Størrelse på akvarium - det viktigste er bunnareal, ikke sant?

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en 3-4 akvarier bl.a. til karantene samt oppvektskar for litt større yngel. Vurderer også noen andre fiskearter enn de jeg har i dag.

I den forbindelse prøver jeg å finne ut hvor store akvarium jeg bør ha og kikker bl.a. i fiskebasen og andre kilder etter anbefalte minimumsstørrelser.

Jeg sitter med et inntrykk av at det går en slags nedre grense ved 60 liter. Mange fisker ser jeg anbefales fra 60 liter og opp.

Det virker som et standard "lite" kar er bl.a. 63-literne til akvastabil. Av økonomiske årsaker kikker jeg meg om etter alternativer til akvastabil og har kommet over noen prisgunstige 54-litere.

54 liter høres jo unektelig ganske mye mindre ut enn 63 liter, men når jeg ser på målene på disse karene, ser jeg at bunnarealet er likt (60x30), med eneste forskjellen at akvastabilen er 35 høyt mot 30 på 54-literen.

Det blir jo ikke noe mer svømmeplass for fiskene med fem ekstra centimeter oppover og mengden oksygen som kan tas opp i karet avhenger jo av overflatearealet, noe som er identisk på disse to karene. Har jeg da rett i at en slik 54-liter er et like godt akvarium for fiskene i forhold til plassen de har som en 63-liter?

Jeg vil påstå at 54 litern har omtrent like stor kapasitet som 63 litern pga grunnene du selv nevner. 73 litre har målene 60x35x35 og har dermed vesentlig større kapasitet enn de to øvre pga 5cm ekstra dybde.

Mener derfor at de beste alternativene er 54 liter og 73 liter hvis vi snakker om standardmål.

Min overbesvisning om viktigheten av dybden gjør at jeg utelukkende bestiller akvarier som har liten høyde i forhold til dybde. Det koster litt mer å bestille etter spesialmål. Høye kar som 63 er forøvrig vanskeligere å innrede pent enn en 54 liter som har lik dybde og høyde.
Hei.

Det viktigste for kapasiteten til akvariet er overflate arealet, som jo er det samme som bunnarealet.

Liker selv akvarier som er dypere enn det er høyt, men da må man over i spesial-bestillinger osv. Så jeg greier meg med normal-akvarier.

Har forøvrig endel glass jeg skal lage lave kar med om jeg får ordnet meg akvariekjeller...
Jeg er helt enig at det er flatearealet som teller.

Med unntak dersom man skal stable mest mulig fisk i karet...

Er karet lavt, så blir det nesten som om midtsjiktet faller bort. Men dette gjelder jo bare selskapskar der man tenker at man skal ha fisk til alle de tre sjiktene....
Takk for svar.

Forøvrig så sjekket jeg i en annen sammenheng, størrelsen på Juwels 70-liter (Rekord 70) og den har et flateareal på 61x31, altså nesten identisk som en standard 54-liter!

Når man da snakker om fiskers krav til størrelse på akvarium, bør man kanskje heller snakke om areal enn liter?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap