Liv's vannverden (side 11)

Krysser fingrene. Ikke lyst å miste hverden sommerfuglciklidene eller apistoene jeg har der Får håpe medisinen virker. Bittert å miste eksisterende fisk ved sykdom som kommer fra ny fisk
Så trist da!

Nå har jeg vært innom veldig mange tråder i det siste som handler om slike hvite kviser som du har på sommerfuglcikliden din. Flere har nevnt at medisin ikke fungerer og jeg lurer derfor på om det er mye lymphocystis/lymfocystis for tiden. Du får søke litt rundt på nettet så dukker det opp masse informasjon. De fleste bildene er derimot av hardt angrepne fisk. Mildere angrep kan gi slike klumper som du beskriver så om medisinene ikke demper angrepet så vil jeg tro at det kan skyldes dette.

Dette er en virussykdom som det dessverre finnes lite behandling mot. Det eneste man kan gjøre er å sørge for optimale forhold for fiskene og se om de greier å bekjempe dette på egen hånd. Heldigvis er det lite smittsomt i følge det jeg har lest. Det skrives også at det er en av de vanligste sykdommene på prydfisk, men at det er aller vanligst hos damfisk. I og med at det nå er mye gullfisk og koi i butikkene så kan det kanskje forklare "oppblomstringen" av dette problemet i disse tider. Bare en teori jeg har.

Skal ikke være bombastisk og si at det er denne sykdommen. Tenkte bare å nevne det i fall du ikke har fått med deg de andre trådene.

Ønsker deg i alle fall lykke til med den syke sommerfuglen. Får krysse fingre for at de andre øksefiskene har lært av dødsferden til kameraten og holder seg i karet heretter
Da må jeg søke litt rundt. Takk for tipset. Syns faktisk det er mindre prikker på henne i dag, og hun virker ikke så veldig syk - bare litt mindre aktiv enn normalt. Spiser i alle fall godt.

Har flyttet crinumene fra 128 literen til et annet kar nå da det ble for tett oppi der med både dem og all pistiaen. De var blitt utrolig lange, måtte måle for å se og de var ca. 150 cm Utrolig.

Har ellers krøpet til korset og fått meg et par guppyer i dag som etter planen skal gå og spise matrester og sånn i pistiaen. Om det funker får vi se. Det var noen ganske fine viltfangede.

Vært og hentet moskitotetraene jeg hadde bestilt også, nå venter jeg i spenning på at de skal farge helt ut
Har søkt litt rundt her og googla, og det ser heldigvis ikke ut som det er den sykdommen du nevner hun har. Ingen andre som har prikker heldigvis og hun er ellers i god form. Tror og håper det er en slags parasitt og at esha medisinene sammen tar det. Hun har bølla rundt apistoene i dag, antar det er et godt tegn
Det høres kjempefint ut! Tror du bare kan se bort fra at det er lymphocystis om medisinen tar det siden medisin ikke har virkning på den.

Forresten så har du fått nye fisk og så har du ikke satt inn BILDER ;D
Ja, ser ikke ut som de som jeg har sett bilde av heller. Dette er mer prikker en klumper.
Skal prøve å få knipsa litt i morgen, sliter med migrene i dag
Takk for det Satser på en bedre dag i morgen.
Prøvd å ta litt bilder :-)
Dessverre kjempevanskelig å få tatt bilder i nye 180-en kommer lys fra altfor mange kilder rundt. Får prøve å ta mer en sen natt.

Lotusen der skyter blomster Det har jeg aldri opplevd før, spennende. Lotusblomster høres jo unektelig ganske vakkert ut.

Har mistet nok en øksefisk uten at jeg skjønner hvorfor. Lå død og halvspist på bunnen i morges. Har måttet fjerne løvehodeciklidene de var nok langt mer aggressive enn jeg fikk inntrykk av i butikken. De leveres tilbake i morgen. Plaget alt og alle i karet.

Moskitotetraene er kjempevakre, nydelig blåfarge. Noe adhd så lett å ta bilder av er de ikke Må oppleves !
Litt nye bilder av gamle 180-en
Måtte ta noen bilder av lotusene mine og av ildtetraene. Ildtetraene har blitt stadig flottere i fargen.
Og noen fra 54 literen
Dette karet blir snart nano kar. Trifasciataene og aeneusene samt L187a og Ottoene skal over i andre kar. så da blir det igjen pygmaeus og stjernedanio her. Stjernene bor mye under rota og rekene vandrer over hele karet. Noen av dem har lagt sin elsk på rota.

Kjempefornøyd med de to rødneserekene jeg kjøpte, utrolig morsomme reker. Har to av dem og de er aldri mer enn 3-4 cm unna hverandre.

Aeneusene har lagt på seg i rekordfart og ser bra ut nå
Her har du mye vakkert, Liv! De ildtetraene er jo bare helt utrolige, og jeg falt også for de rødneserekene! Ikke sunt for økonomien min at du kommer med slike bilder

Blir forresten spennende å se når lotusen blomstrer. De er helt fantastisk vakre! Selv får jeg ikke slike i og med at jeg kniper overflatebladene. Mulig den skal få lov å vokse mer vilt når jeg flytter den.

Merkelig at øksefiskene dine stryker med. Kan det være noen i karet som tar knekken på dem, eller i alle fall skremmer dem til å hoppe slik at de slår seg ihjel? Hvordan står det til med fru sommerfugl forresten?
Både ildtetra og rødneser anbefales veldig. Ildtetraen er i tillegg til nydelig også rolig og behagelig fisk å ha i akvariet, ikke alltid de stimer like mye - men en virkelig flott tetra.

Gleder meg til å se lotusen ja Så ikke skuddet før i sted. Denne planta er helt utrolig, nye skudd hele tiden, gjerne 2-3 om gangen. Har måtte fjerne en del av bladene i skorpa da det ble så tett at den dekket hele flata til slutt.
Må bare få tatt noen skikkelige bilder av det karet en sen natt. Det begynner å bli fint nå.

Mistenker løvehodene når det gjelder øksene, moskitotetraene er også altfor livlige til å has med øksene ser jeg. De er nok stressa. Tenker jeg tar øksene eller ildtetraene over i 110 literen så fort prinsessene er fjerna (solgt, blir henta i morgen eller tirsdag) Øksene ser helt friske ut og spiser med god apetitt, så jeg mistenker ikke sykdom.

Fru sommerfugl er i storform, har mobba halvt livet av apistoene i dag - fortsatt hvite prikker - men mindre syns jeg. Hatt storslamsuging oppi der i dag, og fjerna alle røttene for å få oversikt over coryene. Ser at to av dem knapt har lagt på seg så jeg mistenker fortsatt at det er noe parasitt i det karet som kom med de coryene (var der adolfoiene gikk) Kjører på med exit og 2000 noen dager til og ser an.
Nei, det er ikke morsomt med slike sykdommer som man egentlig ikke aner hva er. Håper det ordner seg med litt esha-trolldom.
Håper det Nå er det leggetid her. Nattinatt!
Da var rekekarene satt opp
og klare til innflytting. Har bestilt gule reker, humlereker og blå tigerreker Gleder meg til de kommer.
Stilige kar! Du må glede deg voldsomt til rekene kommer. Var veldig fint med de steinene. Har lest at reker liker å beite alger på stein så det skal bli morsomt å se om du opplever det samme med dine. Selvfølgelig har du plukket ut de rekene som jeg også liker. Nesten skummelt hvor lik smak vi har. Kanskje vi skal forhøre oss om bestefedrene eller fedrene våre har vært mye ute å reist ;D
Hehe det er nok ekte vestlandsblod i årene her også, så kanskje det Gleder meg veldig til å se nye karet ditt etter hvert. Det nærmer seg
Weeeeeee
ikke bare får lotusen min blomster, ser ut som den har skutt 3-4 avleggere også
Sommerfugldama skikkelig syk
Det står ikke bra til. Den puster fort, spiser ikke og er helt mørk. Det går sjelden bra I dag fant jeg også en til av coryene død, må være en parasitt for den har ikke lagt på seg hele den tiden jeg har hatt den. Sommerfuglen har nå flere hvite prikker, syns den kom seg en stund - men nå er det verre igjen. Har medisinert med exit og 2000 i nesten en uke uten at det har hjulpet. Kommer til å ta en alvorsprat med den butikken - altfor mye syke fisk derfra. Og sommerfuglen som jeg var så glad i Hannen sturer allerede og spiser ikke han heller, men han ser frisk ut. Det er nok siste gang jeg har handla der. Mista altfor mye eksisterende fisk på alle mulige sykdommer som kommer derfra
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap