laetacara dorsigera og hvitprikk

Ser det ligger en del tråder ute om hvitprikksyken, men har noen spesefikke spørsmål angående rød-kurvciklide.
Jeg har hatt et par med Laetacara dorsigera i snart to måneder nå, og de har prøvd seg på lek først en gang, som ble avbrutt ved at både hannen og hunnen fikk hvitprikk-syken. Etter to runder med medisinering var prikkene borte. Litt over to uker etter dette, altså den uken vi var inne i nå, begynte de å leke igjen. Og tror du pokker ikke de klarte å dra på seg de hvite prikkene igjen??
Blir veldig fortvilet da de virker som de ikke vil legge eggene da de bare svømmer rundt å klør seg på stener og slikt. De har jo jobbet på spreng i en uke med å "koste" all grusen og vise seg fram for hverandre. Kansje det ble for mye stress for de? Hva skal jeg gjøre med dette problemet? Ettersom medisineringen tydeligvis ikke fungerte har jeg tenkt å prøve temperatur kuren. Men jeg har fem stk. Corydoras Panda, og er bekymret om disse vil klare seg ettersom det står at de maksimum skal ha 25grader.
Er det noen som brenner inne med gode råd, så spytt ut!
Tror jeg ville bekymret meg mer for prikkene enn for eggene. Egg kan de alltids legge igjen når de er friske.

Sliter med hvitprikk selv og fikk tips av en annen her om å ev. fjerne corydorasene før du setter i gang temperaturkuren - så har du et ekstra akvarium så kan jo det være en god løsning. Corydoras er som regel uansett ikke mest utsatt så la de ev. gå i karantene til du er sikker på at de ikke smitter før du tar dem oppi igjen når de andre har blitt friske. Hvis du ikke har dem muligheten så vet jeg ikke. Ikke erfaring med andre enn habrosus og de klarte seg fint under temperaturkur hos meg. Men de skal også ha 24-27 grader så de tåler kanskje varmen bedre.

ok, da får jeg prøve det da.. Takk for råd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap