Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 10)

I natt klekket en ny runde med cory egg, og jeg kunne plukke nye egg i 160L på ettermiddagen.
I går flyttet mesteparten av cory ynglene inn i 85L, 14 stk av de minste som er ca to og en halv uke bor fortsatt i boksen sin.

De som nå bor i 85L med fullt innredet kar stortrives, svømmer rundt hele dagen og vokser mye fortere enn tidligere.


Da har har de siste cory ynglene fra forrige egg runde flyttet inn i 85L. De så ikke ut til å trives i boksen lenger, for jeg har mistet noen yngler de siste dagene.
I dag har jeg byttet vann på tre av reolkarene på vaskerommet og gjort rene pumpene. De var så tette at det nesten ikke kom vann ut av de..

Albino ancistrus hoa mi flyttet inn i 160L på tirsdag, kansje det kan bli noen albino barn også. Håper hun går fint sammen med leksparet som går der fra før.

Det har også flyttet inn tre nye triller i 160L, så nå er de åtte stykker. De var vesentlig mindre enn de jeg hadde fra før, så jeg må nok vente en stund til før jeg kan forvente noen trillebarn. De leker vel ikke så villig i selskap med flere andre arter heller, så jeg må nok finne et annet kar til de etterhvert.

I morgen skal vi ut og kjøpe saltvannsfisk til Lars Eriks pengesluk..
Han fikk ut mantisen i går kveld, etter å ha demontert hele revet sitt igjen. All steinen ble plukket ut og plassert i 50L dunker på gulvet med sirkulasjonspumper. Alt gikk fint helt til han fylte den siste dunken, den var sprukket i bunnen, og flere liter saltvann rant ut over gulvet og mot tv og stereoanlegg.. Hjelpe meg og han skreik på hjelp da! vi fikk hevet et titalls håndklær utover gulvet og båret dunken ut.
Han startet i går ettermiddag i tre tida, og var endelig ferdig i natt rundt klokka fem.. Ingen fisk ble dårlige av ryddingen og svømmer nå lykkelige rundt uten en eneste hvit prikk, heldigvis.
Han fant også ei lita lyseblå pistolreke, noen flere krabber og noen andre smådyr vi ikke vet hva er.

I morgen skal jeg og hente en L333 til 250L min, jobbet litt forrige helg og får betalt i fisk, praktisk det

Det kom selvfølgelig ikke saltvannsfisk i sendingen, så det ble ingen ny fisk på Lars Erik denne gangen

Jeg har fått en liten søt L333, ca 3cm stor. Som nå bor i 250L sammen med den andre som er endel større.

Solgte 180 stk epliser i går også, så nå har jeg vel bare en 3-400 stk igjen.. det var de største som reiste i går, så de som er igjen er ca 1/2 - 1 1/2cm store.

Kjell Frode har vært på besøk her i helgen og Ole kom en tur etter han var ferdig å levere fisk på fredag. Det var kjempekoselig masse fiskeprat ble det også tid til.

Kirurgen og en av nemoene blir med Kjell Frode hjem, nemo blir mobbet av de andre nemoene og kirurgen er stor og tøff overfor ny fisk. Vi har bestilt et par nye kirurger, en gul og en brun som har samme størrelse.
I morges var det lek i 160L igjen, får vel plukke noen egg når jeg kommer hjem tenker jeg. Skulle bare ønske de kunne legge egg utenom den sydamerikanske vasspesten.. er et virvar å lete i.

Vi fant jammen et par yngel til av aeneus i 160L i går også, da er det i hvertfall fire stykker der.
Inaktiv bruker
gratis med corydoras yngel =

med vennlig hilsen david gabrielsen =
Det er masse penselalger i 160L,tenkte sette inn et par sae for å rydde opp. De kan jo bare gå fra kar til kar, er masse penselalger overalt her.

I natt har flesteparten av cory eggene klekket, og foreldrene var i full lek igjen da jeg gikk på jobb idag. Helt utrolig produktive de albinoene altså.
Jeg skulle gjerne tatt en pause i klekkingen, men problemet er jo bare at ingen i karet spiser eggene. Har faktisk sett flere små yngel der de siste dagene, må passe på innbyggertallet i dette karet, det går jo et par hundre ancistrus yngel her også.

Noen av de største coryene blir nok med på auksjon i klubben til torsdag. Resten må nok vente en stund til. De spiser allerede supertabimin fra tropica, og vokser utrolig fort.


Lars Erik prøver seg på deling av koraller også, to små biter av lærkorall er klippet løs og montert på stein med strikk, det ser bra ut foreløpig.
Han får vel postpakke i dag også, har bestilt to steinkorall avleggere, vi er veldig spente på det som kommer.
Oppdatering.
De nye korallene heter Acropora valida og Seriotopora hystrix, ganske små (3-5 cm) men veldig flotte var de da.
3 klovner går i karantene pga sopp, og det ser ut til at bedring er på vei.

Torsdag var det klubbmøte igjen, hadde med litt planter, snegler og fisk til auksjonen.

Kjøpte litt småting også.. En ny arowana, 2 sae, noen echinodorus planter, en mosedott, en achanticus adonis på 10cm, 3 apistogramma bitaeniata shishita og 9 små scalarer.

Inaktiv bruker
gleder meg til å se bilder av den ny arowana =
Her er noen nye bilder fra karene slik det er nå.

Noen som har navn på denne malla? Husker ikke hva den het lenger jeg.

Erna solberg er blitt mindre valkete, og hun ser riktig så bra ut.

Mange nye bilder er lagt ut på de respektive kar i profilene våre.

Mantis karet til Peder må jo også få komme med, så her er bilde.
:O har ikke fått email oppdateringer på tråden deres.

Malla er en Dekeyseria av ett eller anna slag. Er ikke sikker mulig en L052. Flott bilde av den.

Det er nok riktig det Elin L052 stemmer nok.

En peckoltia er det nok ikke, den er ikke klar nok i gulfargen, bare litt grumset beigegul.
I dag har aeneusene lekt igjen.. nå blir eggene værende der de er.
Har to kull gående i bokser nede, og fem kull i 85L.
Den ene hoa er altså blitt så enormt svær, kunne ligne litt på erna solberg hun også, eller hvalross er kansje mer passe.. Nesten dobbelt så store som hannene og den andre hoa.

Lurer litt på hva jeg skal ha i reolkaret med bitaeniataene også, det er litt stusslig med bare tre fisk liksom. Elin foreslo marmorert øksefisk og smykketetra, hørtes bra ut det, vi får se.
Ellers er jeg på jakt etter en L144 hann. Jeg var så heldig og fikk kjøpt tre på auksjon i moss tidligere i år, men alle er hoer.. Det dukker nok opp noen på auksjonen i porsgrunn om to uker, så da får jeg prøve å slå til.
Har idag vasket powerhwadene og den ene Fx5 i 720L, det var fullt av gørr.
En sverddrager og fem kloreker hadde bosted i pumpa, men de er nå satt i oppsamlingskaret.
Har puslet litt med alle kar idag, flyttet på planter, byttet litt vann osv.
Fant også et akvarietroll i stua, se opp for slike de er veldig skumle altså (se bilde).
Fikk og tatt noen bilder av Ancistrus og cory yngelen i 160L.
Akvarietrollet var utrolig skummelt! Kommer de av for mye lys? Mye mat?
Mulig det er luftfuktigheten i stua..
Jeg var en tur på besøk hos Elin idag, jammen fulgte ikke akvarietrollet med dit og.. skummelt altså. Det viste seg å være glad i kattene hennes og, merkelige greier altså. Det var sikkert fordi det visste at vi skulle ned i kjelleren hennes og finne litt eikeløv.

Nå er det etablert ikke mindre enn 3 nye kar hjemme..

Lars Erik har fått seg fire kulefisk, de bor i en 55L foreløpig, de er knøttsmå og tynne. Litt hvitprikk har og gjort sitt inntog der.

Jeg har fått meg et 19L stort rekekar, med hang-on filter og lampe som skrus fast bak på karet. Alt fra boyu og til en helt grei pris

110L waterhome'n har blitt plantekar, der bor det og noen sand- og pestsnegler.

Lars Erik har også fått inn endel nye fisk og sånt i pengesluk karet sitt også. En pizzaanemone med to gjennomsiktige reker, en hvit kirurg, en gravestjerne, en liten Dory, en orange og lilla keiser, noen snegler og flere ting jeg ikke husker navnet på. Nye bilder kommer snart jeg må bare hjem fra jobb først..

Det har også flyttet inn 8 corydoras pygmaeus i L144 karet i reolen. Gøy å se en cory som ikke finns sky overfor store stygge meg på utsiden av glasset.
Da var auksjonen i porsgrunn vel overstått og jeg har faktisk penger til overs..
Vel, det har jo sin forklaring da, jeg var raka fant før vi dro i går. Men solgte endel fisk og planter så da fikk jeg penger med hjem i hvertfall.

Fikk låne 100,- av Elin Pedersen og de brukte jeg på følgende gode kjøp: en pose med kirsebærreker til 60,- 4 ameca splendens til 20,- og 6 hvite sebra ciklider til 10,- Det var jo greit.

To nye 19L kar fikk jeg og med fra Thor Winter Dahl sitt salgsbord, etter auksjonen. Nå blir det god plass til reker her i huset
Må nok belage meg på å sette opp et nytt kar til ameca splendens også, siden det er litt vel varmt vann i de andre karene her. Har en 60L stående i boden så i den skal de få være helt alene, kansje med unntak av en ancistrus eller to.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap