Liv's vannverden (side 94)

Et par bilder av 54-literen til Channoidesene som har fått seg en ny javabregne og et par store greiner av trollhassel
Hei Liv!

Hvor finner du trollhassel? Selv importerer jobben min det, men jeg lurer på om det finnes noen muligheter for å finne dette ute i Norge også?

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Det vet jeg ikke, jeg har funnet mine på en blomsterbutikk De selges i de fleste blomsterbutikker høst/vinter. Tror ikke de vokser vilt i Norge, er nok hageplante - men skal ikke si det for sikkert.
Da må jeg nok shoppe det fra jobben, dessverre er disse ferske, men jeg får vel tørket de ut over tid.

Takk
Trollhassel er en hagebusk ja. Den som har hage burde kjøpe et par busker som man kan høste av. Jeg har planta en busk på hytta til venninna mi, men rådyra digger tydeligvis smaken for den blir bare mindre og mindre for hvert år, ser tydelig at noen spiser den :p
Som sagt så får du kjøpt tørkede greiner på de fleste blomterbutikker på denne tiden, koster selvsagt litt - men er jo ikke så mye som skal til. Vær obs på at de avgir litt "soppaktig" belegg i starten når du har hatt dem i karet. Det forsvinner etter hvert. De er også veldig lette så de vil aldri synke som røtter gjør, du må ha et feste til dem.
De synker nok etter en tid men det tar laaaang tid.
Bruker selv oså benevnelsen trollhassel da den gir så trolsk stemning ,men det rette navnet er vrihassel ( Corylus avellana Contorta )

Er de allerede tørkede altså? jeg jobber på terminalen til mester grønn, og jeg synes de virker ganske ferske egentlig.
Men jeg stoler på deg jeg skal ta en ekstra titt på de vi har inne på terminalen, bare ikke akkurat nå i julestria da det er relativt hektiske dager
Trollhassel er mye finere navn Syns det passer. De skal være tørket ja, aldri opplevd at de har solgt ferske greiner i butikkene i alle fall
God jul!
Da ønsker jeg alle kjente her inne en riktig god jul Fingrene ut av akvariet et par dager nå!!
Bare et lite hjertesukk over at denne hobbyen i perioder krever mer tid enn man har tilgjengelig. Det har gått i ett her siden midten av desember, bihuler, forkjølelse, jobbing, pendling, stelle i stand jul, syke katter, kastrering av hankatt....... og da har det bare blitt tid til vannbytter og foring. DET straffer seg fort, lørdag (1,5 time før bursdagsgjestene mine skulle komme og maten hverken var påbegynt eller vertinnen ferdigstelt) så oppdaget jeg nitrittbombe i CRS karet. Ved nærmere ettersyn så hadde faktisk nederdelen på filteret klart å dette av - resultat, ingen filtrering over filtermasse! Jaja, da er det bare å brette opp armene..... I morges før jobb var det to nye hyggelige overraskelser, Gustav som ble kastrert fredag (og fikk antibiotikasprøyte samtidig) har vært skikkelig dårlig i magen i natt og det var akespor og annen moro spredt de utroligste steder. Samtidig så har filtrene i 180 literen tetta seg så det ble nitrittbombe også der, lite trivelig å stå opp og se alle sandsneglene på toppen av akvariet :-S Så... i dag ble det uplanlagt hjemmekontor. Så 4 uker med kun vannbytter og foring går meeeeeget dårlig! Kjenner at jeg trenger noe mysterieyngel eller en spennende tur på akvariebutikk nå for å få opp igjen gløden her.
Så morsomt du har hatt det i det siste da... Av og til blir det mye styr med disse dyra og alt skal selvfølgelig gå galt samtidig.. Føler med deg og håper du får tatt en tur på en spennende akvariesjappe snart. Psst: vi drar en gjeng fra labyrintgruppa til Dahls nå på lørdag. Labyrintfiskdag hos dem den dagen
Ikke alltid like kjærkomment når det skjærer seg nei. Skulle gjerne vært på Dahls en tur, men blir litt i overkant langt syns jeg siden jeg ikke har bil. Er bedt bort til middag lørdag og, så da kan det bli litt knapt med tid - må få referat om hva de har fått inn av spennende
Dahls har bygd om og fått inn flere kar. Nå har de ufattelig mye spennede inne (Mye forskjellig betta, gurami, corydoras mm)
Åhhhhhh det var det mye lekkert, skulle gjerne hatt Betta dimidiata, betta rutilans og en gruppe Parosphromenus sp. Blue Line. Kanskje jeg må vurdere mulighetene for å komme meg dit likevel.
Lisbeth
Trollhassel er en hagebusk ja. Den som har hage burde kjøpe et par busker som man kan høste av. Jeg har planta en busk på hytta til venninna mi, men rådyra digger tydeligvis smaken for den blir bare mindre og mindre for hvert år, ser tydelig at noen spiser den :p


Men hvorfor ikke plante den i krukke hos deg selv? Sånn som denne personen viser på sin hjemmeside.
Når på dagen er det forresten?
Hupps! Kanskje jeg ikke skulle drive reklame likevel. Hvis de ikke får inn noen andre lakriser skal jeg nemlig ha en god gjeng med Parosphromenus sp. Blue Line, i alle fall 10. Ligg unna
hehe "vern om favorittbitene" - du får skaffe deg nøyaktig informasjon om hvilket kar de er i så du er sikker på å være førstemann til mølla Noen anelse om når dere har planlagt å være der? (altså: ikke for å akkurat komme deg i forkjøpet, men for å være der omtrent samtidig :-P)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap