Hvordan rengjøre naturstein?

Jeg har plukket masse stein fra naturen, ved havet på Hvaler. Det er ca 150kg stein, men jeg har sortert ut de fineste, så jeg sitter igjen med 95kg. Denne steinen som jeg tror er gneis, skal jeg bruke i mitt nye 530 liter akvastabil som er underveis. Steinene har ikke ligget under vann i dette århundre, men er plukket 50-100 meter fra havet i en enorm steinrøys.

Det er en slags hard grønn mose på den siden av steinene som har ligget opp. Jeg lurer på om noen har erfaring eller tips til hvordan man får fjernet denne mosen på en enkel måte, uten å måtte skrubbe med børste i dagevis?

Jeg har kjøpt en stålbørste som er til å feste på elektrisk drill, men jeg tror dette kan ripe opp steinene og gjøre de stygge. Har noen erfaring med dette?

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen.

Når det gjelder å få fjernet grønske, hva med å høytrykkspyle steinen, dersom de ikke er små nok til å kokes? Det beste hadde kanskje vært å bruke en dampvasker, som i tillegg til trykk, gir varme som skulle ta knekken på mose/alger/rur/lav/grønske. - Hvis du nå bor slik at du kan leie en, eller ellers ser nytten i å gå til innkjøp.
Tror det greieste er å koke dem, eller å lage til en bøtte med klorvann.

Går du for klorvann, tar du en god dæsj klor i vannet, en halv kopp eller så.
La dem ligge i vannet i en fem minutters tid før du tar dem opp igjen. Nå skal allt som er frestet til steinen være dødt.
Husk hansker, god ventilasjon og ikke gjør det i samme rom som akvariet om du har fisk der.

Deretter kan du skrubbe dem litt med en oppvaskbørste el.l som ikke har vært brukt til oppvask.
Takk for svar
Dampvasker hørtes bra ut, takk for tipset Jeg skal undersøke om det er mulig å leie en slik maskin. Det vil sikkert fungere med høytrykkspyler også. Ellers har jeg en stor kjele på 25l som jeg kan koke stein i, men det vil vel ikke fjerne mosen bare ved å koke steinen?
Kokingen vil drepe mosen, da vil den ikke lenger sitte like fast, og er mye lettere å børste vekk.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap