Noen som har erfaring med lek på macmasters dvergciklide?

Jeg dro ned til Larvik for å kjøpe en 70 liter rett før påske, og var så heldig å få et par macmasters dvergciklider med på kjøpet. Selgeren syntes at de oppførte seg aggressivt og ville ikke ha de.

Så jeg tok de jeg Det selger ikke visste, ikke jeg heller - var at hunnen var parringsklar. Har lest på internett i ettertid at hunnen blir sitrongul når hun er klar til å leke, og min hunn var helt sitrongul hehe. Derfor de var aggressiv hos forrige eier, ville ha en plass å leke.

Etter to dager hos meg gikk de i gang. I en kokosnøtthule. Det er nå 6 dager siden.

Jeg skjønte at de var i lek i måten hunnen oppførte seg på overfor hannen. Når han kom nær henne så la hun seg på siden mot han. Så forsvant de inni hulen og ble der en god stund. Var bare i åpningen og kikka innimellom.

Nå har hunnen tømt hula for sand. Det er DEN sanhaugen rett utenfor huleåpningen.

Jeg regner med at det er biltt wigglers der inne nå slik som hun har gjort ren hula. Men jeg vet jo ikke siden jeg ikke kan titte inn.

Hun er ekstremt aggressiv hvis noen utenom hannen nærmer seg hula. Så noe er nok der inne.

Er det noen som har erfaring med macmasters? Vil begge foreldrene delta i yngelpleien?

Hvor lang tid tar det fra de legger egg til yngelen blir frittsvømmende?
Som sagt, det er nå 6 dager og jeg er veldig spent :P
Hei Tonelise, burde ikke ta så lang tid før noen svømmer ut nå Hos meg tok det ca 6 dager fra jeg så eggene til yngelsen svinser rundt. Dette er dog på kurvciklider, men er sikkert ikke så stor forskjell på akkurat dette punktet.
Tom Kristiansen
Hei Tonelise, burde ikke ta så lang tid før noen svømmer ut nå:) Hos meg tok det ca 6 dager fra jeg så eggene til yngelsen svinser rundt. Dette er dog på kurvciklider, men er sikkert ikke så stor forskjell på akkurat dette punktet.

Neimen hei igjen Tom

Satt akkurat å kikka på bildene av yngelen din! Artig, skikkelig kjempeartig er det når de får det til ) Så grattis så mye, og PS! jeg kjøper gjerne yngel av deg jeg, når de er blitt litt større.

2nelise
[QUOTE=Tom Kristiansen]Hei Tonelise, burde ikke ta så lang tid før noen svømmer ut nå:) Hos meg tok det ca 6 dager fra jeg så eggene til yngelsen svinser rundt. Dette er dog på kurvciklider, men er sikkert ikke så stor forskjell på akkurat dette punktet.

Neimen hei igjen Tom

Satt akkurat å kikka på bildene av yngelen din! Artig, skikkelig kjempeartig er det når de får det til ) Så grattis så mye, og PS! jeg kjøper gjerne yngel av deg jeg, når de er blitt litt større.

Hehe det høres bra ut om noen overlever denne første gangen jeg får yngel. SKal si i fra jeg vettø
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap