Liv's vannverden (side 40)

Den apellerer nok til min svarte humor
De 3 største channoidesene
Tatt et par bilder i yngelkaret i dag. Dette er de 3 største channoidesene. Den ene begynner å få ganske så mye mer farger på halefinnen, så forhåpentligvis er det en hann.

Har tatt over de 3 største fra yngelnettet over i yngelakvariet også i dag. De er ca. 2 cm nå. Talte i alle fall 4-5 igjen av de minste på ca. 1 cm i yngelnettet. Har forsøkt å se hannen i dag om han har spyttet, men han gjemmer seg for godt.
Veldig morsomt at du har fått frem yngel på denne arten synes jeg. De er så vakre disse bettaene dine. Må hviske så ikke Leopold og dama hører meg ;D

De er helt nydelige Har tatt ut hunnen nå, regner med at neste kull slippes ganske så snart. (Skal ikke sladre til Leopold og clotilde(?) )
Ominnredning asia
Røska ut de dumme Vallisneriaene som ikke likte seg i karet. Hadde eg. tenkt å erstatte med annen vallisneria type (tiger) men ble eg. ganske fint når jeg tok over et par cryptocoryne fra 54 literen som var blitt altfor tilgrodd og flytta litt på javabregnene.
Hender det blir bra selv om det er litt planløst. Miniatyrrasboraene har lagt sin elsk på trollhasselen bak der Får se - får jeg tak i tigervallisneria så kjøper jeg nok noen
Avlive eller ikke?
Sitter og vurderer om jeg må avlive hunn thomasien min. Hun ble tynnere mens hun passet yngel. Etter hvert ble hun ble uvenner med hannen og deretter ble all yngelen spist sånn litt om litt av andre fisker (klarte ikke å passe dem alene selv om det er lite annen fisk i karet) Hun har ikke begynt å spise igjen etter yngelen ble borte, vet ikke om hun sturer eller hva det er. Har flytta henne i annet kar i tilfelle det var hannen som plaga henne, men ser ikke ut som det er det heller. I dag lot hun tubifex og cyclops sveve forbi seg uten antydning til interesse. Dvs. hun svømmer til når maten kommer, men rører den ikke. Får gi henne til i morgen, altfor tynn nå, magen går innover og ikke utover. Ser ellers ikke noe syk ut.

Rare greier. Mye samme som skjedde med den forrige røde kurvcikliden også har jeg inntrykk av. Stress rundt mislykka lek tok knekken på den. Døde uten at jeg kunne se tegn til sykdom - ingen andre i karet som har dødd hverken før eller etter.
Titta litt mer og tatt et bilde av damen, men hun er ikke syk ut bare tynn. Får gi henne noen dager ser jeg. Kan ikke være noen overhengende fare. Ingen som plager henne i det karet, så hun har i alle fall de beste forutsetninger til å klare seg.
Nå ble jeg glad, måtte slå på lyset før tidsbryteren - yngelen til kurvciklidene er der fortsatt og begge foreldrene passer på. De har flyttet dem så nå har de tilholdssted midt i alle penselalgene på den store rota - sikkert mye god mat å finne der. Tok over en 10-20 i yngelnett i går også, så da håper jeg at i alle fall noen klarer seg denne gangen. Håper mest av alt at de i hovedkaret skal klare seg. Morsomst å se yngel vokse opp med foreldrene.
Et par bilder av kurvciklidene - yngelen er bortimot umulig å få øye på midt i pensenalgene. Kun bevegelsen som gjør at jeg ser dem. Utrolig hvor små yngel disse får - faktisk mindre enn viejita yngelen.

1. Flytt dere!!
2. og 3. Stolte foreldre passer godt på
Smårydding i 110 literen
Penselalgene i dette karet gjør meg småsprø. Røttene er totalt dekket av penselalger og det legger seg også på glassene og plantene.

Har tatt ut alle plantene i dag og fjernet alle blader som hadde alger på seg og planta på nytt. Har også satt inn en del flyteplanter for å begrense lyset der i håp om at det gjelder. Fra Oslo Zoo har jeg lånt UV filter, det ser ut til å ha stoppet tilveksten litt, men har ikke tatt knekken på det som er. Gjødsler nå bare med gjødselkuler (pga sverdplantene) og ikke noe flytende i håp om at det skal hjelpe.

Skulle gjerne tømt karet og tatt storrengjøring, men det er altfor mye yngel i karet. Apistoene har 3 kull og ancistrus 2-3 kull (og trolig et nytt på gang i hula i den store rota til venstre) så da har jeg begrensede muligheter til mer drastiske tiltak. Er jo en trøst at fisken ikke ser ut til å synes det gjør noe. Er vel bare et estetisk problem.

Noen som har flere gode råd mot penselalger så tar jeg imot med takk
Rekekar som skal til extreme makeover
Legger inn et par bilder av to overgrodde rekekar som skal gjennomgå extreme makeover i morgen (hvis jeg orker) Typisk min flaks å få et skikkelig virus sånn midt i nyttårsfeiringa så det blir nyttår i Oslo istedenfor tur til Kragerø som jeg hadde tenkt. Men... kan pusle og kose med akvariene mine jeg - fin hobby når en er syk og svak gitt

Skjønner eg. ikke hvordan de karene kan gro sånn til uten noe gjødsel. Kan ikke tro rekene avgir så mye som kan gi næring til plantene heller?
Plussmedlem
Godt nytt år til alle

Jeg har valgt å starte det nye året som pluss medlem. Viktig at vi støtter opp om forumet! Oppfordrer andre til å gjøre det samme!
Makeover kar 1
1. Før
2. Etter

Karet var i ferd med å "gro igjen" fått trimma og flytta litt rundt.

Morsomt med før- og etterbilde! Husker aldri å ta slike selv når jeg får ånden over meg. Ble veldig bra synes jeg, men karene dine er jo fine

Godt nytt år til deg også!
Har ambisjoner om å bli litt flinkere til det Da man ser forskjellen best selv også. Har tatt det andre rekekaret også, venter bare på at vannet skal bli helt klart igjen før jeg tar bilde.

Venter i stoooor spenning på fasiten på konkurransen.
Med min usedvanlig store tålmodighet så går det så fint å vente så hehe

Åh, gode nyheter - i dag spiser Thomasi damen min. Nå skal hun få gå i Asia karet til hun har fått igjen formen.
Så flott med gode nyheter på årets første dag! Dette må jo være et tegn

Håper hun kommer seg! Mye er vel vunnet når hun har begynt å spise igjen tenker jeg. Sikkert greit at hun får litt tid på å hente seg inn igjen, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Andre Ottesen
Reklame for plussmedlemskap