Hva er galt med lyset?

Hei.
Lyset på mitt juwel 180-kar er ikke så bra for tiden! Det slår seg liksom plutselig av, og på igjen av seg selv... Kan ikke si jeg tror det er bra for fiskene at lyset slår seg av og på hele tiden.
Så hva er det som er galt? Den ene "plastikk-dingsen"(vet ikke hva det heter:p), som man skal skru på ved enden av lysrøret er knekt, hvis dere skjønner hva jeg mener? :p Tror dere det er den som gjør så lyset er sånn? Får jeg kjøpt sånne i butikker, evnt hva heter de?
...Kan jeg foreslå at du tar med deg den toppen til en elektrikker...? Evt. om du har en "lysbutikk" i nærheten som har service-avdeling...
Det burde være en enkel sak å få tak i en ny sånn ring (selv om ting ikke alltid er som de burde...).

De skal holde fuktigheten ute, og det kan nok bli en del krøll hvis det kommer fuktighet inn til elektronikken. Det er mulig det er det som har skjedd.

Jeg ville kjørt uten lys til jeg fikk ordnet ny ring, og latt armaturet tørke skikkelig før jeg prøvde på nytt. Men jeg er slett ingen elektriker
Jeg kikket litt på den, og fant ut at "ringen" var like hel, men der man skrur den på hadde knekt! Altså der man setter lysrøret inn i, så har "skru-greiene" knekt av, så de hang igjen i ringen... Jeg suger til å forklare :p

F.eks. på den her;
[External Image]
Der er det en sånn hvit ting som man skrur på, men jeg kan ikke skru den på pga der man skal skru den fast, der er "skruinga" knekt av... Hehe, skønner? :p
Antageligvis har du da dårlig kontakt, og at det er derfor lyset blacker ut av og til. Jeg vil anbefale deg å ikke bruke armaturet da elektriske ting med dårlig kontakt har en stygg tendens til å utvikle varme, les brannfare.
Det som Ronny Olsen sier der kan jeg forsåvidt underskrive på - jeg hadde dårlig kontakt i bryteren på mitt Juwel Rekord 110, og den bryteren ble glovarm...

Når det gjelder problemet ditt så har jeg ikke svart fordi jeg ikke anser meg kompetent. Håper noen andre kan hjelpe!
Det er nok to grunner til problemet her, begge er med all sannsynlighet relatert til fukten på grunn av dårlig tetting.

Enten er det dårlig kontakt som følge av korrosjon på polene, eller så er det kommet fukt inn i selve "lyslista", som skaper trøbbel med kortsluttning.

Uansett, du bør finne ut hva det er som er galt. Er du selv ikke i stand til dette, få noen som vet hva de driver med, til å se på galskapen.

Rørholderen som er deffekt, må byttes ut, for å forhindre videre skade på både armaturet, og evt annet som kan ta skade.
Det å bytte rørholderen er ikke det enkleste på disse armaturene, siden de er limt sammen.
Selv hadde jeg vurdert å bytte ut hele lys-lista, blir neppe særlig mye dyrere enn å få en elektrikker til å gjøre jobben.
Evt byttet ut lysene i lista med ett vanlig innbyggingssett. Ronny startet for en tid siden en tråd der han forklarte hvordan han gjorde dette
Frank Angell
Uansett, du bør finne ut hva det er som er galt. Er du selv ikke i stand til dette, få noen som vet hva de driver med, til å se på galskapen. Rørholderen som er deffekt, må byttes ut, for å forhindre videre skade på både armaturet, og evt annet som kan ta skade. Det å bytte rørholderen er ikke det enkleste på disse armaturene, siden de er limt sammen. Selv hadde jeg vurdert å bytte ut hele lys-lista, blir neppe særlig mye dyrere enn å få en elektrikker til å gjøre jobben. Evt byttet ut lysene i lista med ett vanlig innbyggingssett. Ronny startet for en tid siden en tråd der han forklarte hvordan han gjorde dette ;)

Jeg er ikke i stand til å finne ut hva som er galt nei
Men Ronny-ideen så egentlig litt fristende ut! Men jeg er litt skeptisk til om jeg kan klare det? Det er vel neppe så enkelt som det ser ut til i tråden til Ronny? Eller er det faktisk så lett at en 16-åring kan gjøre det?

Og hvis jeg kan klare det, hvordan lysrør skal jeg kjøpe til en 180liter for at de skal passe? Ser at det bare er T8 som er i 30w, mens T5 bare er i 24w og 39w... Jeg har jo lyst til å prøve T5-lys, men er det mulig å ha en 30w T8, og en 24w T5?
Tja, hvor vanskelig er det å klippe vekk de eksisterende festene, og sette på nye med to skruver på hvert feste ?
Lettere enn å skifte dekk på sykkelen i alle fall.

Du kan selvsagt ha 1*30W, og 1*39W samtidig over karet. Men dette krever at du kjøper ett innbyggingssett for 30W, og ett for 39W. Du må altså bruke tett på dobbelt så mye grunker, for å få dette til, som om du enten gikk for 2*30W eller 2*24/39W.
For å pressisere; en kan ikke kjøre 1*30+1*39W over samme innbyggingssettet.

Ronny fikk jo plass til 39W T5-rør i sitt Juwel-kar, så det er vel ikke noen grunn til at disse ikke skulle passe også hos deg
Ok, jeg skjønner pointet ditt :p
Hva er det best å satse på av T5 og T8 da? I et vanlig selskapskar, med mye planter? Blir fiskene på noen måte plaget av for mye lys? Jeg er jo veldig glad i planter, så hvis jeg velger T5, så vokser sikkert de litt bedre og...
Hmm, får se hva jeg har penger til
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap