Johanne`s tråd (side 10)

Godt nytt år til deg også Heidi. Ja Scalarene er kjempefine og virkelig staselige. Jeg har hatt de i over to år nå og de er absolutt noen av mine favoritter. De legger jevnlig egg som det av naturlige grunner ikke blir noe av (de blir oppspist av de selv og med god hjelp av de andre innbyggerne i akvariet).
Var i går kveld (5/1) redd for at jeg hadde gjort en kjempetabbe med å kjøpe kardinaltetraene til Juvel`n. Jeg så kun 5 av 7 og de jeg så gjemte seg bak pumpa og virket veldig redde. Jeg var da helt sikker på at Scalarene hadde tatt to av dem. Det ble så jeg gav de en diger porsjon frossen artemia og skrudde av lyset der da de var ferdige med å ete. I dag har heldigvis alle kardinalene dukket opp igjen og de er også mere fremme. Scalarene virker nok fortsatt ganske interessert i dem men det er kanskje bare for å hilse på:S

Har tatt noen bilder; av 111 bilder ble dette de beste:p
Kardinaltetra er virkelig en fin liten stimfisk
Det er ikke uten grunn at de alltid har vært så populære. De vil nok aldri miste sin status som "klassiker" i akvariet

Er i grunnen snodig at jeg aldri har hatt dem.
Skjønner godt at kardinaltetraene stadig er like populær. Med sine intenst lysende farger er de virkelig en fargeklatt i akvariet. Ved siden av Keisertetraene er de mine absolutte favoritter blant stimfiskene. Keisertetraene synes jeg ble litt for store samt at jeg hadde lyst på en stim med litt mer farger enn de har.
Tror jeg har gått og siklet etter disse nå i snart to år, så da måtte jeg bare prøve når jeg fant disse store fine eksemplarene på dyrebutikken. Hvis dette nå går bra (noe det ser ut til å gjøre så langt) håper jeg å utvide stimen så de i alle fall er minst 20 stk.
Flere kardinaltetraer
Da er stimen med kardinaltetra utvidet til 17 stk. så langt Her er det bilde av de 10 nyeste som ennå ligger til akklimatisering.

Begynner å tro det er noe galt med kameraet for det er kun på "simple modus" det går an å få litt normale farger. Hvis jeg tar bilde med maro- intelligent- eller normalmodus blir de helt grønne:s Disse ligger i posen ennå så bildet ble litt mere uklart:p
I dag har jeg hatt vannbyttedag med rens av pumper på alle tre akvariene.

I Juvel`n trengtes også en grundig slamsuging etter at jeg har fòret ganske hardt der de siste ukene. Slamsugeren som jeg bruker til dette karet tror jeg at jeg vil bytte ut så snart som mulig. Den er veldig grei å starte og har den fordelen at det er stoppekran på den så man slipper å pumpe/starte den for hver bøtte man fyller og tømmer. Ulempen er at silen er så "finmasket" at alt slammet setter seg fast. Jeg stod og studerte slangen mens jeg "slamsugde" og alt vannet som passerte silen var helt krystallklart ikke ett rusk så jeg passerte. Derimot måtte jeg for hver bøtte jeg fylte med gammelt "skittent" akvarievann tømme og rense silen:p

Jeg trodde egentlig ikke at jeg skulle bli lei av andemat. I sommer greide eplesneglene å tømme hele karet for andemat så jeg måtte i vei å hente ny forsyning. Nå var overflata på Wromaken helt dekt av et tykt lag med andemat selv om det ikke er så lenge siden forrige runde med "luking". Tror jeg får bruke håv neste gang for å gjøre "lukejobben" av andemat litt enklere

Jeg går fortsatt og venter på at C. adolfoiene skal komme til butikken. Var innom der i forrige uke og da hadde de enda ikke kommet på listene deres. Jeg får vel bare prøve å være tålmodig enda ei stund
Her ble det kjempesorg i kveld. Min absolutte yndlingsmalle; Golden Nuggeten ble funnet død. Var litt bekymret i går kveld ved mating da den ikke dukket opp men slo meg litt til ro med at den nok tok livet med ro under ei rot. Så ingen tegn på hverken sykdom eller skade så jeg håper nå bare det ikke er noe smittsomt i alle fall:s

Her er forresten et bilde av den mens den var i live
Trist å høre! GN-er har dessverre en tendens til å dø i akvarier. Hvor lenge hadde du hatt den?
Nydelig fisk, forresten.
Takk Jeg har hatt den i to år nå, så jeg håpet og trodde at jeg skulle ha den i mange år enda:-/
Ingen flere dødsfall i Juvel`n den siste uka heldigvis. Det blir nok til at jeg prøver å skaffe meg en ny Golden Nugget etterhvert. Den var bare nydelig.
Når det gjelder Kardinaltetraene stakkar, så er det bare noen få igjen. De få som er igjen ser derimot ut til å klare seg godt for det har ikke vært frafall av de på over en uke. Jeg tipper de er for store til å bli spist. Jeg har tenkt tanken på å sette ei gruppe i Wromaken for å fòre de skikkelig opp, men er redd det vil bli stort frafall av krystallrekene som stadig yngler der:s

Etter at jeg fikk tak i Kardinaltetraene har jeg fôret ganske inntensivt i Juvel`n. Dette har ført til at iallefall plantene har fått stå i fred der. Ingen hullete blader å se, og endel av plantene har vokst seg ganske kraftige

Når det gjelder Corydoras Adolfoiene, så har de visst ikke vært på leverandørens liste siden jul. Jeg får bare vente enda ei stund, og det er jo heller ikke noe som haster så fryktelig.

Jeg drømte at Trillene la egg i natt; store mengder, og at det krydde av små coryyngler i Wromaken. Det var vel antagelig fordi jeg satt og leste i flere av de personlige trådene her i går kveld antagelig. Det var selvfølgelig ikke et eneste egg der da jeg skrudde på lyset i morges
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap