Liv's vannverden (side 2)

Grattis!

Skall bli skoj att se foto på dina små!
Gjett om Kommer til å bli så stolt som en hønemor

I dag ble pakke fra Webzoo henta, bra utvalg og gode priser (Haster det så bestiller jeg andre steder eller går i butikken)

Fikk "instant cichlid" salt som jeg har bestilt til utprøving, spennende forsøk. Litt skeptisk til at det ikke står innholdsdeklarasjon på produktet (så jeg mailet like godt produsenten for å spørre)
36 gram (kanskje 2-3 ts) på 128 litern (regna vannmengden sånn ca, ikke liter på karet for å være sikker) og puff....... Ph opp fra 8 til 8,5 og GH fra 3 til 8. Dette er jo fantastisk - ikke noe gris og billig - tenker umiddelbart - whats the catch. Når noe er for godt til å være sant - så er det ofte det....... biter negler og sjekker fisk.....
Ahh. skuffffffff..... pumpehodet til Juwelen som jeg skulle oppgradere til 1000 kom også med pakken.... og den virker ikke Den gikk i et halvt sekund og så bestemte den seg for at "dette gidder jeg ikke"

Jaja, blir retur og vente på ny tenker jeg. Prinsessene får klare seg med den som går der + luftesten en stund til. Satt faktisk en 600 i - ikke 400 som jeg trodde. Kanskje forrige eier har oppgradert også.

Jaja, fikk i alle fall bytta nitratfilter, kullfilter og den hvite filtgreia oppi der!
Her er bilde av produktet, link til leverandøren. Skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dette produktet.
Har lurt litt på det produktet selv. Ble vannet gromsete da du tilsatte det?
Känner inte till det produktet heller.

Själv använder jag bara bikarbonat för att stabilisera ph.
Till sätter ibland vanligt salt utan jod.(mycket sällan numera)

Men du får skriva om hur du upp lever det!
Shiramor
Har lurt litt på det produktet selv. Ble vannet gromsete da du tilsatte det?


Det ble litt hvitt akkkurat i det jeg hadde det oppi men ble krystallklart igjen etter få sekunder. Siden det var så liten mengde som skulle til så rista jeg ut i et lite syltetøyglass bare. Så på pakken etterpå at for å unngå store brå hopp om en har lav PG eller GH så kan det has i filteret så økningen skjer saktere.

Dette var andre boller en den ekle GH+ en ja. Legger seg som et belegg på sand, planter og stein. Rensa filteret lett i går og den var stiv av "gips" i nederste del. Fysj.

Skal holde dere oppdatert
Hehe flinke sommerfugl pappan. Beit meg i fingeren og prøvde å angripe slangen da jeg skulle bytte litt vann hos dem i dag Søtt!! Fy fela så fine farger, må prøve å få tatt noen bilder av dem.
Trenger et bedre kamera Men fargene sees i alle fall - skulle bare gjerne vært skarpere!
Tänkte på det medlet du köpte så nämde du salt .
kom då på att jag läst det någon stans så kom jag på det så tänkte kanske du var intresserad av det!



mvh Kjell

Den var interessant, har lest mye delte meninger også om salt - men ofte ikke begrunnet særlig vitenskapelig. Bruker du noe salt hos deg eller?
Det är som med allt här i denna hobbyn delade meningar om allt!
Själv använder jag mindre och mindre salt.
Om jag använder sallt så köper jag det i tex Rimi kiwi eller något sådant vanligt salt utan jod.

Men det är inte ofta.
Salt har jeg aldri brukt og GH + kutta jeg ut for er par uker siden. Hadde nesten glemt at jeg hadde bestilt denne - men spennende forsøk. Med kranvannet i Oslo og interesse for tanganyika kan jo dette være et godt hjelpemiddel. Vet ikke om kalken i sanden etter hvert vil avgi mindre og PH-en vil bli lavere? Kranvannet her har PH 6 og GH 3 - ikke mye for tanganyika å glede seg over Passer egentlig perfekt for Sør-Amerika
liv_65
Her er bilde av produktet, link til [URLBLOCK1]. Skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dette produktet.


Da får jeg melde meg...
Jeg har flere kar med Malawi - både til voksen fisk og yngel. Har nå i over ett år brukt dette produktet i mine kar og er meget fornøyd. Første boksen varte i over ett år, så dyrt blir det ikke Vet heller ikke innholdsdeklarasjonen, men inneholder både salt og kalk, så jeg bruker kun Instant Ciklid for økning av GH. Samtidig får jeg en liten, ballansert dose med salt til mine Malawi. Hadde sikkert fungert med kun kalk (GH+ eller gips) også, men som forebyggende mot sykdom og for å lette osmotisk "pusting" hos mine fiskevenner kan litt salt være OK. Her er kranvannet veldig surt, med pH 5,5-6 og en GH på ca 1, så tilsatsstoffer må til pH'n øker jeg med Natriumbicarbonat også fra Webzoo (billig!). Den jobben gjør ikke Instant Ciklid godt nok. Men stoffet løser seg meget fint opp og vannet er klart og fint. Fint å få høre hva du erfarer
Da har du nok krnvann som ligner på mitt, her er det ca. 6 og GH på 3. Heller ikke veldig bra for tanganyika. Har bare prøvd det ved et vannskift ennå, men virker helt genialt sammenlignet med GH+. Løser seg kjempegodt opp og det skal lite til av det. PH er lett å fiske med natron dersom en ikke har kalksand så den er ikke noe problem. GH som er vanskeligst.

Blir vannbytte i begge tanganyikaene i morgen, med Instant Cichlid
Vi har tur vi som bor i Fredrikstad vi har ett kran vatten på ca 8 i ph och det ända jag tillsätter då är bikarbonat .
För det är det enda som behövs .man skall nog inte hänga upp sig på Gh som vi pratade tidigare .
Hadde egentlig kutta gh+, men siden dette middelet er så enkelt så kommer jeg til å teste det ut Hever også PH litt.
När du ändå har det så kan man ju använda det för att se!

Blir nog bra skall du se!

Hur går det med dina yngel?
Det ble nok aldri noe yngel, begge passa godt på eggene - men enten så mugna de eller så var de ikke befrukta. Synd.... men de er nok i gang igjen om en ukes tid kjenner jeg dem rett Sommerfuglciklider er visst kjent for å bruke litt tid på å få det til!

I morgen er det ekspedisjon til Akvariemagasinet

Fortsatt et par prikker igjen i 180 literen, men går rette veien. Kjører en 3- dagers med esha exit for å være sikker på at f...skapet er borte for godt!
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap