Liv's vannverden (side 12)

Dette var ikke noe morsomt, nei

Dessverre så er noen av de sommerfuglciklidene som er til salgs temmelig ømtåelige og det kan være vanskelig å holde de friske. Jeg greide ikke å få mine til å overleve særlig lenge heller.

Har du vurdert å bruke karantene på fiskene du kjøper inn? Må innrømme at jeg ikke er særlig flink med det selv, plumper fiskene i karene uten karantene. Jeg har vært såpass heldig hittil at jeg ikke har fått noen problemer etter innkjøp av den grunn, men hvis det hadde skjedd gjentatte gang så ville jeg nok vurdert å sette opp et karantene-kar igjen.
Kjempenedtur. Hatt dem nesten 6 mnd, var heldig og fikk tak i noen robuste individer. De har ridd av hvitprikk og temperaturkur, og lagt egg jevnt og trutt (uten så mye resultat riktignok, men blitt litt flinkere for hver gang) De er kjempepar, knuffer og dytter på hverandre hele tiden. Hannen er helt lost nå når hun er syk Er skikkelig pissed på den butikken nå for store deler av problemene jeg har hatt og fisk som har vært mistet er direkte eller indirekte knyttet dit.

Teorien om karantene er fin. Men hvilke fisker skal gå der permanent for at bakteriekulturen skal holde seg i filteret? eller skal man ha fisk som går inn og ut av karantenen? Høres ikke ut som et godt liv for fisk. I tillegg kjøper jeg relativt hyppig fisk - har gjort i alle fall - pga mange nye kar, og da må ev. de som har vært lengst i karantene bli til de nyeste har vært 3 uker for å være sikker. Ikke helt funksjonelt i praksis syns jeg.
Tror nok heller jeg holder meg unna den butikken i fremtiden, altfor mange som har problemer med fisk derfra. Har også hørt fra 2 som har jobbet der at de har problemer med dårlige leverandører. Det er i alle fall mye sykdom der, ingen tvil om det.

Huff får ikke bestemt meg om jeg skal fortsette å medisinere og håpe eller gjøre kort prosess :-S
Ser at andre holder fisk som er enkle å flytte på i slike kar, feks guppyer av samme kjønn. Disse flyttes ut når det er fisk som skal i karantene og tilbake etter at karantenefiskene er flyttet på. Noen bruker snegler som de fôrer godt slik at filteret holdes i gang.

Det å velge avliving eller ikke er like vanskelig hver gang, synes jeg.
Jeg syns faktisk hun ser litt bedre ut i dag. Har isolert henne og hannen i en 17 liter og medisinert ekstra kraftig. Får se an i morgen også før jeg gjør noe drastisk. Ja, det er grusomt vanskelig å vite når en ev. skal avlive. Har sittet igjen med dårlig samvittighet noen ganger for at jeg ikke har gjort det og andre ganger lurt på om jeg ga opp for raskt. Velger å prøve en dag til siden hun faktisk virker kvikkere enn å går og litt bedre i pusten.
Du har vår fulle medfølelse! Skal krysse fingre og håpe på det beste!
Det krysses fingre her også!
Tusen takk for det Hyggelig å ha noen som skjønner en her. Kan liksom ikke klage til venner og bekjente over bekymringer om syke fisk
Bilde av verdens største matvrak
Måtte bare legge ut bilde av verdens største matvrak. Denne har jeg hatt siden februar en gang og da var den vel kanskje 3 cm lang. Nå tipper jeg den er 10 cm, den er så rund i magen at den ligger og vipper gitt Yndlingsstedet dens er midt i rekepelletsene, eller oppå en "mallepille"
Eh hm... den vinduspusseren må jeg sparke!
Det finns flera hos dig som är ivriga ser jag

mvh Kjell
Definitivt Maller og coryer er øvert på hennes favorittliste, er nok noe med måten de svømmer på
Har sett det samme her også. Kattene har reagert mye mer på coryene på bunnen enn resten av fiskene.

Hvordan går det med sommerfugldamen din forresten?
Liker nok de raske litt virrete bevegelsene
Sommerfuglen henger med i dag og. Omtrent som i går. Håper inderlig jeg ikke langpiner den :-S Hun er sånn midt på at det kan slå begge veier, så jeg prøver og ser litt til. Faktisk svømt litt mer i dag enn i går. Men puster fortsatt fort.
Syns forresten nesten like synd på hannen som på henne. Han er helt fortapt. Så er han borti henne og knuffer litt og prøver å oppmuntre henne. Hjerteskjærende! Han spiser ikke om dagen han heller. Bare sturer.
Så lenge hun ikke er verre så er det ihvertfall håp. Vi får fortsette å krysse fingre her
Ja, det er helt klart Håper formen din er bedre!!
Jeg er ihvertfall ikke verre så det er enda håp

Har også oppdaget at Leopold har laget skumrede. Nesten slik at jeg har lyst til å gi ham en dame når han kommer i ny-karet, men har hørt så mye skrekkhistorier så jeg vet ikke om jeg tør.
Du får ta deg en støyt esha vidunderkur selv og Sliter med armen her, skriver kun med venstre nå. fått meg en skikkelig musearm.

Falt for fristelsen og fikk meg en kampfisk i går. Skal ta bilde etter hvert. Kjøpte også et par honning guramier, gule, og noen lampeøyekilli All moroa går i 96 literen som har blitt "div-karet" for alt som ikke er sør-amerika Det er få ting som er så gøy som å se en kampfisk få sitt eget "himmelrike" med skikkelig akvarium. Han er høyt og lavt. Får se om jeg tør skaffe dame jeg og. Har blanda erfaring. Men når din kommer i 180-en så burde det være så bra med gjemmeplasser at det burde gå fint.

Åh glemte å skrive at jeg fikk meg dverg rasboraer og De går med stjernene mine og pyggisene. Blitt nano kar den 54-literen bortsett fra trifasciataene. Hatt stor flytting av fisk i helga og stor rengjøring av 2 kar. Måtte kaste flere røtter fra 128-en - gikk helt i oppløsning og skapte mye slam. Ikke bra med så mye bakterier som det skaper, spes ikke for sommerfuglen som er syk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap