Skjeggløs corydoras i biltemasand
Jeg har sett at det tidligere har vært lange diskusjoner om Biltemasand er bra for fisker som graver i sand. Jeg føler at de fleste har gode erfaringer med Biltemasanden. Jeg skaffet med derfor Biltemasand i mitt 55 liters akvarium hvor jeg blant annet har noen Corydoras. Til min store fortvilelse ser jeg at fiskene bare har noen små stumper igjen av barten sin. En av dem har mistet barten helt, se bilde vedlagt. Corydorasene har vært i akvariet i ca 4 måneder. Kan det være noe annet enn Biltemasanden som kan forårsake dette?
Sanden min er Biltema blåsesand, 0,1-0,7 mm.
Sanden min er Biltema blåsesand, 0,1-0,7 mm.
Postet 27.03.08 kl 17:49
Postet 27.03.08 kl 18:11
Postet 27.03.08 kl 18:18
Postet 27.03.08 kl 18:48
Postet 27.03.08 kl 18:56
Postet 27.03.08 kl 19:23
Hmm... jeg syns jeg er ganske flink til å bytte vann, men jeg har nok ikke rotet langt ned i sanden når jeg slamsuger. Bør jeg rote i sanda med en pinne i forkant av at jeg slamsuger?
Skal se om jeg finner en magnet. Mikroskop har jeg ikke, men kanskje jeg kan finne et forstørrelsesglass.
Takk for tipsene!
Skal se om jeg finner en magnet. Mikroskop har jeg ikke, men kanskje jeg kan finne et forstørrelsesglass.
Takk for tipsene!
Postet 27.03.08 kl 19:49
Når du er flink til å skifte vann,tror jeg nok det holder å rote nedi grusen med en pinne før du slamsuger.Hvis du ikke har sandsnegler,blir sanden liggende urørt og det danner seg stoffer som tar bartene.
Vet ikke hvilke stoffer dette dreier seg om,men regner med at en runde i sanden holder nå i første omgang.Og at du fortsetter med litt graving i sanden før hvert vannbytte.
Lykke til med nye barter
Vet ikke hvilke stoffer dette dreier seg om,men regner med at en runde i sanden holder nå i første omgang.Og at du fortsetter med litt graving i sanden før hvert vannbytte.
Lykke til med nye barter
Postet 27.03.08 kl 20:02
Postet 27.03.08 kl 20:06
Postet 27.03.08 kl 20:35