Liv's vannverden (side 10)

Du sier noe. Ikke noe trøst for de stakkars fiskene som strever i varmen da. Ser ut som jeg mister monsterguppyene mine. En ble borte i natt, fant den ihvertfall ikke i dag, og den andre strever også ser jeg. Virker som guppy ikke tåler varme spesielt bra. Mistet mange under vamekuren også for noen måneder siden også. Heldigvis ser ingen av de andre fiskene ut til å bry seg. Tempen ligger på like under 30 i rommet så jeg får det ikke stort under det i karene heller uten vannbytter, eller isbiter, og det vil jeg helst unngå siden såpass varierende temperaturer er enda mer belastende.
Bilder!
Litt for lyst til å ta gode bilder om dagen, men her er siste 180-en med øksefiskene. Var og kjøpte 4 til i dag. Var litt lite med 6 Karet er ellers ikke helt ferdig satt opp. Skal inn en del runde steiner hadde jeg tenkt.
Mer bilder... sliter med å få lasta opp bilder her for tiden!
Tante Astrid
Du sier noe. Ikke noe trøst for de stakkars fiskene som strever i varmen da. Ser ut som jeg mister monsterguppyene mine. En ble borte i natt, fant den ihvertfall ikke i dag, og den andre strever også ser jeg. Virker som guppy ikke tåler varme spesielt bra. Mistet mange under vamekuren også for noen måneder siden også. Heldigvis ser ingen av de andre fiskene ut til å bry seg. Tempen ligger på like under 30 i rommet så jeg får det ikke stort under det i karene heller uten vannbytter, eller isbiter, og det vil jeg helst unngå siden såpass varierende temperaturer er enda mer belastende.


Huff, det er ikke gøy å se på nei. Ser heldigvis ut som mine tåler det greit og av en eller annen grunn holder tanganyikaen seg pent på 26 mens de andre er oppe i 28. Skjønner ikke helt hvorfor men er vel bare å være glad til.
Ja, vurdert isbiter og div jeg også, men blir nok bare varierende temperaturer som blir ennå mer slitsomt. Søndag er det meldt regn her i alle fall ser jeg, så da er det nok slutt på problemet for en stund.
Ja, regner med at det ikke tar lang tid her heller før foholdene blir normale igjen.

Karet ditt var forresten nydelig. Liker at det er åpne områder også så det blir litt variasjon, og plantene ser veldig friske og fine ut.
Takk for det Og nå svømmer det 10 små økser rundt, skal prøve å få tatt noen bedre bilder når det blir litt mørkere. Verre med plantene i den andre 180-en - ser ut som de mangler jern og kanskje mer også. Bruker Tropica sitt flytende gjødsel ukentlig, men det ser ut til å ha lite effekt gitt. Alle bladene er lyse og gjennomsiktige. Ikek bra Har du noen gode gjødseltips?
Lyse og gjennomsiktige blad tyder på jernmangel, ja. Det er et kjent problem med den gjødselen at den inneholder litt for lite jern. Jeg bruker Hobby Ferrogan flytende jerntilskudd i tillegg til Tropicas gjødsel. Denne er veldig drøy. I motsetning til rene plantekar er det nemlig ikke nødvendig med full dosering i et ordinært akvarieoppsett, det fører bare til trådalger. Selv bruker jeg to dråper daglig av denne i 180 literen så den varer leeeenge

Har du planter med stort rotsystem, feks lotus eller sverdplanter, bør du også putte ned litt gjødsel til røttene. Tror ikke det er så nøye på hvilken type bare de får litt næring i bunnlaget.
Har noen sticks som jeg dytter ned ved røttene av og til, men må nok hardere skyts til her ja. Så det er ikke bare jeg som har problemer med det gjødselet og jern altså. Brukte kombinasjon av ferreal og floreal tidligere, men selges kun på webzoo såvidt jeg kan finne - og der er det ikke alltid like greit å bestille. Får prøve å få tak i den du nevner, må nok gjøre noe kjapt før plantene tar helt kvelden.
Tropica er absolutt den beste kjøpgjødselen synes jeg og jeg har prøvd mange Det eneste er, som nevnt, at den inneholder litt lite jern. Antagelig er det med vilje siden mange har lite planter i akvariene sine og overskudd av jern gir fort alger. Mye lettere å tilføre litt ekstra. Har prøvd mange jerntilskudd også, men selv om det finnes billigere utgaver så er det gjerne mye som må tilsettes for å oppnå det samme som jeg gjør med to dråper av Ferrogan.

Kombinasjonen av Tropica AquaCare, Hobby Ferrogan og gjødseltabletter har ihvertfall fungert her hos meg. Siden jeg har mangel på nitrat i mine kar, såvidt opp mot 5 før vannbytter, så benytter jeg en 50/50 blanding av TAC og TAC+. Den siste inneholder også nitrogen og fosfor. Da jeg bare brukte den vanlige så hadde jeg så vidt 1 i nitrat før vannbytter. Litt for lite for plantene mine det.
Da blir det definitivt hobby ferrogan Prøve å få tak i i morgen eller lørdag - før plantene tar helt kvelden. Ikke en gang amazonas sverdplantne trives nå. Klarer ikke å lage nye blad, gjennomsiktige før de er ferdig utsprungne. Skjønner ikke helt hvorfor det bare skjer i det karet, men.... sånn er det nå bare av og til.

Utrolig at nitrat holder seg så lav hos deg. du har jo litt fisk i karene også. Har antakelig fått en god balanse.
Fôrer godt også. Har begynt å lure på om det at jeg har sandsnegler gjør en forskjell. De lar jo ikke mye overflødig ligge på overflaten så lenge. Gjelder begge karene også. Ikke rart jeg trodde testen var feil.

Når det gjelder sverdplanten din så hjelper ikke Ferrogan på den siden den tar opp mesteparten av næringen gjennom røttene. Du må nok til med noe substratgjødsel der. Vet Mona O har hatt suksess med laterittkuler til disse. Selv har jeg brukt gjødseltabletter, men har tenkt å skifte til noe annet siden de varer bare en kort stund og det virker som de "lekker" litt. Ihvertfall får jeg antydning til trådalger hver gang jeg har puttet noen i sanda. Ikke plagsomt mye, men nok til at jeg skjønner at disse er synderne.
Da prøver jeg å dytte ned de sticksene jeg har inntil jeg får kjøpt både flytende og kuler. Takk for kjempegode tips
Veldig rart med den nitraten. Jeg har masse sandsnegler jeg også, men får fortsatt nitrat. Ser ut som du har kjempeflotte planter så da er det jo ikke noe å bekymre seg for. Bra for fisken.
Hva slags lysrør sitter det i armaturet over det akvariet der du sliter med planteveksten? Hvor er de kjøpt, og vet du produsent/type rør?
Det er en 30 w standard og 30 w gro lux - merket er vel sylvania. Kjøpt karet brukt så det er meget mulig de er modne for utskiftning.

Har ingen andre problemer i karet enn et plantene får veldig lyse og gjennomsiktige blader. Antar det er mangel på jern. Veksten var god der tidligere mens jeg brukte floreal og ferreal. Så jeg prøver først med ekstra gjødsel med jern. Har nå dytta nedi noen sticks også. Hvis det ikke hjelper så får jeg vurdere å bytte lysrør. Men veksten der var som sagt god inntil jeg skifta gjødsel. (Det gikk også litt tid fra jeg var tom til jeg fikk ny gjødsel - går ikke alltid så kjapt som ønskelig med de nettleverandørene)

Sporløst forsvunnet.....
Sukk, første øksefisk trolig avgått ved kamikazehopp. Finner den ikke, mulig den ligger bak akvariet Jaja...... sånt skjer.
Uffda, men slikt skjer desverre av og til. Jeg mistet ene sverddarge hannen min for en uke siden da lokkene måtte stå åpen pga varmt vær i Bergen... Håper de andre tar advarselen på alvor når de ser at kompisen ikke kommer tilbake
Øksefisk er nok noe notoriske selvmordshoppere så det er ikke så lett å unngå. Har vært forsiktig når jeg har åpnet, men sikkert skjedd under litt omplanting oppi der.

Er ellers redd det er kommet noe sykdom i 128 literen fra de adolfoiene som døde rett etter jeg kjøpte dem. Sommerfugl hunnen ser ikke helt pigg ut og har noen hvite små klumper på hodet. Ikke store, men større enn hvitprikk. Aldri sett før. Kjører 3 dager med både 2000 og exit for å se. Så også at hun hadde veldig tynn avføring. Redd det kan være noe parasitter. Hvis sommerfuglene mine tar kvelden så blir jeg skikkelig både lei meg og sinna på den butikken smitten kom fra !!!
Girr! Et vennepar av meg hadde også massedød etter et kjøp av smykketetra.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap