Planteidentifikasjon

Hei. Har så utrolig lite kunnskap om planter og lurte derfor på om det var noen flinke hoder her som kunne hjelpe meg med å idenifisere noen av plantene mine.

Plante 1: rosa blader med liten brun nøtt/knoll

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Nymphea Lotus, min yndlingsplante.
Heisann. Det var jaggu kjapt. Rakk jo ikke å poste innlegget engang. Takk for svar

Men hvorfor blir den ikke større? Har hatt den siden litt før jul, og det kommer til stadighet nye blader, men trodde at de også skulle vokse seg utover og opp.
Er det noe som kommer etterhvert da eller?
Plante 2
Også lurer jeg på den grønne i midten...

[External Image]
Plante 2
Enda et bilde jeg glemte å ta med isted..

[External Image]
Plante 3 -
Plante nr 3 - gressplanten som jeg så absolutt ikke får til. Blir som regel dekket av et bra lag alge..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
gorbjo
Men hvorfor blir den ikke større? Har hatt den siden litt før jul, og det kommer til stadighet nye blader, men trodde at de også skulle vokse seg utover og opp. Er det noe som kommer etterhvert da eller?

Denne planten kan finne på å stagnere sånn helt uten videre for siden å skyte i været. Det kan hende det kan hjelpe å gi den en del gjødsel rundt røttene, feks gjødseltabletter. Da vil den etterhvert få blad som strekker seg høyere og høyere og så sender den opp flyteblad. Beholder du flytebladene så vil den etterhvert også komme med blomster, om du er heldig, men den vil få færre undervannsblad og bli veldig glissen. Vil du ha en frodig undervannsform så er det derfor smart å fjerne flytebladene som dukker opp. Nydelig plante dette, og en av mine favoritter.

Plante nummer to er muligens en av Hygrophila-artene. Jeg har problemer med å skille de forskjellige artene av disse fra hverandre så du får sjekke i basen selv og se om du finner en som ligner
Takk for svar Tante Astrid. Har notert meg navnet nå, så jeg skal begynne å lese litt mer om den. Kjempepen plante. Da jeg først så den trodde jeg det var en plastplante fordi den var så innmari rosa. Ble litt fasinert av den, så jeg måtte ha den med hjem. Ser jeg kan få problemer med plassen i karet, så får håpe den holder seg til dvergveksten

Nymphae lotus

Har sett på de ulike hygrophila-artene. Vil da tippe på Hygrophila polysperma, men er så absolutt ikke sikker...

Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap