Johanne`s tråd (side 8)

Jeg skulle egentlig kjøpe et annet lysrør, men endte opp med å kjøpe Sera daylight. Det ble lys, det! Jeg vet ikke hvordan det kommer til å påvirke planter, alger, osv (jeg sliter med BGA i dette karet, så jeg frykter følgene). men lyst ble det! Jeg prøver det også ut i et kar der jeg sliter med å få plantene til å overleve, så det skal bli spennende å se resultatet.
Det er faktisk Sera Daylight jeg har hatt i akvariet det siste året sammen med et planterør av samme merke. Har ingenting vondt å si om daylighten, det var bare planterøret jeg opplevde ga litt, mildt sagt uønskede farger i akvariet mitt. Daylighten har jeg fremdeles, men nå sammen med et Power-glo lysrør.
Når det gjelder algevekst så hadde jeg en runde med trådalger i fjor høst, men der var nok neppe lysrøret syndebukken. Jeg vet det er et luksusproblem men "sliter" nå med for lite alger i begge akvariene, til tross for at lyset ofte står på både 12 og 14 timer i døgnet. Jeg er likevel litt spent nå etter å ha bytta til lysrør med en god del mer Kelvin, samt intensiv gjødsling om det skulle dukke opp litt alger også i mine akvarium
Jeg har samme "problemet" i karene jeg har sugemaller. Null alger. De gjør en usedvanlig god jobb. Men det kan jo ha å gjøre med at tettheten av maller i disse karene er temmelig stor - så all mat tas imot med takk. Det er ingen unnasluntring fra jobben der, nei!
Tror nok du har rett i det ja. Her er det også flere sugemaller og SAE i det ene akvariet, mens i det andre er det drøssvis med snegler som spiser algene nesten før de rekker å komme

Oppdaget i sted til min store glede, at sverdbladplanten (Echinodorus bleherii) i 120 literen har fått blomsterstengel. Dette er helt sikkert ikke et uvanlig fenomen, men i mine akvarium er det nesten et under:p Planten ble satt ned for ei mnd. tid siden
Har den senere tiden gått med tanken om å skaffe en gruppe Corydoras til i 120 literen. Jeg har fra før 7 C trillineatus der som eneste fisk og er kjempefornøyd med dem. De er utrolig morsomme å se på om kvelden når de kommer frem og stimer rundt Jeg har alltid hatt lyst på C panda, men nå har jeg også sittet og studert C adolfoi og har i grunnen like lyst på dem også. Jeg er ikke sikker på hvor lett det er å få tak i dem her, men mener og ha sett C adolfoi på Tam Lade for ei stund siden. Uansett blir det nok ikke før etter ferien nå tenker jeg
Den røde krystallreken som jeg trodde enten var forsvunnet eller hadde sluppet eggene dukket plutselig opp igjen, fortsatt med egg. Kan kke skjønne annet enn at de må klekkes/fødes snart (Vet ikke helt om det heter at de føder eller klekkes når de bærer eggene slik?).

Nå er det ei uke siden siste nyplanting i 240 literen og sannelig har det ikke vokst endel Særlig flyteplantene har fått ganske lange røtter og Limnophilaen har vokst veldig mye. Det vises ikke så godt på bildet ennå men Vallisneriaen og de to sverdplantene (Echinodorus osiris og bartii) har også fått endel nye skudd/blad.
40 sandsnegler har så langt emigrert fra 120 til 240 literen. Jeg har fortsatt å tilsette Aquacare i tillegg til bunngjødselet. Så langt har det ikke kommet alger der ennå *bank i bordet*
Innbyggerne har også fått mere "grønt" i kosten og har derved nesten klart å la være å smake på plantene.
Legger ved et par dårlige bilder, det ene tatt for ei uke siden mens det andre er tatt nå i kveld.
Nå begynner det å ligne på noe, ja! Utrolig hvor fort plantene kan vokse når de trives. Liker dette karet ditt, jeg
Tuusen takk, det var trivelig å høre
Ettersom det ikke er kommet alger der ennå tenkte jeg bare å fortsette å øke på med Aquacare. Det er i allefall helt klart at det må være den som er årsaken til at flyteplantene har vokst såpass kraftig. De har igrunnen vokst både veldig sakte og lite i dette akvariet inntil denne siste uka. (Gjødslingen tidligere har nok dessverre vært altfor sporadisk:-/)

Legger ved et bilde av den røde krystallreken min som snart? føder/klekker egg.
Cory-egg?
I dag da jeg gløttet inn i akvariet (120 literen), fikk jeg øye på tilsammen 13 hvite perler som lå på et blad på Cryptocorynen og spekulerer selvfølgelig på hvem som kunne ha lagt de der?
Jeg trodde Coryene la bare ett og ett eller toppen to. Ikke visste jeg at de var så store heller.
Kanskje det er noen av sneglene (Sebra- eller tigersnegler) ?
Dette var mystisk.
Snegle-egg er det ihvertfall ikke. De er en god del mindre og sitter helt tett til underlaget. Dessuten foretrekker de å legge eggene på harde flater eller treverk.

Tør ikke å gjette på hvem synderen ellers kan være. Har vært lite annet enn snegleegg i karene mine skjønner du
Takk for svar likevel
Spørs om jeg får spørre i egen tråd, er nemlig blitt svært nysgjerrig
Noen spennende egg var det altså ikke, bare rester etter eplesnegleegg som var lagt i løpet av natten:p

Har nå kommet hjem fra en ukes ferie og fiskene har blitt matet to ganger i løpet av uka. Jeg torde heller ikke å sette på lyset før jeg dro, da det på forånd har vært svært varmt her. Fiskepasseren har vært innom et par ganger og hatt lyset på i løpet av uka.
Fisker/reker og snegler ser ut til å ha det bra
I 120 literen har det også gått rimelig bra med plantene. Jeg hadde ei rød krystallreke med egg før ferien som jeg har ventet på skulle føde. Jeg kan ikke observere noen småttiser ennå, derimot ser jeg at enda en av de nå bærer egg så dette blir spennende
I 240 literen ser ikke plantene like fine ut og det hadde jeg ikke ventet heller. Med mindre tilgang på mat og annet grønt har de forsynt seg grovt av enkelte av plantene. Mange av de er også trukket opp med røttene. Enkelte har de "beskjært", men; de måtte jo ha mat Tror likevel ikke det blir noe stort problem å få det til å se litt bedre ut.'
Det som er litt rart er at det i ferien har dukket opp litt trådalger i 240 literen. Jeg har jo gjødslet der en god del før ferien men trodde liksom ikke de skulle dukke opp med så lite tilgang på lys som det har vært der nå:p
hei på deg. Det 240 liters karet ditt er bare helt nydelig. Hvem er det som spiser på plantene dine der? Hvis det er sneglene så prøv kinakål. Har du fått tak i marisa snegle fra meg så er den glohersk på kinakål. Den tar planter men ikke alle. Mvh heidi
Tuusen takk, det var trivelig å høre
Nei i 240 literen har jeg bl.a. ancistruser og en Golden Nugget som elsker akvarieplanter som hovedføde ser det ut til. Før ferien fikk de rikelig med grønt i kosten og det hjalp mye. Mens jeg var på ferie en uke, der de kun fikk litt mallepiller et par ganger, har de igjen vært og forsynt seg grovt av plantene i karet:p
I 120 literen med coryer, snegler og reker lar de plantene stort sett stå i fred
I kveld ble det fòret med paprika i begge akvariene. I 120 literen ble det festaften hos eplesneglene, mens i 240 literen har de nesten ikke rørt den; de er kanskje ennå mett etter alle akvarieplantene de har satt til livs den siste uka:p
I dag har jeg hatt den "store opprenskingsdagen" i begge akvariene etter ferien.
I 120 literen var det bare et par av Hydrocotylene som måtte plantes på nytt igjen av de som står på bunnen. Av flyteplantene var det litt mer å "luke". Jeg har 3 forskjellige typer der; både Pistia, andemat og Ceratopteris pteroides. Andematen er eplesneglene veldig glad i. Jeg hadde egentlig tenkt å erstatte Pistiaen med Ceratopteris fordi jeg innbilte meg at det ble litt mindre "lukejobb" med den. Sistnevnte har egentlig ikke sett ut til å trives helt her; bladene har gulnet/visnet etterhvert så jeg har ikke fått til noen store fine planter. Samtidig ser det også ut til at eplesneglene spiser endel på den. Derfor ble det meste av den fjernet, men beholdt noen få avleggere som enten får vokse seg til eller bli spist.
Før ferien oppdaget jeg noe jeg trodde var blomsterknopper på sverdplanten men det var det selvfølgelig ikke; derimot har den kommet med flere avleggere på "blomsterstenglene". Ikke så dumt det heller når beboerne i naboakvariet har akvarieplanter på menyen:p

I 240 literen var det litt mer å ta fatt på. Både sessilifloraen og Hygrophilaen var både "beskjært" og røsket opp med rota. Nå må jeg se til å skaffe meg planteanker eller stein for å unngå at de blir "flyteplanter" nok engang:p Bacopaen har kun igjen noen få blad i toppen så denne må få vokse litt til før jeg planter toppene igjen ellers vil det nok komme til å se ganske snaut ut der:p Synes det er så rart at de klarer å "klippe" av stilkene på Hygrophilaen; den har jo så harde stilker:o

I 120 literen går jeg støtt og stadig og titter etter rekeyngel men reka har stadig like mange og like store egg under magen. Jeg trodde de gikk mellom 28-33 dager jeg, men denne må iallefall snart ha gått langt over 40 dager:s
3 CRS-yngel så langt:-)
Satt i sted og speidet etter CRS-yngel og fikk til min glede øye på 3 stk. som klatret i Pistiaen, men da kan det sikkert være flere også
Jeg håper de ble født i går kveld etter vannskiftet; tenker med gru på den "store" bæreposen med flyteplanter som jeg kastet:o Jeg bruker alltid å sjekke så det ikke henger reker på røttene før jeg tar de opp og fjerner dem, men disse ynglene er jo så små at jeg lett kunne ha oversett de:o. Heretter tror jeg nesten jeg får bruke forstørrelsesglass ved "luking".
Det er også fortsatt to hunreker som bærer egg, så da må den første gravide ha fått og at dette er to andre/nye. Det er egentlig ikke så lett å se forskjell på alle
Har tatt to nokså/veldig dårlige bilder av CRS-yngelen. Har kun sett tre på en gang, men det kan selvsagt være flere.

Det ble dessverre en kortvarig glede med CRS-yngel. I morges da jeg slo på lyset i akvariet ble jeg svært bekymret da Coryene støtt og stadig så ut til å måtte opp i overflaten for å hente luft. Syntes egentlig det var litt merkelig da det bare er noen få dager siden vannskiftet. Pumpa er også nylig renset og temperaturen var helt ok. Dessverre hadde jeg ingen mulighet for å skifte vann da så jeg skrudde bare opp luftpumpa for å iallefall gi de litt mer oksygen. Da jeg kom hjem i ettermiddag så det igjen helt normalt ut igjen i karet, unntatt at det ikke var èn eneste yngel igjen å se. Det jeg tror er at Coryene slett ikke var opp i overflata etter luft men for å fange rekeyngelen som befant seg i flyteplantene der. Jeg trodde egentlig ikke at Coryer tok rekeyngel men.....
Jeg får vel se til å skaffe enda litt mer mose for å prøve å lage litt bedre skjulesteder før de to neste rekene føder.
coryer tar ikke rekeyngel nei men pustevansker kan være nitritt forgiftning
Nitritt var det ikke
Jeg var nok litt for kjapt ute med å legge skylden på Coryene ja stakkar. Jeg ser fremdeles 2 rekeyngel, så de hadde nok bare gjemt seg godt. Lurer litt på hvor gamle disse kan være; de er jo ca. 1/2 cm. store og kan umulig være nyfødt:s
Jeg har tenkt litt mer på å skaffe en Coryart til. Har fryktelig lyst på Corydoras Adolfoi men vet ikke helt hvordan de er. Det som hadde vært litt kjekt var om de nye ikke var fullt så sky som trillineatusene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap