Praziquantel og alger/bakterier

...Etter å ha tilsatt praziquantel i form av Dacty Mor etter "oppskrift" fra erfarne brukere her inne, har vi fått kraftig oppblomstring av, tja, "noe"...Vannet har blitt grått og karet er "slimete"...Pumpen mister gjennomstrømning og svampen må renses daglig...Nitritt og vannverdier er stabile og gode, og EhfiSubstrat Pro-boksen er ikke rørt...Men det er jo rimelig sikkert at det er Praziquantelen som har gjot denne oppblomstringen, og da vil jeg gjerne spørre de som har erfaring med dette om dette er farlig...? Og evt. hvor vanskelig det er å få karet rent igjen etter gjennomført behandling...? Bare kjøre på med aktivt kull eller skal vi plukke alt fra hverandre og skure...?

Takker for alle råd og tips!

Edit: Vi har satt inn ekstra luft ved egen luftpumpe og stor "brusestein", så oksygenmangel ved at det er evt. bakterier i karet skulle være forbigått, men råd der også taes imot med stor takk...
Har selv brukt praziquantel og prazipro, men aldri opplevd noe legnende.
Men har hørt at flere har opplevd lignende ting som dere når de brukte prazi.
å vidt jeg vet så er det ikke farlig for fiskene, og bare å gjennomføre noen kraftige vann skift når kuren er ferdig. Så blir nok karret slik som det var.
Forresten de som jeg har snakket med fikk grått vann, men ikke noe slim som du beskriver, så det er helt nytt for meg.
Er det noen flere her inne som opplever noe av det samme når de har brukt Dacty mor??
...Ville bare si at vannet klarnet etter fire dager...Det er fortsatt "god grubunn" for alger i karet, men det er på langt nær så ille nå at jeg ser på det som noe mer enn en irritasjon...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap