Liv's vannverden (side 5)

Feil bilde og slett knappen virka ikke. Prøver igjen
Det ble dessverre ikke noe av hongslio-eggene. Var sporløst borte i morges. Men... flørtingen er i full gang der igjen

Ellers flørtes det heftig både hos sommerfuglciklider, viejita og til og med sjakkbrettciklidene. I tillegg har prinsessene sneket seg bort igjen så sikkert noe på gang der igjen. Yngelen er blitt store og fine nå, foreldrene passer dem ikke lenger. De er over hele karet Får vel snart legge ut til salg, ser de har begynt å vokse veldig fort nå.
Weeeeeeeeeeeee
Sommerfugl egg igjen Lov å håpe det går bra denne gangen
Og der var de borte Ingen sommerfugl bebisser denne gangen nei
Var innom fiskebasen og sjekket hvor mange som hadde drettet disse. Dette må være en av de vanligste ciklidene rundt omkring, men på tross av det har bare 6 registrert oppdrett, og tre av disse skriver bare at de har hatt egg.

Det virker derfor som om det skal litt til å få til disse, men du verden så mye morsommere når det skjer. Tipper de legger egg igjen ganske fort. Får krysse fingre for deg og fiskene
De er kjent for å være skikkelig dårlige foreldre ja De legger egg jevnlig hos meg, lengste de har kommet noen gang var å passe eggene 2-3 dager, men da mugnet de M en håper jo at det skal gå bra en vakker dag
Så faktisk at det var anbefalt torvfiltrering for å unngå at eggene mugnet. Vet ikke om det er gjennomførbart hos deg.
Vet ikke helt, har innvendig filter. De går i et annet akvarium nå med p.t for mye fisker. Satser på at det går bedre når jeg får over noe i 128 litern. Fått solgt juliene og ene malla i dag. Sitter igjen med calvusene. Håper å få tømt det sånn rimelig kjapt.
Hvordan går det med ildtetraene dine og de nye stjernedanioene? Har du fått de til å spise skikkelig? Jeg har akkurat fått i hus avskallet artemia og det gikk glatt ned det også.
Hei vært uten nett her et par dager. Ildtetra og galaxy har det fint, går i en stor stim. Fått nye fra Tam Alna for de 6 som døde. Resten er i godt hold og spiser godt. Forer med frossen artemia og cyclops og det går unna
Ja, ser mine stjernedanioer også har god matlyst. Har redusert til å bare mate to ganger nå istedenfor tre. Liker dette nye navnet på galaxyene så jeg bruker det isteden. Fremdeles er det et par som ser litt tynne ut, men de fleste er i godt hold. Tror nok de vil vokse litt mere, men de ser ikke sykelig ut lenger ihvertfall. Skal prøve på å ta noen bilder senere i kveld når sola ikke lenger står rett inn her.

Har forresten ikke sett noe til den skyheten enkelte har nevnt, men de føler seg sikkert trygge med all den tette planteveksten. I dag tok jeg det ukentlige vannbytte og det var første gangen de forsvant oppi der. Så ikke en eneste liten finne på nesten et kvarter etterpå, men nå er de fremme som vanlig.

Den enslige guppyen som går opp i der ser ut som han har spist sin del av porsjonene også; han er blitt trillrund

Håper det kommer bilder fra deg av skjønnhetene også. Spent på hvordan ildtetraene tar seg ut når de har kommet i et tryggere miljø.
Ja, det var egentlig et nydelig navn - stjernedanio - jepp, tas hermed i bruk
2 av mine stjerner som er altfor tynne også, men ser de spiser glupsk så det varer nok ikke lenge. Vanka nettopp sorte myggiser og det slo godt an gitt Sky er ikke akkurat ordet jeg vil bruke heller, men nå er de jo mange i "gjengen" 17 ildtetra og 8 stjernedanio - solid bunch. Prøver fortvilt å få talt opp om alle er der, men gitt helt opp. Ikke mulig. De fyker rundt over alt. Må prøve å få tatt noen bilder i morgen, men blir nok ikke lett å få festa på linsa med det tempoet de holder De liker seg aller best i strømmen ved bakruta har jeg sett. Satt på et filter til nå - var litt lite gjennomstrømming - så nå er de ofte i frontruta også

Gøy å høre at dine kommer seg, tynne fisker er ikke noe hyggelig syn. Liker at buken er rundet rette veien De blir nok en del større, ser at de største mine er nok 2 cm eller mer.
Forsøk på bilder
Prøvd å ta litt bilder, men de har delt seg i flere stimer i dag. Her er noen av dem i alle fall Stjernedanioen er dessverre en av de tynne små som jeg kjøpte sist.
Måtte legge inn et av nyoppsatt kar også
Tanganyikaene er solgt/gitt bort og nå er det sør-amerika her også! Flyttet en del over fra 180 literen som var ganske så "overbefisket"

Tatt med et bilde av lille vakre "gulis" også Sett noe så søtt?
Åhh, de ildtetraene var virkelig vakre! Kjenner jeg får sug i magen jeg nå. Må ha

De andre fiskene var fine de også, men disse ildtetraene har jeg hatt lyst på i snart tre år så det er lov å sikle litt da. Jeg fikk tatt noen bilder i kveld, men er for sliten til å gå gjennom dem nå så jeg skal legge de ut i morgen.

Har lest at stjernedanione foretrekker litt bevegelse i vannet så de ble sikkert glad for ekstra sirkulasjon. Når det gjelder å prøve å holde tellinga så er det rett og slett umulig når de svømmer i karet. Jeg har fjorten fisker og greier av og til å telle til 12. Regner likevel med at de er der siden alle ikke er ute i det åpne samtidig. Greide stjernene forresten å få i seg myggiser? Våget ikke kjøpe det jeg siden jeg regnet med det ble for stort.

Kunne tenkt meg Tanganyika også jeg, hadde det ikke vært for at det blir så gruelig varmt i leiligheten på sommerstid. Får ha noe til gode til vi eventuelt flytter på oss. Godt å ikke få oppfyllt alle drømmene sine på en gang

EDIT: Nå la jeg merke til mosen også. Stilig!
Ildtetraene er kjempefine, anbefaler dem på det varmeste. Ser nok nesten ennda rødere ut på bildene enn i virkeligheten, men uansett helt nydelige. Liker kjempegodt strøm de også. Gøy å se på dem. Men... telling er som du sier helt umulig. så lenge de ser friske ut og jeg ikke finner noen i bunn eller toppen av akvariet så får jeg bare regne med at det er greit

Tanganyika er flott, men syns det er veldig vanskelig å få tak i fisk - de fleste butikkene har dårlig utvalg. Fikk også litt betenkeligheter da det allerede er oppi 25 grader i leiligheten her nå på våren. Blir kjapt nærmere 30 om sommeren siden jeg bor øverst med sola på taket hele dagen. I tillegg er det mer å holde på med med sør-amerika kar... dulle litt med planter, flere typer fisker en kan ha og sånn.... så ja... det ble nå sånn nå. Kommer helt garantert til å ha tanganyika igjen en gang jeg får mer plass - de fortjener noen hundre liter skal en først drive med det. Har fortsatt prinsessene mine og all yngelen deres flotte fisker. Veldig hardføre så jeg håper de tåler varmen etter hvert. Lurer på hva de gjør i riktig varme land? Må finnes kjølesystemer?

Mosen ble kjempefin, tusen tusen takk elsker mose!!
Glemte jeg å svare på - stjernene kosa seg med myggis ja De kommer frosne så skviser du dem litt med fingrene så blir det ganske små biter - ikke noe problem. Gir det til alle fiskene mine og de elsker det. Er en del fisk som ikke skal ha rød myggis, men sort tror jeg alle skal kunne tåle. Gøy å fore med, de blir helt ville - definitivt livretten
Bebisene begynner å bli store :-)
Og de er mange Heldigvis ikke kommet flere kull enn de to, vokser og trives. Blir penere for hver dag.
Oj, det er jo små miniprinsesser jo

Utrolig fine fisk, men ikke mitt førstevalg fra Tanganyika. Har lest at de blir temmelig territorielle og at det er vanskelig å ha andre fisk i karet når de begynner å yngle; men vakre er de!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap