Grumsete vann

Hei!

Mulig dette er feil forum, var ikke helt sikker...

Uansett, vannet i akvariet på stua har vært brunt (veldig brunt) siden jeg startet det opp før jul en gang. Det er jo greit nok, regner med at rota farger.

Men, jeg har slitt med grumsete vann hele veien. Hvite små partikler som svever rundt, og når jeg titter inn på kortsiden ser jeg ikke tvers gjennom karet. Tror det er en blanding av veldig brunt vann og.. grums.

Vannverdiene skulle være helt greie: PH 7, GH 4, KH 3, nitritt 0, nitrat ca 12.5 mg/l. Målt med tetra dråpetest.

Fisk i karet:
7 voksne endlers pluss en håndfull yngel
2 x dverggurami
4 x c. aeneus
4 x c. panda
3 x kuhliiål
1 x malle (rundt 10 cm, ukjent herkomst)
noen små eplesnegler, rundt 1 cm i diameter og et par kirsebærreker jeg ikke klarte å fange da disse flyttet inn i 30 literen.

Tenkte kanskje at dette var infusorier og har hatt lyset av med pledd over hele i ganske nøyaktig 4 døgn. Ser liten eller ingen endring, så da er det kanskje ikke det.

Filteret: modifisert fluval 3+. Skulle ha vært en fluval 4+, men det er det ikke :p Lang historie hehe. Karet er Juwel 110 liter, det innvendige filteret som var med er tatt ut.

Er det rett og slett for dårlig filterkapasietet i forhold til belastning eller er det noe annet som skjer? Er så lei av at det ser slik ut, mest lyst til å legge det ned og starte på nytt...

Har noen forslag/tips hadde jeg vært takknemlig
Personlig så mener jeg det er alt får liten pumpe..
Kjøp deg en utvendig. så hjelper det=)
selv har jeg en fluval 4(tror jeg, eller om det var 3, hehe) en aquael 3 og en utvendig fluval 403 til 320 litern.. og det funker akkurat.. hehe
Det er vel det jeg tror også. Hadde en tråd på teknisk ang. å kaste ut den som følger med juwel og da hørtes det greit ut med fluval 4+ (modifisert). Så jeg tuslet på butikken og pekte på fluval 4+, kjøpte med blåfilter og tuslet hjem. Modifiserte, satte opp og lot de to gå side om side.

En mnd senere ser jeg at jeg har fått med 3+! De plukket nok bare feil i butikken...

Så, ettersom jeg klarte å kjøpe, modifisere og sette opp filteret, samt ha det i hus i en mnd før jeg så at det var feil, har jeg kåret meg selv til årets sløveste person :p nSmått pinlig i grunn...!

Bør vel skaffe meg et utvendig et da,ja Takker og bukker.
Smiler.. det er ikke alltid like greit=)
hadde selv et alt får liten pumpe til det andre akvarie jeg hadde. selv om det følgte med akvarie da jeg kjøpte det. De sa det skulle holde.. pøh
Hehe, kan jo ikke annet enn å le heller over min dumhet. Var nok så sikker på at det var 4+ at jeg ikke tenkte to ganger... så var det vannbytte, og mens jeg tapper av ser jeg ned, og der står det jammen 3+. Følte meg rimelig teit akkurat da, ja.

Da er det å lete etter et passende utvendig som ikke flår den stakkars lommeboken min helt. Den lokale dyrebutikken har tettratec ex600 inne, 600 l/t. Men da kan jeg vel regne rundt 300 l/t, altså 3 x volumet. Lurer på om det er bittelitt snaut. Har EX1200 i det andre, men det er strengt tatt litt overkill.. er litt storm nedi det akvariet - men vannet er i hvert fall klart!

EDIT: akkurat ja, denne skulle vel ha vært på teknisk.. beklager
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap