C. davidsandsi og bunnlagsnæring

Vurderer å bruke bunnlagsnæring i/under sanden. Men er det usunt for cory'ene? Hjelper det om jeg prøver å plassere denne næringen omtrent der plantene skal stå - og holder et område av sanden fritt for næring? Eller er det best å satse på næringskuler el.l. man stikker ned i sanden ved røttene i ettertid? Høres ut som en plante-tråd, men jeg er altså mest opptatt av cory'enes helse akkurat nå
Det har jeg brukt flere ganger. Det er ikke farlig. Jeg har ingen kar satt opp med det nå, men jeg har hatt det.
Man skal jo uansett ha et ganske tykt lag vanlig sand ovenpå bunnlagsnæringen, slik at det ikke lekker ut store mengder overskuddsnæring i vannmassene. dypt roter ikke Coryene

Nå tolket jeg det slik at du mente bunnlagsnæring av typen man legger rett på bunnglasset i det et kar settes opp for første gang. Slik bunnlagsnæring ser ofte ut som fin grus i en merkelig farge. Er det slik du mener?

Eller tenkte du å stikke slike næringskuler ned i bunnlaget, en og en, rundt plantene?
Det bruker jeg i alle mine Corydoras-kar, jevnt og trutt, og har gjort det bestandig. Det er helt harmløst

All bunnlagsnæring er best for plantearter som suger næringsstoffene de trenger opp gjennom røttene. En del planter, f.eks. mange stilkplanter, suger mesteparten av næringen fra vannet istedet. Det beste er derfor å konsentrere denne typen gjødning i bunnlaget rundt planter som foretrekker det på den måten (sverdplanter, samt andre planter med et kraftig og rikt rotnett)
Hva slags planter har du planer om?

PS! Kan anbefale [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]lateritkuler[/URL] som bunnlagsnæring! Utrolig gode for planteveksten. Det er runde, små kuler i rødbrun, tørket leire, full av naturlige næringsstoffer og jern.
Takk, Mona
Ja, karet skal settes opp for første gang, jeg tenkte en type som man enten legger under sanden eller som man blander i sanden. Hvis det er nødvendig. Vet ikke helt hva som finnes. Men kanskje ikke alle plantene trenger det, som du sier. Ser for meg: vanlig sverdplante, vasspest, Ludwigia repens, Vallisneria spiralis, Bacopa australis, og Hydrocotyle leucocephala. I tillegg til javabregner festet til røtter - inspirert av deg Vet ikke akkurat hva som finnes av planter i butikkene, da

De lateritkulene du anbefaler, holder det å bruke de som hovednæring, og ikke som påfylling (iflg webzoo)? Jeg merker at det frister å bruke bare disse, og kutte ut den "i/under sand-typen".
Tilfeldig bekjentskap
© snodig
Reklame for plussmedlemskap