si. Så ikke prikker da jeg kjøpte dem i alle fall.
Nei, jeg vil ikke si at parasitten er mer vanlig nå, enn for en del år siden.
Det som er endret, er at enkelte stammer av parasitten er mer seiglivet, og en del arter av fisk, er rett å slett avla i filler siden du drev med akvarier sist.

Spesielt i nystarta kar, som ditt ennå kan klasifiseres som, er det mer vanlig med utbrudd enn i kar som har vært drevet lenge.
Her er noen av grunnene:
-Nytt kar=nye fisker i de fleste tilfeller. Nye fisker er ofte stressa, og da bryter det fortere ut sykdommer, enten det er hvitprikk eller mer aggressive smittestoffer.
-Nytt kar har ofte noe ustabile vannverdier, dels på grunn av manglende kunnskaper hos mange akvarister, dels på grunn av det "ferske" miljøet, og dels på grunn av oftest varierende belastning hele tiden.
-Nytt kar som var solgt som ett sett, har ofte en alt for dårlig filterløsning i forhold til den belastningen mange utsetter karet for. Spesielt nybegynnere går i mange feller, og med rottefeller på hver eneste tå, blir det fort vondt å gå

Andre forhold som kan være av betydning, er at en del butikker\ grossister, forebygger så inngående, at parasittene ligger latent i fisken. Store mengder salt (NaCl) og medisiner brukes av enkelte, for å unngå tap av fisk.
Tap av fisk=tap av penger.
At fiskene blir syke når de omsettes=tjene mer penger.

Selv har jeg faktisk ikke hatt utbrudd av parasitten etter at jeg begynte å forstå at vann er mer enn bare en våt, kjemisk forbindelse
Det tok ett år med f..skap i alle rettninger, men når kunnskapen var på plass, var også de største fallgruvene tetta. Og da er det plutselig trygt å ferdes

Jeg er ikke enig med 2nelise i det hun sier om at det bare skal ett sår til før helv.... starter.
Sår er utsatt for sopp, og sopp kan svekke fisken tilstrekkelig til at en får andre sykdomsutbrudd.
Men det er langt fra vanlig at en ser hvitprikk som komlpikasjon på sårskader.
Frank Angell
Jeg er ikke enig med 2nelise i det hun sier om at det bare skal ett sår til før helv.... starter. Sår er utsatt for sopp, og sopp kan svekke fisken tilstrekkelig til at en får andre sykdomsutbrudd. Men det er langt fra vanlig at en ser hvitprikk som komlpikasjon på sårskader.

Akk ja mensan. Der er man blitt feilinformert fra butikk igjen, Irriterende man blir jo helt forvirra av alle motstridende opplysninger.
2nelise
Akk ja mensan. Der er man blitt feilinformert fra butikk [B]igjen[/B], Irriterende :-( man blir jo helt forvirra av alle motstridende opplysninger.
Du er ikke den første, og med stor sikkerhet ikke den siste, som har fått feilaktig\ mangelfull info fra butikkene
Så det er ingen grunn til å fortvile over annet enn det faktum at mye info fra slike kilder bør dobbeltskjekkes
Det er lenge siden jeg hadde hvitprikk, heldigvis. Et par år kanskje?
Noe av grunnen er kanskje at jeg kjøper flest Corydoras og de får sjelden eller aldri hvitprikk. Men jeg har da noen andre fisk også, men jeg kjører alltid karantene på nye fisk. I karantenekaret er vannverdiene tilpasset det fisken er vant til, og akklimatiseringen går derfor greit uten at fisken får noen store overraskelser. Det at fiskene er alene i ro og mak i karantene, tror jeg faktisk spiller inn. De blir ikke jaget eller herset med av andre fisk, som ofte skal plukke på nykommerne. De trenger ikke være redde for eller passe seg noen, kan man si. Dersom de er konstant redde eller blir jaget av andre i sitt nye hjem, rett etter en stressende innfanging og transport, kan man nesten være garantert at den nye fisken tipper over og får utbrudd av sykdom.

Jeg har (bank i bordet!) bare hatt hvitprikk i et av mine vanlige akvarier EN gang, og det var fordi jeg mot bedre vitende satte inn en stim nyankomne tetra uten å kjøre karantene. Det verste var at jeg stod og tenkte da jeg slapp dem ut; "Dette blir det hvitprikk av...." (!) Og det ble det.

Heldigvis så jeg de første prikkene med en gang, det var fire-fem stk av de nye fiskene som hadde bare et fåtall prikker hver (det var over 40 tetraer i karet). Kjørte opp tempen umiddelbart til 32°C og så ikke noe mer til hvitprikk heldigvis.

Da er det nok som det oftest er; et sammensatt problem

- Relativt nystarta akvarier (kjøpt brukt, men man vet jo ikke hvor god bakteriekultur forrige eier har hatt i akvariet), i tillegg ny sand, nytt vann og mange nye fisker
- Svakere fisker og forebygging hos forhandlere
- Mer motstandsdyktige prikker

Kan nevne at det i begge akvariene var små ancistruser som var "syndebukken".

- I lillekaret var det fred og fordragelighet helt til jeg kjøpte to små (3 cm) albino ancistruser. Kan hatt prikker da jeg kjøpte dem - ikke så enkelt å se på albino.
- I 180 literen var det to små - også de 2-3 cm - orange/brunflekkete ancistrus som jeg oppdaga prikker på kun et par dager etter anskaffelse. Tok mange dager før det dukka opp på de andre fiskene (scalare som ble kjøpt samtidig og kardinalneon som jeg hadde fra før)

Er ancistrus ekstra "avla i filler" og kanskje også de ulike fargevariantene ekstra utsatt - ekstra svake?

Kjører nå dobbel dose med esha exit etter å ha kjørt to runder med normal dose. Etter første normaldose så ancistrusene friske ut og så pang neste dag var tetraer og scalarer rammet - underveis i kur 2 begynte også coryene å klø seg mot ting og et par av dem har små prikker. Tok sats i går, bytta halvparten av vannet og kjørte i gang med dobbel dose. Får indelig håpe det tar kverken på f...skapet.
Blir definitivt karantene fremover - har avtale om en 20 liter som hentes om få dager. Har ikke brukt karanteneakvarium før - hva er cluet? Skal vannet tas fra det karet de skal oppi til slutt? Er det ikke stress for fisken å flytte fra karantene til hovedakvarium?

Er liksom litt i tvil, får man syke fisker eller ligger sykdommen latent i alle fisker og de blir syke av stress ved flytting? Hvis sistnevnte er tilfelle - hvordan tilsikrer man at det da ikke skjer også ved flytting fra karantene til hovedakvarium? Er risikoen da mindre pga at det tar kortere tid og mindre sannsynlighet for temperatursvingning?

Planen om øksefisk (som jeg har hatt tidligere uten problemer) legges i alle fall på is..... hørt de er verstinger på hvitprikk.

mona o
Det er lenge siden jeg hadde hvitprikk, heldigvis. Et par år kanskje? Noe av grunnen er kanskje at jeg kjøper flest Corydoras :-) og de får sjelden eller aldri hvitprikk. Men jeg har da noen andre fisk også, men jeg kjører alltid karantene på nye fisk. I karantenekaret er vannverdiene tilpasset det fisken er vant til, og akklimatiseringen går derfor greit uten at fisken får noen store overraskelser. Det at fiskene er alene i ro og mak i karantene, tror jeg faktisk spiller inn. De blir ikke jaget eller herset med av andre fisk, som ofte skal plukke på nykommerne. De trenger ikke være redde for eller passe seg noen, kan man si. Dersom de er konstant redde eller blir jaget av andre i sitt nye hjem, rett etter en stressende innfanging og transport, kan man nesten være garantert at den nye fisken tipper over og får utbrudd av sykdom. Jeg har (bank i bordet!) bare hatt hvitprikk i et av mine vanlige akvarier EN gang, og det var fordi jeg [I]mot bedre vitende [/I]satte inn en stim nyankomne tetra uten å kjøre karantene. Det verste var at jeg stod og tenkte da jeg slapp dem ut; "Dette blir det hvitprikk av...." (!) Og det ble det. Heldigvis så jeg de første prikkene med en gang, det var fire-fem stk av de nye fiskene som hadde bare et fåtall prikker hver (det var over 40 tetraer i karet). Kjørte opp tempen umiddelbart til 32°C og så ikke noe mer til hvitprikk heldigvis.

Hvordan gjør du egentlig dette med karantene? Unnskyld min uvitenhet men jeg må bare spørre: når nye fisker blir plassert i et karantene kar, vil de allikavel ikke være nye i det karet du da plasserer de i etter karantenetiden? Og i så måte bli jaget som nykommere av de andre fiskene?
Nei, da er de ikke nylig stresset og kommer direkte fra importør/grossist, og heller ikke "mishandlet" i et butikk-kar med innfanging, livredde for folk som stadig banker på glasset, transport først fra grossist til butikk og fra butikk hjem, og alt det der.

Etter noen uker hos meg, er de avslappet og trygge, godt oppfôret og vant til vannet og slikt Og overflytting fra karantene til annet kar, tar som oftest hos meg bare sekunder.
Det er langvarig stress som er mest skadelig og sykdomsfremkallende.

PS!
Dessuten er jeg veldig pirkete med hva slags fisk jeg setter sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap