Johanne`s tråd (side 7)

Her er først et bilde av gårdagens "arbeid". 120 literen har fått en fin LotusDen har en helt nydelig rødfarge, så det spørs om jeg ikke blir nødt til å skifte lysrør for å beholde den fine fargen. De to algeballene satte jeg bak i går kveld men i nattens mulm og mørke har noen flyttet dem tilbake:-/
Og så var det dagens jobb i 240 literen:
Har i dag utvidet "koldtbordet" med et par nye "retter"; et par Vallisneria av en eller annen typen er satt opp der roseafoliaen stod før. Hadde ikke helt hjerte til å kaste den så den er bare flyttet litt frem for enten å komme "til hektene" eller bli spist opp;p Har også plantet en som jeg tror er en Hygrophila av noe slag. Denne har veldig hard stilk, så jeg vil tror de må streve vel og lenge hvis de skal greie å "klippe" av denne.
Bilde 1 viser forrige ukes oppsett.
Bilde 2 er dagens oppsett
Bilde 3 I midten av bildet er planten jeg tror er en Hygrophila
Nå skal beboerne i akvariet få kose seg med litt frossen artemia som takk for masse tålmodighet under nyplantingen. Og hvem vet; kanskje de glemmer å smake på nyplantene også, iallefall en liten stund:p
Ser fint ut! Likte den skruvallisnerian. Får håpe sultne munner holder seg unna den. Fin lotus forresten

Det hadde forresten vært morsomt å fått sett hele akvariet fra fronten (hint, hint).
Tante Astrid
Fin lotus forresten ;) Ja ikke Sant;-) Det hadde forresten vært morsomt å fått sett hele akvariet fra fronten (hint, hint).

Er det 120 eller 240 literen du mener?
Jeg kan forresten ta bilde av begge to. Jeg må bare vente ei lita stund da batteriet på kameraet var helt tomt. (Typisk meg hadde selvfølgelig glemt å slå det av i sted:p)
Da har jeg fått tatt noen litt (temmelig) dårlige bilder her. Bare en liten advarsel først; jeg er dessverre ingen fotograf, og heller ingen aquascaper (ikke ser jeg så fryktelig godt lenger heller:p).

Det første bildet er av 240 literen med masse plantespisende fisk. Den ser ganske nyplantet ut naturlig nok, men håper det blir litt bedre når/hvis det får vokse seg litt til der.

Det andre bildet er av 120 literen med forholdsvis greie og snille beboere som lar planter få stå i fred. (Reker, snegler og Corydras).

Tar gjerne i mot tips til forandringer/forbedringer
Var først og fremst 240 literen jeg var spent på, men må bare si at etter at du postet bildene så synes jeg 120 literen din har blitt veldig bra! Mulig du ikke regner deg selv som aquascaper, men det litt ville og naturlige preget i dette karet synes ihvertfall jeg er veldig tiltalende.

Om plantene får stå i fred i storkaret så vil det straks bli mer spennende der også. Som du sier, det er mye nyplantet der enda. Skal bli morsomt å følge med når plantene begynner å vokse til.

Velgjort arbeid på begge to
Tusen takk, det var trivelig å høre
Det ser faktisk ut som plantene har fått stå i fred de siste dagene, så jeg krysser fingre og tær og fortsetter med "grøntdietten" deres
I dag har jeg skiftet det ene lysrøret i 120 literen. Jeg hadde fra før 2 daglysrør fra Biltema. Det ene ble byttet til Powerglow. Skal si det ble forskjell Lotusen fikk mye sterkere rødfarge og det samme med rekene. Det som virkelig forbauset meg var de fra før temmelig uanseelige lyserosa eplesneglene. Nå er de blitt nesten "knall" rosa og veldig flott

Jeg har også planer om å bytte lysrørene i 240 literen temmelig snart. De har ikke blitt skiftet ut på over et år. Jeg har fra før der et vanlig daglysrør kombinert med et Grolux eller Floraglow (husker ikke helt). Denne kombinasjonen har jeg ikke vært helt fornøyd med da bakgrunnen (Juwel rock) ble helt rosa å se til. Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hvilke rør jeg skal ha der ennå, men tenker litt på Lifeglow. Lurer på om også Powerglow vil få bakgrunnen til å se rosa ut og det er ikke særlig fristende med den bakgrunnen.
Jeg holder stadig på å fundere over hvorfor plantene i 120 literen trives og vokser så mye bedre enn i 240 literen. Det er ikke bare pga. at jeg har mye plantespisende fisk i 240 literen; plantene blir også mye kraftigere i 120 literen. Viser her 2 bilder av samme plante, en vanlig sverdbladplante som jeg har i begge akvariene.
I 240 literen har jeg engelsk elvegrus mens det i 120 literen er vanlig Biltemasand. De i 240 literen ble plantet for 6 mnd. siden mens den i 120 literen har stått der kanskje 1 mnd.
I 240 literen har jeg daglysrør og et plantelys samt reflektorer. De har fått bunngjødsel og litt tilførsel av Aquacare. I 120 literen har jeg bare hatt lysrørene som fulgte med akvariet inntil for 14 dager siden da jeg kjøpte daglysrør fra Bitema samt reflektorer også til dette akvariet. (Det var først for to dager siden 120 literen fikk et powerglowlysrør i tillegg til det fra Biltema) Planten i 120 literen har ikke fått bunngjødsel og heller ikke flytende gjødsel.
Etter mitt skjønn skulle de i 240 literen ha de beste vikår for å vokse, men det gjør de ikke.
Den eneste forskjellen ellers er at det i 120 literen er masse sandsnegler. Det jeg nå prøver ut er å ha sandsnegler fra 120 literen over i 240 literen for å se om det kan hjelpe på. Jeg var veldig spent til å begynne med da jeg jo har Praktbotia i det karet, men foreløpig har det sett ut til å gå bra; ingen tomme skjell å se så langt.
Jeg kommer også antakelig til å skifte til samme type lysrør i 240 literen som jeg har i 120 literen. Jeg vil tro at de da skal ha omtrent samme lysmengde i forhold til størrelse på akvarium.
Ellers var plantene i 240 literen de største og kraftigste ved innkjøp:-/
Hvordan er belastningen ift. fisk i de to karene? Jeg har særdeles ugrønne akvariefingre, men det eneste karet jeg har lykkes med plantene er i pestkaret, som stort sett alltid har vært temmelig overbefolket av maller (som jo lager massevis av dritt). Jeg mistenker at det er derfor plantene trives så godt. Masse deilig nitrat å kose seg med!
Jeg har også tenkt den tanken, men kan egentlig ikke sammenligne de to karene når det gjelder innhold av fisk/dyr.
I 240 literen har jeg 6 maller av forskjellig typer og størrelser, 4 Praktbotia, glassmaller, 5 SAE, 3 Scalarer og 4 Kuhliiåler. Egentlig ikke altfor stor belastning, men det fòres ganske godt og det er store mengder å slamsuge hver gang. ( Slamsugeren går tett nesten hver gang:p) Her skulle det egentlig være mengder av næring til plantene. (Tilsetter i tillegg bunngjødseltbl. og Aquacare).
I 120 literen har jeg helt andre beboere. De eneste fiskene der er 7 stk. Corydoras trillineatus. Ellers har jeg Sebrasnegler, Tigersnegler, (altfor) mange eplesnegler, sandsnegler og noen kirsebær- og røde krystallreker. Her fòres det også ganske bra, men jeg slamsuger ikke pga. rekene. Likevel ser bunnsubstratet her mye renere og finere ut enn i 240 literen.
Men selvfølgelig produserer jo også snegler en god del avfall, så alt i alt kan det godt hende at det er i dette akvariet plantene får mest næring, selv om det her ikke blir tilsatt noe utenifra
I dag har det vært den "store" vannbyttedagen. Med to akvarium på tilsammen 360 liter er det selvfølgelig ikke allverden da:p
I 240 literen bruker jeg ofte å ta bare så mye at jeg slipper å stoppe pumpa, for det er i grunnen da det kan bli ganske arbeidssomt.
Da humøret og formen var forholdsvis brukbar og pumpa hadde oppført seg ganske bra de siste gangene ble det likevel så jeg stoppet den og tok et "storskifte". Det skulle jeg aldri ha gjort. Den startet igjen etterpå men bråkte noe infernalsk og det var så å si ingen flow der. Så måtte jeg likevel opp med pumpa, demontere den, skylle den, prøve den i ei bøtte med vann for så å prøve å sette den sammen igjen. Vannskifte som skulle ta en time ble fort til to og en halv time i stedet:p Jeg koser meg egentlig når jeg skifter vann og styrer i akvariene, så jeg har ikke noe imot å bruke tid på det, men jeg liker ikke å stå i en og en halv time å prakkes med denne elendige pumpa. Jeg er ikke sikker på om den er helt som den skal heller. Impelleren (tror jeg det heter) virker fryktelig løs og ser ikke ut til å sitte skikkelig, så kanskje det mangler en del eller noe:s Den skrangler fremdeles, men den går og det er flow i den, så jeg får vel bare være fornøyd tross alt da:p
Det er Juwelpumpa som fulgte med akvariet. Den har vært til stor frustrasjon og masse ergrelse hele tiden. Jeg rakk dessverre ikke å bytte den før forretningen gikk konkurs. Selv om de har startet opp på nytt så får man sikkert ikke reklamert på ting man kjøpte før konkursen vil jeg tro. (Har ikke spurt men...)
For det første så er den veldig vrien å få i gang igjen når jeg har stoppet den. Jeg må veldig ofte ut av akvariet med den for å få den i gang igjen.
For det andre så bråker den (skrangler).
Jeg har en Fluval 4 i akvariet i tilegg der som egentlig var ment for et annet kar. Pga. problemene med Juwelpumpa, har jeg aldri tort å ta den ut. Synes jeg må ha en kriseløsning der i tilfelle jeg ikke skulle få start på Juwelpumpa igjen.
Eplesneglebebisene som er klekt, ser det ikke ut til å være mange igjen av. Jeg har fòret mye der, både med malletabletter og agurk. Agurken har jeg lagt ned to biter i gangen av, så flest mulig skulle ha sjansen til å forsyne seg. Jeg har også latt den ligge i et døgn, samt fòret med det to ganger i uka. Likevel er det bare noen få eplesneglebebiser å se. Jeg vet ikke helt om det kan være mangel på mat som gjør det eller om det er andre ting. De store eplesneglene har iallefall blitt gedigne, og sandneglene har også formert seg ganske sterkt...
Krystallreka med egg, er heller ikke å se lenger. Vet ikke helt om hun har sluppet eggene, eller om ho kan ha født. Jeg har sittet å studert karet både vel og lenge men ikke klart å få øye på noen småttiser. Så enten gjemmer hun seg et sted, har født, eller mistet eggene. Det er en svær dott med javamose der og den kan jo inneholde litt av hvert.

I 240 literen ser det så langt ut til at de har fått dekket behovet for grønt med det fòret jeg har sluppet oppi; agurk og paprika. Plantene har nesten fått stå helt i fred. Den nye Hygrophilan var de derimot ikke begeistret for, den har de delvis trukket opp med rota. Plantet den på nytt i går ved vannskifte og noen timer senere fant jeg den på nytt drivende i vannskorpa:p
Jeg har og fisk som graver opp planter hos meg. Vi knyter fast en liten stein med hyssing, slik at den holdes nede av tyngden.

Eller man kan kjøpe planteanker, som egentlig bare er en metallstripe man kan krølle rundt rota eller noe sånt.
Takk, det var gode tips. Ser ut som jeg blir nødt til å finne på noe hvis jeg skal ha noe håp om at denne planten skal få stå i fred ja
Da har jeg ringt dyrebutikken ang. pumpa, og de skulle bestille en ny en til meg. Om kort stund er det forhåpentligvis slutt både på støy og startproblemer
Jeg har nå endelig somlet meg til å skifte lysrør i 240 literen. Kjøpte for ett år siden et plantelysrør der i tillegg til et daglysrør. Siden da har bakgrunnen (Juwel-rock) vært rosa, det samme med redmoorrota og glassmallene stakkar, har også hatt et sykelig rosaskjær:p
Hadde planer om å prøve Power-glo denne gangen og testet først med å holde armaturen på 120 literen over 240 literen (denne har et Power-glo, samt et daglysrør fra Biltema). Dette så egentlig kjempefint ut. Det var faktisk helt utrolig å studere akvariet uten denne rosafargen overalt. Jeg kom hjem med 2 Power-glo men ble egentlig ikke fornøyd før jeg hadde 1 Power-glo sammen med daglysrøret som stod der fra før. Det får iallefall stå sånn ei stund no, før jeg bytter ut daglysrøret med et som er litt nyere
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap