Liv's vannverden

Glødende ivrig i min nylig gjenopptatte hobby med akvarier. Skaffet ikke mindre enn 4 akvarier siden 1. januar.

- 54 liter med sommerfuglciklider og habrosus
- 110 liter med prinsessen av burundi
- 128 liter med andre tanganyika
- 180 liter med sør-amerikansk (blir mest corys og dvergciklider)

Med min fantastiske evne til digresjon og avsporing blir det nå egen tråd hvor jeg kan avspore så mye jeg bare vil Og om noen gidder å lese og kommentere så blir jeg kjempeglad
Er for tiden to ting jeg er mest opptatt av:

1. Bli kvitt hvitprikk i 180 litern

2. Lære mest mulig om tanganyika som jeg ikke har så mye erfaring med
Hej

Se där ja det blev en tråd!
Det skall bli intressant att följa din tråd!

"Skravlete" som jeg er så blir det nok en del skriving her ja Takk for at du stakk innom!!
Du som är Tanganyika intresserad ta en titt på denna sida!
Är där mycket själv och lär om Viktoria men för dig då finns det mycket Tanganyika
Glimrende, takk for tipset

Trenger litt hyggelig lesing i alt elendet her. Prikker i 180 litern og omgangssyke selv - riktig vellykket påske
Hjelp, denne nettsiden er altfor dyr. Må ha nytt akvarium, må ha plass til Cyathopharynx foae.......
Titta på denna om vita pricksjukan!




Trist att få omgangssyken då !Då hjälper inte medisin mot vita prick!

Visst var sidan bra ...ja dyrt kan det bli!
Tror og håper prikkene er på retrett, de ser nå ut som de er i ferd med å slippe. Kun bekymret for "syndebukken" en orange ancistrus som det hele starta med (nyinnkjøp uten karantene) Den har fortsatt en del prikker. Fristet til å avlive den, men har ikke fått tak i den ennå. Kjørt 3 esha exit kurer etter hverandre. Skikkelig gjenstridig parasitt

Omgangssyken er i alle fall på retrett heldigvis
Prosjekt filtere
Har nok litt svake filtere i noen av akvariene så her er det store utskiftninger på gang:

110 literen er det bestilt ny pumpe til det innebygde systemet, øker fra 400 til 1000. Det burde gjøre susen. Satt en luftesten på inntil den nye pumpa er i hus. Må også skifte kullfilter og nitratfilteret der.

180 literen med Fluval 4 plus gikk nesten tett i natt. Fått tips om å bytte filtermatieralet til blåfilter, så det kommer til å skje raskt.

128 literen går det en aquaball, denne er ikke kraftig nok så der har jeg satt inn Tetratec 1000 som nå går parallellt så det får bygget seg opp bakteriekultur i det nye før jeg fjerner det gamle.

54 literen skal arver aquaballen

Nytt 20 liters karantene arver gamle fra 54 literen.

Flere akvarier har sine fordeler
Ligger en del bilder på siden min Her er et av hvert akvarium untatt det minste! Måtte akkurat ominnrede det nederste, tanganyika'n i forbindelse med salg av multier, men ser ganske likt ut fortsatt
Shiramor
BILDER !?


Har forresten vært inne og sikla på det Utaka karet ditt noen ganger. Fantastisk flott innreda, elska også den skiferhula med stein foran som skjuler
Så hyggelig Du må gjerne kopiere...
Var kanskje litt tidlig ute med å mase om bilder, men det var godt ment
F.eks bilder som du IKKE vil ha i profilen, mener jeg.
Jamen blitt egg i sommerfuglakvariet i løpet av dagen gitt Godt å se at de er helt friske igjen etter hvitprikk (de skjønte vel egentlig aldri helt at de var syke heller... la egg midt i temperaturkuren)

Her er den stolte pappan som passer eggene og den fortsatt lekfargede hunnen Får håpe det går bra denne gangen, gått litt bedre for hver gang (bortsett fra siste under temperaturkuren hvor eggene mugna med en gang) Gangen før passa de eggene i over 2 døgn.

De laget seg en skikkelig grop denne gangen - for deretter å legge eggene oppetter en stående rot Jaja, liker vel forandring de også :-P
Med tanke på 8 små dvergcorys så var det sikkert smart å ikke ha eggene på bunnen

Krysser fingrene for at det går bra denne gangen!!
Eh hm... hadde ikke direkte skadet med en vinduspuss *rødme*
Dagens lille prosjekt med salg av multiene ble flere timers jobb gitt, den siste lot seg ikke fange. De tre første var dumme nok til å gjemme seg i sneglehus og schwupp så var både sneglehus og fisk ute, men sistemann lot seg ikke lure nei. Til slutte måtte jeg tømme hele karet for steiner. Stressa opp de andre fiskene maks. Til slutt endte det med at smartassen smatt inn i dynga med sneglehus og inn i ett av dem... men hvilket? Endte med at stakkaren som skulle hente fisk forsvant med 3 poser og 2 liter isboks full av sneglehus Jaja, nå er steinene kommet på plass igjen go det ser ut som det gjorde nytten sin - langt mer å se til de andre fiskene nå.
Shiramor
Så hyggelig :-) Du må gjerne kopiere... :-D Var kanskje litt tidlig ute med å mase om bilder, men det var godt ment ;-) F.eks bilder som du IKKE vil ha i profilen, mener jeg.


Bare hyggelig det Kommer nok mer bilder her etter hvert! Fikk bare hendene fulle med tømming av akvarium for å fange fisk her
Sniktittet med lys på her, ser fortsatt bra ut selv om de siste prikkene ikke er helt borte ennå. Fortsetter med mørke, salt og stort vannbytte hver dag. Tapene har ikke vært så helt kritiske så langt

Mistet alle 9 kardinaltetra
Mistet begge ancistrus
Mistet 1 av 10 corys (5 atropersonatus og 4 concolor like fine)
Alle 4 scalarer overlevd
Mistet 1 av 5 otto
Mistet 1 av 2 apistoer (men mistenker det var et dårlig kjøp, så at den klemte finnene da jeg kom hjem med den)

Får bare indelig håpe det ikke kommer tilbake. Føler meg ikke trygg før det har gått noen dager, men føler optimismen kommer.
Eggene til sommerfuglene er passet godt på over natta. Ser lite tap. I morges var det hunnen som voktet dem Lov å håpe Tenk en liten "stim" med ørsmå sommerfuglciklider...... sukk...... Det ville veid opp litt for slit med hvitprikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap