Skjeggløs corydoras i biltemasand

Jeg har sett at det tidligere har vært lange diskusjoner om Biltemasand er bra for fisker som graver i sand. Jeg føler at de fleste har gode erfaringer med Biltemasanden. Jeg skaffet med derfor Biltemasand i mitt 55 liters akvarium hvor jeg blant annet har noen Corydoras. Til min store fortvilelse ser jeg at fiskene bare har noen små stumper igjen av barten sin. En av dem har mistet barten helt, se bilde vedlagt. Corydorasene har vært i akvariet i ca 4 måneder. Kan det være noe annet enn Biltemasanden som kan forårsake dette?

Sanden min er Biltema blåsesand, 0,1-0,7 mm.
Jeg tror også bakterielle infeksjoner kan ta bartene på coryer. Men du kan jo sjekke om sanden din inneholder mye metallisk stein. Ta en magnet (ikke algeskrape med magnet), og dra den gjennom sanden. Hvis det fester seg mye metalliske biter på magneten, så kan jo det hende at dette er årsaken?
det er nok ikke sanden i seg selv som gjør at bartene forsvinner, men det kan godt vært bakteriene som legger seg på og i sanda som etser de bort.
Du kan jo titte nøye på litt sand med forstørrelsesglass/lupe/mikroskop, og se at de er avrundet som de skal være.

Er jo mulig at det har kommet feil sand i et parti. Ellers er det nok andre faktorer du må titte etter.
I min sand er det iallefall en del magntiske partikler. De er morke på farge, og skarpere i kanten enn de andre kornene...
Her må det nok en rengjøring til,det er ikke vanlig at biltemasand skal ta bartene til fisken.Litt roting i sanden med en pinne eller lignende og vannbytter gjør nok susen
Ser det grønne belegget mellom sanden og vannet,hva er det?
Hmm... jeg syns jeg er ganske flink til å bytte vann, men jeg har nok ikke rotet langt ned i sanden når jeg slamsuger. Bør jeg rote i sanda med en pinne i forkant av at jeg slamsuger?

Skal se om jeg finner en magnet. Mikroskop har jeg ikke, men kanskje jeg kan finne et forstørrelsesglass.

Takk for tipsene!
Når du er flink til å skifte vann,tror jeg nok det holder å rote nedi grusen med en pinne før du slamsuger.Hvis du ikke har sandsnegler,blir sanden liggende urørt og det danner seg stoffer som tar bartene.
Vet ikke hvilke stoffer dette dreier seg om,men regner med at en runde i sanden holder nå i første omgang.Og at du fortsetter med litt graving i sanden før hvert vannbytte.
Lykke til med nye barter
Det skal sies at jeg har sandsnegler. De formerer seg og lever i beste velgående. Hvor lang tid tar det før bartene vokser ut igjen, forutsatt at jeg gjør tingene riktig?
Da vil du se begynnende barter innen en uke.Det tok ikke lengre tid her hos meg den gangen
Hadde det samme problemet her en gang,og en gjennomgang av grusen gjorde susen. Hmm,det rimte faktisk

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap