Johanne`s tråd (side 9)

CRS-yngelen ser fremdeles ut til å leve i beste velgående. De må nå være ca. 1 cm. lange. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg kan ha unngått å se dem; synes omtrent jeg har sittet pal og glodd etter rekeyngel i flere uker.
Jeg tror også at det kan ha kommet flere rekeyngel der; det er nå bare en reke med egg å se. For sikkerhetsskyld drysser jeg forsiktig litt knuste mallepiller over det området jeg tror de kan befinne seg (på ei rot om er gjengrodd av javabregner).

Plantene i 240 literen ser nå stort sett ut til å få stå i fred etter ganske jevnlig fòring med agurk, squash og paprika. Hygrophilan som de drev og røsket opp med rota har også fått stått etter at jeg satte for ei lita trerot helt inntil planterota.
I 120 literen derimot, har eplesneglene begynt å rasere. Absolutt alle planter får stå i fred bortsett fra Lotusen (som jeg er aller mest redd for):p Bare dette døgnet har de bitt/slitt av 3 stilker av den. De får masse mat; det fòres ofte to ganger om dagen i det akvariet, samt agurk/squash 2-3 ganger i uka. Tror jeg får prøve å sette den på et litt mindre trafikkert område i første omgang for å se om det hjelper:s
Har lenge gått og ønsket meg blå tigerreker, men har ikke hatt noe ledig akvarium for de. Begynte nå også å tenke på at innen jeg har fått satt opp nytt akvarium og det hadde fått "gått seg til" (nitrofikasjonssyklusen) så ville utetemperaturen være for lav til at det gikk an å sende reker pr. post. Jeg så vel egentlig for meg at jeg kanskje måtte vente helt til våren.
Heldigvis dukket det opp en brukt (og i bruk) 19 liter til salgs Den skal jeg hente på torsdag, og i neste uke kommer mine høyst etterlengtede tigerreker
Da er 19 literen kommet i hus. Da det var 10 røde krystallreker som skulle over i 120 literen sammen med artsfrender, måtte jeg ta ut alt av planter og inventar for å greie å fange dem. Var litt bekymret for ei av rekene ei stund, da ho var helt blek og stappfull av godt modne egg. Det så ut til at ho fikk igjen fargen etterhvert heldigvis
Da det ble ganske sent på kveld(natt), ble plantene bare satt nokså vilkårlig ned igjen og ser nå at jeg nok må ominnrede litt før mine blå tigerreker kommer. Det som er i akvariet er; en svær tue med gaffelmose/juletremose samt en type vallisneria. Om noen har noen innredningsforslag så tas de imot med stor takk (Også om det er andre planter eller steiner jeg heller burde bruke)
Liker slike fantasi-innredninger i hodet mitt så jeg tar utfordringen, jeg

Om det hadde vært mitt kar så ville jeg gjort følgende:
- Om jeg ikke tar feil så er altså mosen plassert på noen stående rotbiter eller lignende. Disse ville jeg plassert helt bakerst i karet. Det ser ut som det er to eller tre slike rotbiter og jeg ville plassert den høyeste litt til høyre for midten med de(n) andre litt på skrå forover mot høyre.

- Det ser ut som om filteret er plassert til venstre. All vallisnerian plantes foran denne for å skjule den så godt som mulig. De fremste stråene beskjæres slik at de ikke er høyere en 3/4 av akvariets høyde.

- Fra litt til venstre for midten og over mot høyresiden ville jeg plassert noen steiner. Reker liker å pille på disse og når de blir liggende der det er mest lys så vokser det forhåpentligvis litt alger på dem også. Ville valgt litt lave, muligens flate, steiner. Det blir oftest penest om alle legges samme veien, litt lagvis.

- Foran steinene ville jeg hatt ett halmåneformet felt med bare sanden slik at vallisneriaene strekker seg litt frem på venstre side og steinene litt frem på høyre og det bredeste åpne feltet midt på.

- Ville også ordnet en eller annen form for bakgrunn, enten en slik gråpapirting som du har laget før, eller rett og slett et mørkt tøystykke eller lignende.

Dette er altså slik jeg ville hatt det om jeg skulle tatt utgangspunkt i det du allerede har i karet
Tante Astrid
Liker slike fantasi-innredninger i hodet mitt så jeg tar utfordringen, jeg ;)

Å tusen takk, det var det jeg håpet på
Ja du ser godt (et fryktelig mørkt og dårlig bilde), mosen står på tre stokker/greiner. Forslaget ditt vil bli prøvd ut i løpet av helga. Skal ut å finne steiner i morgen, samt prøve å lage en nesten likedan bakgrunn som på 120 literen
Blir spennende å se. Dessverre er det ikke alltid bildet i hodet mitt blir like bra i virkeligheten, men da får du jo bare å flytte litt på ting igjen
I dag har det vært vannbyttedag med rens av filteret i 120 literen (en huskelapp for meg selv:p).
Oppdaget i dag nye små yngel av CRS igjen, så minst 4 stk. på en gang De fra forrige kull har nå blitt riktig så stor når man sammenligner dem med de nye.
I 240 literen ble det nyplanting igjen da Bacopaen nå var så og si fri for blad:p I stedet satte jeg ned endel Vallisneria av noe slag som var med den "nye" 19 literen jeg kjøpte.
Jeg skjønner ikke helt hva som feiler "roseafoliaen" der; den vokser i heletatt ikke. Prøvde å dra den litt opp i tilfelle jeg har plantet den for dypt. Tror den skal få to ukers frist og har den ikke begynt å vokse da så er det direkte i søppelbøtta med den.
I 240 literen hadde jeg igjen bare 2 SAE etter at den tredje forulykket (satte seg dønn fast da den skulle smette ut av et lite hull i kokosnøtthula). De to som var igjen har i grunnen bare jaget hverandre etter det. Som et lite forsøk kjøpte jeg 3 SAE til for å se om det ble bedre, men det ble det ikke. Jeg tror muligens det er for stor forskjell på størrelsen på de, man kan iallefall håpe at det blir bedre når de nye har vokst seg litt større kanskje...
Den største av SAE`ne foretrekker heller å stime sammen med praktbotiaene i stedet for sine egne, og skulle en av de være så uheldig å dukke opp så jager han dem langt unna. Ser ganske merkelig ut
Da er 19 literen ferdig innredet og 9 nydelige blå tigerreker har flyttet inn. Bakgrunnen ble litt i mørkeste laget, så jeg blir antagelig nødt til å lage en som er litt lysere. Bildet ble ikke helt bra både på grunn av kameraet, dårlig belysning og ikke minst en elendig fotograf:p
Første bildet er av rekene tatt like før de ble sluppet opp i akvariet.
Det andre er av 19 literen.
Her skjer det ikke så fryktelig mye på akvariefronten for tiden men de blå tigerrekene har virkelig vokst. Den ene bærer nå også egg så dette kan bli ganske spennende

I 240 literen har jeg nå endelig fått tak i og "montert" ny pumpe. Den gamle Juwelpumpa har nå skranglet, harket, fusket og gått den siste tiden og stoppet helt ved et lite strømbrudd her (den ville da ikke starte igjen). Heldigvis hadde jeg fått den nye pumpa i posten noen dager tidligere så det var kun å koble den på. Den nye ser heldigvis ut til å være litt mer stillegående
Nå ser det ut til at jeg også må skifte hele armaturet på Juwelkaret. Har hatt lys som har slått seg på og av i lengre tid. Jeg trodde det bare dreide seg om et lysrør. (Byttet det ene i sommer mens jeg beholdt det ene gamle). Har nå også forsøkt å bytte det andre uten at det hjalp noe; like mørkt er det
I løpet av de to årene jeg har hatt det har varmekolben, pumpa og nå lysarmaturet gått. Jeg har lært en ting i allefall: og alltid samle på kvitteringer etter kjøp av litt større ting. Når det gjelder armaturet har det antakelig ikke hjulpet da det har gått en måned over de to årene garantien varer *sukk*
Hei Johanne. Lenge siden sist..Hvor var du da jeg lå på kova da??? For det er vel der du jobber? Går bedre og bedre med meg men sakte. Har hatt et smertehelvete uten like men det går likar no....Har savnet deg på nettet....
Hei igjen Heidi, og ja det har blitt lenge imellom besøkene på nett i høst. Var innom såvidt og leste tråden din og ble akkurat for sen til å ønske deg lykke til. Trivelig å høre at det iallefall går framover med deg og at du nå er ferdig med den første fæle tida. Joda du har rett med hensyn til arbeidssted men jeg har vært sykmeldt en god stund. Har nå såvidt begynt igjen, men bare noen få timer i uka enda. Håper og tror at jeg kommer sterkt tilbake igjen både her og der ganske snart
Johanne B
Etter å ha hatt annonse her et par dager uten respons, har jeg nå bestillt nytt Juwel lysarmatur til 240 literen. Heldigvis kommer den allerede om et par dager og det er bra; ser plantene nå begynner å få tegn på lysmangel. Det nye armaturet har T5-rør så det blir antakelig og forhåpentligvis litt bedre lys enn det de to T8-rørene jeg har fra før gav. Aberet er selvfølgelig at jeg kun kan bruke Juwelrør.

Å det er irriterende å prakkes med lysene. Har du sett de nyeste sneglene mine?Legger ved noen bilder så du får se. Disse er bare rålekre...
Ja disse var virkelig morsomme. Spørs om jeg må bestille meg noen slike når du har fått litt flere av dem
Da er det nye lysarmaturet kommet på plass, og endelig ble det lyst i Juvel`n igjen. Kjempegodt og virkelig se at alle fiskene fortsatt har det bra Plantene har ikke hatt det fullt så bra; endel gule blad er det blitt men antar de kommer seg etter en stund når de har fått normal belysning igjen.
Må si det ble ganske så mye lysere med T5 (2x54 w), i forhold til de gamle T8 (2x38 w)-rørene ja. Er egentlig ganske spent på å se om det vil føre til at plantene vokser noe raskere enn de har gjort før.
Av lysrør ble det en daylight og en nature; synes kanskje det ble litt vel gult etter min smak så neste gang/senere kan det hende det blir to daylight i stedet.
Måtte bare prøve om jeg fremdeles husker hvordan man setter inn store bilder her:p
Dette er den største og eldste mallen og den aller første fisken som flyttet inn i Juvel`n for litt over to år siden. Den var da bitteliten og fryktelig søt. Det er en ancistrus hann som nå virkelig har fått en ganske så imponerende skogvekst på nesen. Den er absolutt sjefen over alle sjefer der nede på bunnen av akvariet, så når han kommer buldrende til matfatet må de andre trekke seg pent til side



[External Image]



[External Image]
Da er det gått snart 14 dager siden Juvel`n fikk lys igjen (et defekt T8 ble skiftet ut med et nytt Juvel T5- armatur). Jeg ser allerede merkbar vekst på plantene; særlig godt vises det på Pistiaen som var et temmelig labert syn etter å ha stått helt uten lys i ei hel uke. Den har nå begynt å få sine lange røtter igjen, men også en Echinodorus osiris har kommet ganske godt i gang med veksten (den har egentlig vokst svært langsomt tidligere).

Legger med et bilde av min absolutte favoritt blandt mallene; en baryancistrus L 081, eller til daglig kalt Barry. Den har vi nå hatt i 2 år

[External Image]
Nydelig GN du har. Men ut fra størrelsen på prikkene betviler jeg at det er L-81. Den har nemlig små prikker i forhold til L-18 og L-177. Hvilken det evt. er av de to sistnevnte, er litt vanskelig å si ut fra bildet. Fargen er litt for "gørrete" til å få skikkelig inntrykk. Men førsteinntrykket mitt var at dette er en L-177. Og det er også den enkleste av GN å få til å overleve. Jeg synes L-177 er den vakreste av dem, så inntrykket er ikke dårligere, selv om nummeret evt. er et annet.
Da er 8 C. Adolfoi bestilt og sannelig hadde de ikke noen svært store og fine kardinaltetra. De hadde gått i butikken i flere uker og så friske og velfødde ut. Dessverre hadde de bare 7 stk. men hvis det går bra og de får være i fred for Scalarene tenkte jeg å øke opp bestanden til iallefall 20. De står nå til akklimatisering. Jeg tenkte å ta bilder av de men kameraet var som vanlig "på Jobb":/
Å jeg også har lyst på adolfoi men har ikke vannverdier som passer for dem... Jeg syns de er sååå fine. De scalarene dine er nydelige. godt Nyttår)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap