Hvilke planter?

Hei!

Nå trenger jeg hjelp med å identifisere to planter.

1. Denne fikk jeg med akvariet da jeg kjøpte det. Jeg trodde jeg ikke skulle få den til å overleve, men det gjorde jeg

2. Denne fikk jeg med javamosen på auksjon. Jeg lot den være i mosa, og nå har den begynt å slå ut små røtter.
Liker slike gjetteleker, jeg

Tipper den første er en type Hygrophila, muligens en polysperma. Synes disse H-artene er veldig lik hverandre og vanskelig å skille fra hverandre.

Den andre kan muligens være denne flyteplanten, men det er litt vanskelig å se siden det var så lite av den enda. Du får poste nytt bilde når den blir litt større
Den siste syns jeg ligner litt på en avlegger fra windeløv jeg


Tante Astrid: Jeg tror du kan ha rett ved at det kan være en Hygrophilia. Og jeg leste at den er fra Asia og det passer jo meget ypperlig da jeg nettopp har startet et akvarie jeg skal ha asia-biotop i =)

Odd Espen: Den ligner veldig på en sånn windeløv, ja! Så det på avleggeren på bildet på informasjons siden dens. Veit du hvilken verdensdel den planten kommer fra, og vil den trives på en mangroverot?


Tusentakk for svar=D
Windeløv er en fremavlet variant av javabregne så den kommer antagelig fra laboratoriet i et eller annet gartneri Går du ut fra javabregnen så er den asiatisk. Begge disse festes på røtter. Har windeløven selv i rekekaret mitt. Jeg puttet den bare inn i en sprekk i rota og der har den vokst seg fast av seg selv.

Så i teorien hvis man ikke tenker på at de er "avla" frem av mennesker, så kommer den fra Asia?

Tusen takk for hjelp=)
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap