Liv's vannverden (side 8)

Fikk tatt et bilde av den, legger den ut for indentifikasjon også. Skulle gjerne visst hva slags type det var - søker litt rundt og ser om jeg finner ut selv også.

Hmm det var ikke noe spesielt bra bilde, men spørs om det ikke er en viftereke?

Gratulerer med både egg og reke!

Tror ikke det er en viftereke, nei. Regner med at siden de var veldig små da du så de til å begynne med så er den avkom av en av de rekeartene som lett yngler i akvarium og hverken viftereke eller amanoreke hører til dem. Dessverre så er det bare disse to rekene jeg kjenner til så jeg aner ikke hvilken annen rekeart dette kan være. Får håpe noen rekeeksperter stikker innom, hvis ikke kan du jo legge bildet inn i en tråd under identifikasjon. Søt var den. Liker reker jeg
Takk Reka var riktig så søt En gledelig overraskelse. Kanskje reker holder seg skjult til de er store nok til at risikoen for å bli spist er over? Nå er den i alle fall plutselig fremme hele tiden. Morsomt å se den "tråkke vannet".
Har lagt inn til identifikasjon nå, så sikkert noen som kjenner den igjen
Veldig spennende med sommerfutl egg, men har lært meg å holde realistiske forventninger når det gjelder de fiskene. Elendige på yngelpleie - er nok "avla ihjæl" så de har mista instinktene.
Takk Reka var riktig så søt En gledelig overraskelse. Kanskje reker holder seg skjult til de er store nok til at risikoen for å bli spist er over? Nå er den i alle fall plutselig fremme hele tiden. Morsomt å se den "tråkke vannet".
Har lagt inn til identifikasjon nå, så sikkert noen som kjenner den igjen
Veldig spennende med sommerfutl egg, men har lært meg å holde realistiske forventninger når det gjelder de fiskene. Elendige på yngelpleie - er nok "avla ihjæl" så de har mista instinktene.
Ph-verdien er også ganske viktig for at disse ciklidene skal få befruktet eggene sine. Ph må være under 7 hvis ikke stivner skallet på eggene så raskt at hannen ikke rekker å befrukte de. I tillegg så blir en del av individene som kommer fra asia hormonbehandlet for at de skal få sterke farger allerede som ungfisk. Dette kan føre til at fiskene blir sterile. Det er altså ikke bare det at de er kunstig avlet fram i generasjoner som er problemet.

Skriver som om jeg virkelig har greie på dette
Har nok lest dette på nett ett eller annet sted, en eller annen gang. Ikke alltid opplysningene man innhenter på den måten er til å stole på så du får ta det med en klype salt

Krysser fingre for at sommerfuglene dine greier å gjøre jobben riktig!
Tror ph skal ha sunket til under 7 nå, har fjerna de steinene som dro opp ph til 7. Hvis det ikke går så er de nok snart i gang igjen kjenner jeg dem rett Noen av eggene ser friske ut, men ser de ikke plukker bort de som er hvite og ser sjelden at de renser eggene. Jaja, det blir som det blir. Litt gøy er det lell og moro å se leken og de flotte fargene. De er rikgig gode foreldre enn å ser jeg.
Stripe på oversiden
Ser at reka har en stripe på langs som følger hele kroppen, denne stripa ligner veldig på vifterekene på bildene her inne. Hmm.. så vanskelig dette var da...
Nytt bilde
Bilde som viser linja som går langs ryggen på reka
ligner mest på denne siden den ser ut til å være gul
Det var en nydelig reke, så pen og gul er nok ikke min. Min er nok 3 cm og så for stor til å være denne. Spurt på forumet og de mener det er en Neocaridina sp.
Og så var eggene borte igjen Jaja..... frykter at de aldri kommer til å lære. Da jeg la meg i går var over halvparten av eggene dårlige. De renser ikke eggene, men er flinke å vokte og vifte. Men de er nå i gang med å flørte igjen
Takk Masse flørting på gang her nå, både sommerfuglciklidene, hongsloiene, eunotusene og viejitaene flørter skikkelig - så håper det kan bli noe yngel etter hvert. Har også 2 skikkelig rogntunge smykketetra, men de er nok ikke de letteste å få yngel på.

Fikk ellers heldigvis gitt bort den forsmådde prinsessa i dag.
Stakkars sommerfuglene, tror ikke de skjønner at eggene er borte. Nå passer de på rota der eggene lå. Prøver så godt de kan - det skal de ha !!
Vært borte en langhelg
I Riga, og da er det alltid spennende å titte i akvariene igjen. Det meste ser bra ut, men en sort neontetra har et øye mindre Aner ikke hvem synderen kan være. Den morsomme oppdagelsen var nok et kull med prinsesseyngel (denne gangen med kone 2) Ellers er eunotusene iherdige i sitt forsvar av kokosnøtta så kanskje det er noe på gang der. Fantastiske farger de har nå
Ikke bare greit å reise bort
Merket på dagen i går at hongsloi hannen ikke var i form, veldig tykk i magen og hang i vannskorpa hele tiden. Hunnen ser heller ikke i form ut. Skjønner ikke hva som kan ha skjedd. Alle andre fisker i karet ser friske og fine ut. Tenkte om det kunne ha vært bukvannsott, men ikke godt å si. Endte med at jeg måtte avlive hannen i går kveld. Hunnen ser jeg fortsatt an litt, men ligger mye i ro og sturer, og også hun er mye oppe i vannskorpa. Har tatt vannprøve, men ikke hverken nitritt eller problemer med PH. Bytta litt mer enn vanlig vann i går for sikkerhets skyld så får jeg følge nøye med resten av fiskene i det karet en stund fremover. Transvestitusene er i storform og flørter vilt. Funderer litt på den mallehula jeg kjøpte, lang tynn sak med åpning kun i ene enden. Kanskje det ikke blir sirkulasjon i vannet inni den? Hongsloiene har hatt den som sin hule. Tja.. trist var det nå i alle fall. Fine fisken min som har lagt egg flere ganger og som jeg håpet på yngel på
Måtte dessverre avlive hongsloi hunnen også, den var begynt å henge mer og mer i skorpa den også. Skjønner ikke hva det kan ha vært. Alle andre i karet er friske og raske. Livate coryer og smykketetraene lekte i går gitt! Aldri opplevd lek hos tetraer før. Transvestitusene er også i form og ser ut som det kan bli lek der også etter hvert. Er fortsatt litt usikker på den mallehula?! Men, men... sånt kan vel skje....
Kjøpte meg røde kurvciklider i går, må si borellii topper lista over nysgjerrige fisker.... hannen gikk så langt at han klarte å komme seg oppi posen gitt
Weeeee
Der fant jeg jammen en reke til gitt, denne gangen en mindre en - kanskje 2 cm og rødlig. Morsomt De ser ut til å stortrives i lotusbladene som ligger i vannskorpa Fått litt rekedilla så jeg kjøpte meg to viftereker her om dagen som også går i det karet Helt utrolig at de små tassene har klart å overleve oppi der. Dette var jo 96 literen hvor jeg måtte ha over alle fiskene fra 180-en under lekkasje - så den var full av sultne ciklider Morsomt! Får titte litt i rekebasen og se om jeg finner ut hvilken type det kan være.
Nyeste reka
Det er nok en blå reke dette også, alternativt en blanding. Ser litt rødligere ut og er mindre enn den andre
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap