Liv's vannverden (side 9)

Venter på å få levert et nytt brukt akvarium denne uka. En 180 liter Spennende. Tenkt å ta over de røde kurvciklidene der - det er litt for fullt i 96 literen selv om det er harmonisk og rolig der. Det er eneste stedet jeg får borelliien til å trives så jeg lar nok den bli der sammen med coryer, tetra og transvestitusene mine
Huff, dette var ikke noe gøy. Kjøpte 5 cory adolfi lørdag. Hadde nok ikke sett nøye nok på dem i butikken, så med en gang jeg fikkk dem hjem at 2 var i skikkelig dårlig forfatning, 1 litt tvilsom og kun 2 skikkelig friske. Alle veldig tynne. Den første døde i går, nr. 2 er i ferd med å dø nå - har sett de to friske i dag - men ikke sistemann - må nok endevende akvariet for å se hva jeg finner. Ringte butikken og de erstatter fiskene, så de gir god kundebehandling. Men.. kjip og trist opplevelse likevel.
Å, så trist

Det er nesten slik at man må reservere coryer og la de gå en ukes tid i butikken før de tas hjem. Veldig mye frafall den første tiden etter ankomst i butikken, og selv om man får erstattet fiskene så er det ikke mye gøy. Samtidig så er det jo gjerne sånn at de har større sjanse til å overleve i et velholdt "vanlig" akvarie enn i butikken hvor stressnivået er en god del høyere.

Må si at problemene jeg har sett på coryer som ankommer butikkene stort sett har dreid seg om ammoniakkbrente gjeller eller utskilt gift under frakten. Ingen har vært spesielt tynne, og de jeg har kjøpt med slike problem har kommet seg forholdsvis raskt. Har bare hatt to dødsfall av de 12 jeg har kjøpt den siste tiden, så jeg klager ikke. Leit at du har vært så uheldig med adolfoiene. Nydelige fisk er det også.
Ja, det er veldig trist. Aldri opplevd dette med coryer før, men har kanskje kjøpt fisker som har gått lengre i butikken. Burde ha sett det da jeg kjøpte dem, men jeg så nok på de friskeste og la ikke merke til at noen av dem ikke var i form. Det var bare 5 igjen så jeg tok de siste de hadde. Vet ikke hvor lenge de hadde gått der, men neppe lenge - er relativt hyppig innom.

Måtte akkurat avlive nr. 2, orka ikke se på. Den lå på ryggen og såvidt den pusta stakkars. Følger nøye med de 3 siste nå og forer 3 ganger om dagen. En er fortsatt i faresonen, men to er jeg sikker på at kommer til å klare seg.

Similisene jeg kjøpte samtidig er også veldig tynne, men de er i alle fall i god form - spiser og er aktive. Det er ganske små eksemplarer av begge arter - max 3 cm. Nå ser jeg heldigvis alle 3 i full aktivitet, så jeg tror det går rette veien med sistemann i alle fall. Så allerede da jeg "sjøsatte" dem lørdag at 2 av dem neppe kom til å klare seg - men hender jo de kommer seg når de kommer i trygge omgivelser i et godt innkjørt akvarium med masse gjemmeplasser så jeg ga det sjansen. Har ikke sett så nøye på gjellene på dem. Hvordan ser amoniakkbrente gjeller ut?

Tror faktisk det er første gang jeg har mista coryer annet enn ved naturlig alderdom og et mislykka forsøk på leopardcory? i mine tidlige akvariumdager. Men sånt kan jo skje. Er ekstra bløt for coryer så det er litt trist. Godt at butikken er så "rydddig" i alle fall. De kosta nesten 200 pr. stk så det sved godt i lommeboka og. Får håpe de får inn igjen snart, så de 3 får selskap. De går med 6 similiser og, så det er nok ingen fare med dem.
Bra at de siste ser ut til å komme seg da.

De trilineatusene jeg kjøpte sist var slappe og inaktive. Pustet ganske heftig, men selv om de var oppe og hentet luft av og til så var det liksom ikke så veldig mye oftere enn vanlig. De kom seg også forholdsvis raskt. De fleste var fine allerede dagen etter mens den aller dårligste trengte to-tre dager før den virket normal. Regner med at det her var snakk om utskilt gift i posene. Vannet de kom i var veldig misfarget fortalte betjeningen meg.

Schulzeiene hadde visst også kommet i misfarget vann, men her mistenkte jeg heller ammoniakkbrente gjeller. Tett med fisk i posene her også (noen hadde "gnagsår" på sidene). Disse var ikke så slappe som trilineatusene var. Det var isteden veldig rask gjelleaktivitet og de var oppe og snappet luft hele tiden. Det tok også mye lenger tid før det begynte å bedre seg og det er først nå, etter snart fjorten dager, at jeg synes de begynner å oppføre seg normalt.

Mulig jeg ville sett forskjell om jeg hadde kikket inn i gjellen på fiskene, men det var altså ingen tydelige symptom. Mulig jeg er helt på jordet, men etter oppførselen til fiskene så var det diagnosen jeg satte

Begge artene ble hentet dagen etter at de var kommet i butikken. De skiftet leverandør for en tid siden og har etter det fått en god del problemer med pansermaller som stryker med etter ankomst. De ansatte fortviles litt over at leverandøren ikke kan pakke disse på en forsvarlig måte.
De syke hos meg var både slappe og pusta fort. Kan være kombinasjon av mange ting sikkert. Trist når det blir sånn når en egentlig skal kose seg og nyte synet av nye fisker. Men..... lite å gjøre noe med. Håper i alle fall inderlig de 3 siste klarer seg fint. Det ser ikke ut som det er noen krise med noen av dem i alle fall. Drar tilbake til butikken fredag eller lørdag så da håper jeg det kun er de to jeg trenger erstatning for.

Er nok en del dårlige leverandører om dagen ja. Tror den butikken her sliter en del også. Var samme sted jeg kjøpte ildtetraene som døde som fluer. Men nå er det heldigvis stabilt med dem. De siste 14 er blitt store og fine og ser ut til å stortrives.
Jippi :-)
Nye 180 literen i hus. Kjempeflott akvarium - Juwel 180 med skap og masse utstyr. Skikkelig kupp gitt Fylt det opp og gjort reint (har stått tomt et år) og det ser ut som det er tett og alt utstyr fungerer. Filterkassen er løs så jeg kommer til å bruke en annen pumpe der. Så det var bare en juwel 400 som fulgte med, den er nok altfor svak. Har 600 i 110 literen min og syns det er i underkant. Må få tak i sand og så er vi i gang Kurvciklidene skal over her, og vurderer å ta over concolorene mine også
Endelig øksefisker
Endelig passa det med øksefisker. Har utstrømmer litt lavt på pumpene i nye 180 literen så der passa det godt å ha øksefisker. Kjøpte 6 pygmeøksefisker i dag - kjempefine Ser ut som de trives, har masse pistia å gjemme seg i og har også flytta over den største lotusen fra 96-literen til det karet. Den var blitt for stor for 96-en - bladene dekka praktisk talt hele vannskorpa, så her burde det være gjemmeplasser nok

Gratulerer så mye! Da ble det endelig økser på deg også da
Omsider Nå har jeg gått og hatt lyst på de øksefiskene helt siden jeg startet opp igjen i januar Ser ut som de trives fint, blir ikke spes nervøse av at jeg er oppi der og planter en gang. En av kurvciklidene jaga litt på dem i går, men de har tydeligvis mistet nyhetens interesse
Øksefiskene ser ut til å trives godt, angrer litt på at jeg bare kjøpte 6 så jeg vurderer å svuppe nedom i morgen og få meg 3 til Håper de har igjen. Morsomme og nydelige fisker
Er det samme arten som jeg har, C. sceheri, eller er det C. myersi du har?
Det er myersi skal prøve å få tatt noen bilder i morgen, lysene er slukket for kvelden nå - leggetid for små fisker

Flere som sliter med varmt vann om dagen eller? Her er det 28-29 i karene nå. Dratt ut ledningen på alle kolbene, men ........ vanskelig (rettere sagt umulig) å få temperaturen under romstemperatur dessverre. Ufrivillig temperaturkur her snart gitt.

Hva gjør de i riktig varme land tro? Har kjølekolber? Vurderte muligheten av å slenge noen isbiter i, men da blir det jo bare ujevn temperatur som sikkert er like slitsomt for fisken. Jaja trøster meg med at det trolig kan bli godt og varmt i dammene rundt amazonas. Verre for tanganyikaene tenker jeg



liv_65
Hva gjør de i riktig varme land tro? Har kjølekolber?

Hos oss er det vanlig med peis og andre ovner, i varmere land er det nok vanligere med innlagt aircondition. Vil derfor tro at varmen ikke skaper samme problemet der. Enten det eller så må de velge varmeelskende fisk. Har selv valgt bort Tanganyika pga at solen står rett på leiligheten hele sommeren. Sør-amerikanerne ser ut til å takle høye temperaturer fint, heldigvis.

Gleder meg til bilder av nykomlingene dine
Tok et kjapt søk og aquarium coolers eller aquarium chillers er nok ikke så uvanlig

http://www.jbjchillers.com/

Hmmm, kanskje jeg kan drømme om Tanganyika likevel da

Eller kanskje ikke, dette var ikke akkurat like billig som en varmekolbe, nei!
Hehe er nok ikke noen spesielt rimelig løsning nei Men kontra å holde rommet kjølig med air condition så kommer det nok rimeligere ut. Nei, der ser vi at det er en del fordeler med å bo i kalde gode Norge og Er ikke mange dagene i året dette er noe stort problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap