Johanne`s tråd (side 3)

Hei var det ikke små sneiler inni da når den falt fra hverandre.?
De tar ikke skade av høy fuktighet så lenge de ikke blir liggende i vann. Det skal være varmt og høy fuktighet. Luktet det vondt av klasen? Er det synlig mugg eller er det farger fra sneglene som bedrar deg. ? Hvis den ikke er befruktet så skal den ikke gå i oppløsning sånn som din, da tørker de bare inn og begynner å lukte vondt etterhvert.
Eggklasen har klekt:-O
Den så ganske muggen ut men lot den ligge en times tid inntil jeg fant ut at jeg burde se å få fjernet den. Da var det meste av den på vei ned i akvariet. Har aldri i mitt liv sett en så rask "forråtnelsesprossess":p Det ser ut som små snegler ja men du verden så små, og så grå. De får sikkert litt mer farge når de blir litt større. Jeg er ennå både paff og litt småsjokkert etter en så rask "forløsning"
Så det var beibiser da? gratulerer. De er veldig små og fargeløse. Den har klekket på 9 dager den klasen der da? Det må være rekord....
Tusen takk Den kunne ha hengt der et døgn eller to da jeg fant den så jeg kan vel ikke skryte meg inn i rekordboka av den grunn antakelig Det blir nå spennende å se hvor lenge det tar før den andre klekker, der er jeg mere sikker på tidspunktet da den ble lagt; om ikke på timen så iallefall hvilken natt den havnet der.
Jeg får fòre litt ekstra med agurk framover no så jeg er sikker på at småttisene får mat nok. Dette var kjempeartig
Har nå kommet meg etter den sjokkartede opplevelsen med eplesnegleeggene som klekte så kjempetidlig. Har også funnet ut hvorfor den klekte så tidlig; det var altfor varmt i akvariet Har ikke hatt termometer der på en stund, men varmekolben har sett ut til å ha fungert godt. Problemet tror jeg heller ikke var varmekolben men kombinasjonen med varmt sommervær ute (det er da vanskelig å holde romtemperaturen nede her til tross for intensiv gjennomlufting), samt akvariebelysningen. Jeg kjøpte en digtal temperaturmåler på fredag og den viste 27,7 grader; ikke rart at eplesnegleeggene klekte på rekordtid. Jeg har nå dratt ut varmekolben og slått av lyset mest mulig, samt latt fòrluken stå oppe. Temperaturen er nå kommet ned på 26 grader heldigvis. På fredag og i går så jeg masse små eplesnegleunger på glasset, men det er nå svært få igjen. Jeg håper bare de har funnet andre steder å være og at de ikke har dødd pga. temp.forandringer. Jeg måtte ta litt hensyn til de andre beboerne i akvariet også da mange av de slett ikke trives med en så høy temperatur.
Den andre eggklasen ser ut som den vil komme til å klekke i løpet av ett døgns tid kanskje
Det ser ut som det tar tid før den neste "minimaisen" klekker. Jeg vet egentlig ikke om det kanskje har vært for tørt. Har måttet ha fòringsluka oppe i hele helga da det har vært altfor varmt i akvariet. I dag da jeg kjente på den var den fortsatt hard å ta på selv om den har skiftet farge til grå. Jeg duppet den et øyeblikk i vann og la på fòringsluka igjen. Jeg er spent på om den kommer til å klekke eller om den har tørket ut.
Hei jeg tror nok at den kommer til å klekkes. Jeg hadde to klaser som var klar til klekking så jeg la de på kanten og dagen etter var begge to borte. Fant dem begge i akvariet og la de på kanten igjen. Trodde ikke det var liv igjen inni der men det var det ja. Det begynte å kry små skapninger ut og ned i vannet, ikke mange men tenkte at de berga vel da. Titta nedi igjen noen timer senere og da var begge klasene borte igjen....Hva i all verden skjer. Fant begge på nytt i karet og tok de opp og la de lenger inn på kanten. Kikka en stund etterpå og der tok jeg synderen på fersk gjerning. Det var en av marisa sneglene som klatra opp og dro de med seg nedi. Nå var klasene så oppsmuldra at jeg bare smuldra de litt mellom fingrene og de rydde ut små snegler om alle lever vet jeg ikke men mange overlevde ihvertfall for det har vært fullt av små snegler på glasset i kveld.
Bare la den ligge for plutselig så bare faller den sammen og da begynner vandringen mot vannet. )
Sannelig er den ikke igang med å klekke. Det tok faktisk bare en time fra den var temmelig hard til den ble helt "lealaus". Nå er det mange småsnegler som er på tur ned i akvariet og glasset har fått masse hvite "prikker" Denne brukte i underkant av 10 døgn på å klekke. Jeg ser nå også ei ny eplesnegle som er på desperat leting etter et sted å legge en ny klase. Ser ut som de er kommet i siget.
Jeg tror også det må ha vært en eggklase som har "gått meg forbi" tidligere, da det er endel lilla småsnegler som tusler omkring i akvariet. Trodde tidligere at det var en type pestsnegler, men nå som de er blitt litt større er det ikke vanskelig å se hva det er
De marisasneglene dine Heidi, var kanskje ut etter ferskmat, eller kanskje den bare skulle være hjelpsom?)
Nå har endelig den desperate eplesneglefrua funnet en plass å legge sin nye "minimais". Ho har funnet et sted oppe i lysarmaturet. Ho hadde hverken tid til å vente på kveldsmat eller at lyset ble slokket så det hastet ganske mye tydeligvis
Dette gjør selvfølgelig at jeg ikke får fulgt med videre på at "gammelklasen" klekkes, da den ligger på hylla like under armaturet. (Jeg må løfte på armaturet for å se den). Jeg regner imidlertid med at den klarer seg selv, helt uten innblanding fra meg
Var litt redd for at eplesnegleungene fra første klasen hadde forsvunnet/dødd, da jeg ikke så de på en stund. De første to dagene var de veldig små og fargeløse og holdt til på akvarieglasset og så forsvant de bare. Nå etter ei uke ser jeg at de har kommet fram igjen. De er tydelig blitt litt større og har fått farge (lilla). Nå ser jeg de både på glasset og i sanden, så det tyder forhåpentligvis på at endel av de kanskje kommer til å vokse opp? Klase nr.3 ligger fortsatt og godgjør seg.
De røde krystallrekene som jeg kjøpte ser det også ut til å gå bra med. De var ganske små og i begynnelsen kunne jeg se bare 2 og 3 i gangen. Nå er de blitt større og er mere framme. Jeg har hittil sett 5 på en gang av 6 stk.
hei fin tråd og gøy å lese om babieser, mais, snegler og reker.
keep it up
blir det ikke voldsomt mye snegler slik dine avler fram da?
hehe lykke til videre
Tuusen takk, det var trivelig å høre Ja snegler og reker er veldig fascinerende dyr, og det er veldig spennende å ha litt annet enn bare fisk, synes jeg. Når det gjelder oppdrett på de så er det jo kjempespennende når man aldri har sett/opplevd det før; alltid moro første gangen
Når det gjelder sneglebebisene så har jeg forhørt meg sånn at jeg får levert de. Ellers kunne jeg nok ikke ha latt de klekke
hehe ja det ser jo ut til at det kan bli mengder av de

hvor mange forskjellige farve varianter har du egentlig?
Hei, jeg har ganske mange forskjellige ja
Lilla
lys rosa
blå/turkis
lysegul
gul
gul med lilla striper
lilla/rosa (blanding)
og hvit.
Jeg har ikke så mange av de forskjellige fargene da, og alle er heller ikke like store.
Her er den jeg liker aller best selv; gul med lilla striper som jeg kjøpte av Heidi på forumet her. Synes fargen er så fiin. Om kvelden ser den nesten gull/kobberfarget ut synes jeg
kjempe stilig. spennende å høre hva farger det blir på babisene da.

Ennå er det visst bare de lilla sneglene som legger eggklaser selv om de gule også er store nok. De gule ser ut til å være to hosnegler; de er mørke i snurren. Jeg har ennå ikke sett at de gule og de lilla har hatt særlig "samkvem", men hvem vet hva som foregår i nattens mulm og mørke....
Alle de andre fargevariantene er for små ennå til å legge egg.
Sanden begynner nå å se veldig "bossete"ut, men når man setter seg og ser nøye, så ser man massevis av bittesmå lilla eplesneglebarn som vimser omkring. De har virkelig klart å vokse ganske mye siden de ble klekt
Jeg blir visst nå nødt til å vente ei ganske god stund på å klekke flere klaser: Jeg tror disse bare må få vokse seg store nok til å bli levert først, så det ikke blir stappfullt her.
Coryene har jeg hatt litt dårlig samvittighet overfor. De er så skye. Jeg tror egentlig ikke det var så smart å plassere dem i et akvarium som står på et så trafikkert sted som stua vår er. Dessverre har jeg ingen andre steder å ha akvarium heller. Likevel virker de litt mindre sky nå enn i begynnelsen. Jeg kan nå sitte å studere dem mens de spiser, men må jeg klø meg på nesa så er de straks forsvunnet:s
ting kan jo ta en del tid før de venner seg til alt sammen.
jeg vet at det kan være litt frustrerende å ikke kunne se fiskene sine, jeg er så utolmodig!, men jeg er sikker på at det blir bedre med tiden
Hei. Jeg lurer på hvilke flyteplanter du har i Juvel`n? De var dødskule!
Tusen takk I Juvel`n har jeg Pistia stratiotes Den er fin, men sprer seg ganske fort, så den krever en god del luking. Av en eller annen grunn sprer den seg ikke så fort i juvel`n som i 120 literen der jeg også har denne.(muligens pga. mye mere sirkulasjon i vannoverflata i juvel`n kanskje?) I 120 literen har jeg derfor tenkt å erstatte denne med Ceratopteris pteroides etterhvert som de to jeg har vokser seg til. Spesielt rekene liker seg godt i røttene fra flyteplantene ser det ut til

Lithillia: Ja jeg håper det blir bedre etterhvert. Jeg håper bare ikke de er altfor stresset, men vet jo at de har godt med skjulesteder og at de er mest aktive på natt. Jeg får bare tro og håpe at de stimer og koser seg mens vi tobeinte ligger og sover
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap