Matrix filtermedia, er det virkelig så bra!

Jeg har en akvarie-guide (DVD film), der det sies att "MATRIX" er det beste biologiske filtermedia. Etter mye leting har jeg funnet hjemmesiden til produsenten av MATRIX.

Der står det att MATRIX har en overflate på 160.000 cm2 per liter, og i parantes står det (170 sq. ft.). Dette får jeg ikke til å stemme! 160.000 cm2 er jo 1600 m2 og ifølge google er 170 sq. feet = 15.8 m2

Om MATRIX har en overflate på 1600 kvadrat per liter, må det jo være utrolig bra! Jeg har to stykk Fluval FX5 som jeg vil fylle med det mest effektive materialet.

Er det noen som har erfaring med dette produktet?

Her er link til produsenten og MATRIX:


http://www.seachem.com/products/product_pages/Matrix.html

Må si jeg blir skeptisk når dette filtermediet lover en overflate som er over tre ganger større enn Ehfisubstrat PRO. Ikke nok med det, men det lover også anaerob filtrering for å bli kvitt nitrat i et og samme filter. Anaerobe bakterier krever O2-fritt vann og det skal vel godt gjøres i et filter som sirkulerer 1000-2000 liter vann i timen.

Ville vel prøvd herligheten i mindre skala enn i et Fluval FX5
Jeg får ikke 160.000 cm2 til å bli utrolige 1600 m2. Den flata er 1,6 mål. Det hadde blitt mange kyr per liter, det!

At kulene har en flate på 160.000 cm2 vil si at de - for eksempelet skyld - er på 1000 cm * 160 cm overflate

1 fot = 30,48 cm

For å få overflata i fot må man da regne:

1000 cm (10 m) = 32,80 fot

160 cm (1,6 m) = 5,25 fot

32,80 ft * 5,25 ft = 172,2 sq.ft. (= 16 m2)

Jeg får det til å stemme sånn cirka, jeg.



Sjekk denne kalkulatoren.
160000cm2 x (m2 / 10000cm2) = 16 m2
Geir Kristiansen
Må si jeg blir skeptisk når dette filtermediet lover en overflate som er over tre ganger større enn Ehfisubstrat PRO. Ikke nok med det, men det lover også anaerob filtrering for å bli kvitt nitrat i et og samme filter. Anaerobe bakterier krever O2-fritt vann og det skal vel godt gjøres i et filter som sirkulerer 1000-2000 liter vann i timen. Ville vel prøvd herligheten i mindre skala enn i et Fluval FX5 :-D


De har visse forbehold mht. funksjonen til de anaerobe bakteriene:

"Q: If I’m using Matrix™do I need to use de*nitrate™as well?
A: That depends on a number of things. If Matrix™is doing the job for you (i.e. keeping nitrite/nitrate under control) then, no. If you’re running a flow rate higher than 50 gallons/hour, then you won’t be able to use de*nitrate™anyway since it requires a flow rate slower than that to support the denitrifying bacteria.
" Hentet her.

50 gallons/time tilsvarer vel 189.5 liter i timen. Så da skal det gå sakte i svingene, for ikke å si i pumpa.

Når noe virker å være for godt til å være sant er det ofte det.
(selv om det var mattematikken som sviktet et øyeblikk)
Matematikken svikter både titt og ofte for meg også. Det er derfor jeg digger konverteringskalkulatorene på nett. :o)
Plussmedlem
Surreal Dent
Jeg får ikke 160.000 cm2 til å bli utrolige 1600 m2. Den flata er 1,6 mål. Det hadde blitt mange kyr per liter, det!


Skjønte ikke helt denne sammenligningen med buskap
Men så er ikke jeg storbonde fra Jæren heller...
Geir Kristiansen
Må si jeg blir skeptisk når dette filtermediet lover en overflate som er over tre ganger større enn Ehfisubstrat PRO. Ikke nok med det, men det lover også anaerob filtrering for å bli kvitt nitrat i et og samme filter. Anaerobe bakterier krever O2-fritt vann og det skal vel godt gjøres i et filter som sirkulerer 1000-2000 liter vann i timen. Ville vel prøvd herligheten i mindre skala enn i et Fluval FX5 :-D


Inne i Ehfisubstrat-"steinene" skjer det ihvertfall anarob filtrering. At hastigheten er stor ved overflaten, betyr ikke at den er like stor i modten av "steinene".
Takk for så mange svar:-)
Det er 3 kurver i Fluval FX5, to av dem har jeg fyllt med Kaldnes K1.

Her er en informativ video om Kaldnes:

http://www.youtube.com/watch?v=cFQBMDQIdwQ

Det tredje kammeret er det jeg vurderer hva jeg skal fylle med, det blir enten MATRX, eller EHEIM Substrat pro. Men nå sitter jeg på 10 liter med MATRIX! så det er fristende å prøve dette mediet. Det er å få kjøpt i Sverige, og det var billig så jeg tok med 10 liter.

Angående kalkulatorer og omregnere på nett, så er google genial. Det er bare å skrive f.eks 50 gallon in liter, 1234 dollar in nok eller hva man ønsker svaret på så kommer svaret opp

Ta en titt her:
[URL=http://www.google.no/intl/no/help/features.html#calculator]]

Regnefeil
Nå har jeg kommet til bunns i overflate spørsmålet til MARTIX. 160.000 kvadrat cm = 16 kvadtat meter, ikke 1600 kvadrat meter som jeg først trodde.

16 kvadrat meter per liter er jo ikke store overflaten, i forhold til f.eks EHEIM substrat pro.

Kan MATRIX være så bra med så liten overflate?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap