Johanne`s tråd (side 5)

Jeg synes det så bedre ut med den nye bakgrunnen jeg
Tusen takk, jeg synes også det ble bedre
Helt utrolig hvor bra det ble! Ser nesten ut som det er en bakgrunn av stein der nå. Kjempefint
Ja vi er veldig godt fornøyd.
Takker igjen Tante Astrid, for et veldig godt tips
Da har jeg fått tak i reflektorer og nye lysrør til 120 literen. Det ble merkbart bedre lysforhold der. De gamle lysrørene fulgte med akvariet da jeg kjøpte det for nesten ett og et halvt år siden så det var absolutt på høy tid. Lysrørene kjøpte jeg på Biltema så hvor mange Kelvin de har aner jeg ikke.

Da vi tok av armaturet fant jeg en nylagt eggklase fra eplesneglene. Den måtte jeg dessverre kaste da det i grunnen er altfor mange sneglebarn der allerede
Vi fant også to eplesnegler "på rømmen". Hvor mange dagene de har ligget på parketten er ikke godt å si, men iallefall ikke så mye som en uke. Puttet begge to tilbake til akvariet selvfølgelig og den største kviknet fort til. Den andre derimot ligger ennå å dupper i vannskorpa flere timer etterpå. Hvordan og når de har rømt aner jeg virkelig ikke i og med at det er heldekkende armatur der. Ikke har vi hatt lufte/fòringsluka oppe heller, men det er jo en liten glipe for ledninger og sånt, så det må antakelig være der de har stukket av...
Den rømte eplesneglen fra i går ligger fortsatt og dupper i vannskorpa. Det ser da antagelig ikke så lovende ut for den Det er jo også litt av et fall den har vært utsatt for; ca. 1 meter og rett ned å et hardt parkettgolv. I tillegg kunne den ha ligget flere dager der på golvet uten tilgang på vann. Likevel vil jeg se det an ei stund ennå.
I dag skal 3 av de største lilla eplesneglene flytte. De skal få bo i en 325 liter hos en venninne av meg som trenger selskap til sin ene. Jeg ser at de små eplesneglebarna vokser sent og mistenker at de aldri rekker å komme fram til maten før de aller største sneglene har tatt det meste. Selv om jeg legger ut to store agurkbiter så er de nesten alltid okkupert av de store (som nå virkelig er blitt enorme:-o)
Coryene er til min store glede blitt mye mindre sky nå. Det er utrolig morsomt å sitte å studere dem om kvelden når de kommer frem og stimer rundt. Av en eller annen grunn minner de meg litt om praktbotiaene når de stimer opp og ned og rundt omkring på sin litt "vimsete" måte
Et tips for å se om den er i live er å dra litt i beskyttelses skjoldet for å se om den gjør motstand. Gjør den motstand er den i live men kurer litt. Jeg har også hatt snegler som jeg har funnet på gulvet bak akvariet men alle har kommet seg og gud vet hvor lenge de har ligget på golvet. Håper den kvikner til igjen da...)
Takk for tipset Det ser ut som den har trekt seg veldig langt inn i skallet så jeg vet ikke sikkert om jeg når helt inn der med fingrene mine, men skal selvfølgelig gjøre et forsøk.
Ja jeg skjønner det gjorde mine også. Jeg brukte en skarp kniv og prøvde å pirke forsiktig og da så jeg den trakk skallet enda lenger inn. Så bare prøv.
Fingrene var altfor stor:p, men prøvde å pirke litt forsiktig med en oppbløtt Q-tips; det skjedde ingenting Jeg får heller prøve med en skarp kniv da:s
Det er sannelig ikke godt å se om det er snegla selv som trekker seg sammen eller om det er jeg som dytter den lengre inn med kniven:s Den er jo så liten og jeg ser antakelig ikke så godt heller, selv med nypussede briller:p Jeg har nå satt den i en skål for seg selv iallefall, så er det litt enklere å følge med den framover.
Takker så mye for tips Heidi
Snegla som hadde rømt, tok nok sin død av det, enten av uttørking eller et kraftig fall. Etter et døgn i isboks begynte det å lukte noe aldeles forferdelig

Ellers har jeg økt bestanden av røde krystallreker med 4 til. De var egentlig 5 men den ene døde under akklimatiseringen. De er virkelig noen fascinerende skapninger og har ikke vett på å være redd. Da jeg holdt på med litt nyplanting og vannskifte her om dagen, så var de stadig i veien, og en satte seg til og med på hånden min mens jeg gravde som verst

I 240 literen har scalarene lagt egg igjen. Denne gangen er de visst enige om yngelpass og er riktig så forlikte. Eggene er nå blitt til wigglers, og det er en stund siden sist. De har gang på gang blitt spist lenge før de er nådd dette stadiet.
Jøss, da ser det ut til at jeg må gå til innkjøp av ny javamose. Da jeg satt og beundret mine små, søte og røde krystallreker i kveld oppdaget jeg at den ene bærer egg under magen; masse mørke prikker Javamosen som jeg hadde tidligere i akvariet måtte jeg stort sett kaste alt av. Jeg hadde bare knøvlet sammen dotten og festet den under ei rot i all hast med det resultat at det meste av den var råtnet. Bare litt av den kunne brukes og den ble dyttet i sprekker i Mangroverota. Ennå er det for lite til at rekeyngel eller annen yngel også for den del, kan gjemme seg i den. Jeg får vel finne en litt lurere løsning ang. mosen denne gangen tror jeg.

I 240 literen klarte Scalareyngelen seg helt til de ble frittsvømmende denne gangen, men så var det også slutt
Ved frisøk på annonser med ordet "javamose" akkurat nå, fikk jeg opp
12 aktive annonser
Lykke til med reke-bebisene! Det er skikkelig gøy når man har fått dem i gang. De små rekeynglene er perfekte fra topp til tå (eh..stjert) og klarer seg selv fra første øyeblikk. De gjør akkurat som de voksne, spankulerer rundt og piller i seg ørsmå spiselige partikler.
Takker så mye for både lykkeønsking og link. Det ser ut som det er muligheter for å få tak i ny mose ja
Ellers gleder jeg meg stort til å kanskje få se små rekebabyer;de voksne krystallrekene er jo også så nydelige
I går torde jeg ikke vente lenger, så jeg "fløy" til dyrebutikken og kjøpte javamose. Eggene under min kjære søte krystallreke begynner virkelig å bli "svære" så jeg kan ikke skjønne annet enn at fødselen nærmer seg med stormskritt Nå har iallefall yngelen noe å gjemme seg i hvis de skulle bli klekket/født snart.
Når det gjelder 240 literen har jeg planlagt en del nyplanting og plantene er kjøpt inn. Dessverre har Scalarene rukket å legge egg, så jeg må antakelig vente noen dager. Selv om det ikke blir yngel og jeg ikke har tenkt å drette de opp så liker jeg ikke å forstyrre/stresse dem altfor mye mens de holder på. De er jo så redd for eggene og har mer enn nok med å holde de andre fiskene på avstand. Får håpe at plantene klarer seg noen dager til i posen så jeg kan plante med god samvittighet
Scalareeggene var borte allerede i går, så da kunne jeg med god samvittighet plante om litt i Juvel`n (240 literen). Plantene hadde heldigvis klart seg godt i posene. Anubiasen som stod der var nokså slitt og den delte seg i flere deler da jeg tok den opp. Endel av den ble kastet men jeg tok vare på et par av bitene som ikke var fullt så "slitne" En Echinodorus palaefolius som nesten ikke hadde blad under vann ble bare kastet. Dette var et feilkjøp, jeg pekte på en Echinodorus "rosè" og i posen når jeg kom hjem fra butikken lå altså denne Palaefoliusen og den ble jo altfor høy til mitt akvarium På ene siden av pumpa har jeg satt 2 Bacopa caroliniana, og på andre siden (foran) satte jeg en Althernanthera reineckii "roseafolia". Ellers har jeg tatt opp og renset to slitne E bartii som verken har fått lys eller plass til å vokse før, og satte dem ned igjen med litt mer plass rundt seg. Jeg puttet leirkuler/gjødselkuler under mange av plantene. Disse er jeg litt spent på, for jeg har aldri prøvd dem før. Håpet er at plantene skal få litt fart på veksten og dekke pumpehuset som ikke er så fryktelig vakkert. Viser et før og etterbilde. Det ser fryktelig nyplantet ut enda (noe det jo også er:p), men tenkt å ta nytt bilde om noen uker for å se om det er noen forskjell. Tar gjerne imot tips til forandringer/forbedringer
Argh! Ikke bare har du skiftet nick, men du har skiftet navn på tråden også? Plutselig oppdaget jeg at dette faktisk var en tråd jeg bruker å lese i, og ikke en jeg hopper over. Der mistet du nesten en leser!

Jeg synes forresten det ble fint, jeg!
Takk
Trivelig å høre at du leser tråden min, og sannelig godt du oppdaget navneskiftet Her har det vært "helrenovering" på mye. Syntes jo ikke jeg kunne kalle det Panduros tråd lengre da med nytt/annet nick

Ennå ser det veldig nyplantet ut men jeg håper jo at det vil bli litt bedre når/hvis det får vokse seg litt til

Det gikk sannelig ikke lenge før noen bare måtte prøvesmake på de nye plantene:p Denne/disse noen mistenker jeg sterkt er enten anscistrusene eller Barry (Golden Nugget). Her skal det iallefall fòres med grønt opptil flere ganger i uka ei stund så de stakkars plantene får komme litt igang med veksten. Viser her et bilde av hvordan "roseafoliaen" så ut etter at jeg kom hjem i dag. På Bacopaen var det bare ett blad som var gjennomhullet heldigvis
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap