Liv's vannverden (side 90)

Liv H
Jammen er det ikke en ny lotusblomst på vei opp også gitt :-D


Å så kult! Mine lotus har aldri kommet med blomster. Hvor lenge har du hatt dine? Jeg har hatt mine i 3 år, skulle tro de var "gamle nok"
Liv H
Lurer på om noen har testet [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3490&HKatID=]dette[/URL] produktet som et alternativ til catappa blader?


Hehe, jeg falt også for fristelsen og bestilte det middelet. Ikke for å erstatte bladene, de syns jeg virkelig gjør seg i et labyrintkar. Sexy syns jeg passet forresten

Men jeg ville prøve å bruke dette middelet i karantenekaret når sjokkisene gikk der. Udrøye greier og farget vannet veldig brunt. Om dette middelet er bra eller dårelig aner jeg ikke. Men dyr å bruke i flere kar blir den absolutt
De eldste lotusene mine har jeg vel hatt i 1,5-2 år og den som blomstrer nå i 1 års tid tenker jeg. Vet ikke hva som gjør at de blomstrer sånn hos meg. De får en jbl kule en gang i blant og jeg lar flytebladene få komme opp, men fjerner når de er blitt stygge.

Hehe får nå teste det ut når jeg har bestilt det, sikkert vært greit med noen catappa blader og, men er nok ganske sikker på at det ikke er en livsnødvendighet. Channoidesene mine er i alle fall godt produktive uten
Liv H
Lurer på om noen har testet [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3490&HKatID=]dette[/URL] produktet som et alternativ til catappa blader?


Har ikke testet det, men jeg har sett det i nettbutikker før. Og bare fordi det er bilde av en betta utenpå så var det dyre ml i den flaska, gitt
Det ser for meg ut til å være sortvannsekstrakt, rett og slett.
Det finnes andre alternativer der du får flere ml for kronene, som f.eks. [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2008&HKatID=]Aqua Medic Amazon.[/URL]

Og som Terje sier; Det finnes ingen erstatning for ekte catappablader! Det er flott å se på. Og det minnet meg på at jeg må bestille ny ladning, for nå har jeg kun en håndfull igjen.
Jeg hadde egentlig bare tenkt å ha det i oppvekstkar(balje) til channoides yngelen, så selv om den er udrøy så skal det ikke så mye til i en 10-20 liter. Men... ja... det må bli ekte blader i tillegg. Kan være greit å ha i hovedkarene mine Hvordan går det med channoidesene hos deg Mona? Blir det noe yngel etter hvert?
Liv H
jeg lar flytebladene få komme opp,


Ja selfølgelig, det er jo sånn den må få vokse visst man skal ha blomst på den. Jeg klipper og holder den i undervannsformen Men men, det er uansett ikke plass til noen blomst under armaturet
Liv H
Hvordan går det med channoidesene hos deg Mona? Blir det noe yngel etter hvert?

Det ser ut til å gå bra Den nye hunnen jeg kjøpte av Humunuku er en vågal liten snelle, stadig fremme og mer synlig enn den forrige. Er noen dager siden jeg så hannen, men jeg tror det var i helga jeg så han.

Det er vanskelig å si om det er noe yngel der, men at paret har forsøkt, det vet jeg jo Antar livet går sin vante gang. Jeg prøver å sitte på hendene mine og ikke luke, men nå må jeg snart... hvis jeg skal unngå at alle plantene i nederste halvdel skal daue pga mangel på lys De lange stilkplantene har nå bredd seg utover hele overflata og skyggelagt hele karet. Men det er liksom inni der jeg er redd det kan skjule seg yngel, og så kommer jeg og ødelegger :-/
Hva tror du? Hvis jeg håndterer alt under vann, klipper av og kun løfter opp de nederste nakne stilkene av vannet...? Eventuelle yngel blir vel "forstyrret" men de blir ikke borte iallefall...?
Hvis det er yngel der så gjemmer de seg nok godt i mose eller tette planter. Hvis du har mose så er de garantert der, da ville jeg ikke vært redd for å holde på med plantene. Hvis du ikke har - så sett ned en god mosedott i et stille hjørne og vent noen dager, så tar du plantene - da rekker de å få flytta seg over eventuelt. Ser når jeg har hatt yngel i yngelkar så ligger de så inni mosen at de fleste ramler ikke ut når jeg løfter mosen en gang, må være veldig forsiktig med flytting av mosedotter i disse karene så du ikke skviser et helt kull. Utrolig hvor mange som kan gjemme seg i en knyttnevestor mosedott gitt

Mine fikk flere kull uten at jeg hadde skjønt det de første gangene. Oppdaget plutselig en på ca 2 cm og tømte deretter kare og fant 2-3 yngel til. Det blir erfaringsmessig lite yngel hos meg i alle fall av å la dem gå med foreldrene, jeg har gjerne tømt karet for å få hannen over i yngelnett når jeg har sett at de har lekt. Før gjemte han seg alltid bak filteret når han tygget, nå gjemmer han seg bak i karet og er umulig å se - så jeg har bare fjernet planter og kokosnøtter og fått fiska han opp. Han blir ganske stressa - men har ikke svelga eller spyttet yngelen. prøver å gjøre jakten så skånsom som mulig.

Synd at den hunnen du kjøpte av meg døde, den var jo egentlig veldig tynn så jeg, så du burde fått en ny av meg - men visste ikke før nå for et par uker siden at den hadde tatt kvelden. Så... jeg skylder deg en hunn hvis du trenger senere

Men det var jo ikke din feil Liv Så det skal du ikke tenke på. Jeg aner faktisk ikke hvor det ble av henne, for jeg fant aldri noe. Mistenker at hun kanskje har hoppet ut eller noe, selv om jeg aldri har funnet noen tørrfisk. Borte vekk, ikke spor av henne i karet (jeg tømte hele for å sjekke om hun var der).
Hun var her jo i flere uker før hun ble borte.

Ang. karet så har jeg massevis av javamose der, ja. Det brer seg utover halve bunnen i karet Så jeg håper de fleste holder til der, hvis jeg er så heldig at det er noen yngel overhodet, da.
Det er en 85 liter med mye planter, og eneste andre fisk der (utenom betta-paret) er en flokk på 10-12 små Corydoras. Pluss haugevis av kirsebærreker da.

Jeg har forsøkt å finne ut hvor hannen oppholder seg når jeg tror han tygger, men det har jeg ikke greid. Jeg tror han holder til under teppet av javamose et sted...
Den kan jo ha fått en knekk siden den var litt for tynn, men ikke godt å si Godt du har fått tak i en ny i alle fall

Har du sett lek så er det nok helt sikkert et par overlevende yngel der inne et sted. Har du masse mose så ville jeg ikke vært redd for å forstyrre med å jobbe med plantene.

Hvis hannen gjemmer seg så er det ofte fordi han tygger, så jeg hadde nok tatt en liten leteaksjon - da kan du ev. fiske småyngel over i nett også om du har lyst å drive litt oppdrett på dem. Dette er robuste fisker, så de tar ikke noe skade og ser ikke ut til å hindre lekslyst at plantene forsvinner og det er litt klappjakt av og til
Takk Liv, da kanskje jeg tør å nærme meg karet, hehe Skal ta et bilde eller to av det, før og etter.
Det må du gjøre Gjerne av fiskene og om du får til
Her er 85 literen Ser du hvor mørkt det blir for alle de andre plantene? Det står faktisk en rød lotus og en Echinodorus ozelot i mørket der... :p Pluss javamose utover halve bunnen i venstre halvdel.

PS! Skal se om ikke bettaene blir skremt frem og lar seg ta bilde av når jeg begynner lukinga... :p (jeg har faktisk et yngelnett som kan henges på kanten, HVIS jeg ser en hann med store bollekinn... eller bollehake, hehe)

[External Image]
Oi, det vokste det tett gitt Er det zosterifolia som dekker mye av karet? Fantastisk fint med så tette kar - men en mister veldig oversikten i forhold til fiskene.

CRS gruppa mi har nærmest eksplodert i de siste månedene, stadig nye kull og store kull. Disse stammer faktisk fra dine Mona, fikk 10 stk av Heidi Katral som hadde kjøpt av deg

Kan se at det er litt red bee i dem.

Huff, må få meg bakgrunn igjen på det karet - tidsbrytere og stikkontakter er ikke spesielt kult som bakgrunn
Liv H
Oi, det vokste det tett gitt :-) Er det zosterifolia som dekker mye av karet? Fantastisk fint med så tette kar - men en mister veldig oversikten i forhold til fiskene.

Ja, det er H. zosterifolia
Da har jeg hatt besøk av Tom C, og nå går det hele 9 Betta sp. Palangkaraya til akklimatrisering OG 2 Odontocharacidium cf. aphanes. Her er det en meget lykkelig akvarieeier

Tar lang tid med tilvenningen her, senker ph-en i mitt eget kar og hever litt i forhold til hva disse kommer fra. Tenker jeg legger ph på litt under 6. Målte 4,7 i vannet de kom fra og mitt kar lå på 6,9, så.... bare å være tålmodig her.

Fryktet at jeg måtte ha dem i 128 literen som allerede er ganske full, syns jeg så et par prikker på nye kampfisken i 180 literen tidligere i ettermiddag, men... kan ikke se noe på den nå, må ha vært luftbobler etter vannskiftet. Tror jeg er en smule paranoid blitt når det gjelder fisk fra den butikken

Men.. snart blir det 3 nye 28 litre her og da blir det Palangkaraya i den ene og Odontocharacidium sammen med muligens dario dario i det andre. Må først sjekke hvor lav PH darioene kan klare.

Ja, skal komme bilder etter hvert
Liv H
Da har jeg hatt besøk av Tom C, og nå går det hele 9 Betta sp. Palangkaraya til akklimatrisering OG 2 Odontocharacidium cf. aphanes. Her er det en meget lykkelig akvarieeier :-D


Å fyttirakkern da, du har jo skaffet deg de bittesmå som jeg hadde så lyst på!!!! Stilig! jeg syns de så sånn ikke stimete ut men mere teritorielle, og siden du bare har skaffet deg 2 stk går jeg ut i fra at jeg antok riktig.
men er disse av de Tom C fanget eller er det avkom av de?

Grattis med kul liten fisk (er bare skikkelig misunnelig!!!)
De er VF Det er også to av palangkarayaene - den ene er moren til hans kull Gliser bredt her nå Gleder meg bare til å få sluppet dem men det tar nok tid. Karet er nede i 6,3 nå og posene oppe i 5,4 ca så om et par timer til kanskje... Tetraene må gå i yngelnett tenker jeg, usikker ... vurderer å putte dem i karet til CRS også - er jo mer enn nok reker der egentlig så litt svinn gjør jo ikke noe
Her er unge palangkaraya på vei ut av posen, kampfisk damen syns det gikk litt vel sakte i svingene så hun var innom et par ganger og purra litt på dem - syns nok det var noen skikkelige sinker

Tetraene er nå sjøsatt i rekekaret med CRS-ene mine Får håpe de ikke er altfor grådige. De er veldig rolige så langt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap