Mangrovekrabbe vs. damsnegl

...Er det noen her inne som har noen erfaring med mangrovekrabber som spiser dam/pestsnegler...? Har nettopp "ploppet" krabber i et kar hvor damsneglene har fåt lov til å formere seg fritt over noen uker, og det hang eggsekker "over alt", men noen dager etter introduksjonen så synes jeg det virker som om karet nå kun har de aller minste av sneglene (begynt på eller helt uten skall), ikke de kjempene som var der til å begynne med...Dessuten så ser jeg ikke krabbene spise så veldig ofte, men jeg har allrede mått gjøre rent områder over vann flere ganger, så det er trafikk igjennom de...

...Må også nevnes at jeg synes å høre "klikk" ifra karet...Ikke så mye de siste to dagene, men så har jeg jo heller ikke sett så mange pestsnegler heller...Et par av de store er vel det meste....

...Noen erfaringer der ute...?

(P.S. Måtte jo gå og sjekke, og det er ikke jeg som bare er entusiastisk og optimistisk...Jeg fant ikke en eneste stor snegl)
Da jeg først fikk et par pestsnegler i hus hev jeg de inni 17 literen sammen med den røde mangrove krabba vår.
Det var litt størrelse på sneglene, slik at jeg trodde de ville begynne å formere seg oppi dette karet.. men nei, dagen etter så jeg ikke en eneste snegle!(og i utgangspunkte så ville de nå har vært oppi der så lenge at jeg skulle hatt både eggklaser og smånegler krypende omkring)

Tror nok krabbene dine også har fått seg litt snadder
...Tenkte nok det ja, de ordner seg selv, de...

...Har du begge kjønn i karet ditt...?
Av mangrovekrabbe mener du?
Jeg har kun en krabbe igjen, av 6 stk(kremt, de gikk selvfølgelig da i et større kar enn 17 literen.. Den siste nå har tatt livet av samtlige andre, så jeg stikker ikke hånda nedi til han engang!
...Har tre ungkarer i en 60-liter...Vet ikke om det er trangt, men jeg tror ikke det, for de må ikke møtes dersom de ikke vil...Masse fin vasspest og spise på og bli borte i, pluss at pumpa er jo veldig gjev og sitte på over vann, så de krangler vel nesten mer om denne enn om landområdet vi har til de...

...Grunnen til at jeg spør om du har hunkjønn der, er fordi jeg lurer på hva som er riktig ang. disse krabbene, for noen sier at hunnene er brune (som i bildebasen her), mens andre sier de bare har litt mindre klør enn hannene...Og i og med at jeg bare har de jeg har, og de er forholdsvis like, så antar jeg at jeg ikke har noen hunner, og lurer da på hva jeg ser etter...
Husker ikke helt, men ang. krabber så skal man vel se kjønn under magen på de.
Det har noe med den plata de har der, om den er rund/hel, eller noe lignende...

Det er riktig at hanner som oftest har mer røde klør enn det hunner har, men dette kommer også mye an på hvilket for de får.(Tror f.eks at mygglarver gir mye rødfarge)

Har jeg turt så sku jeg ha tatt opp krabba mi å tatt bilde av den.
Kanskje når samboer kommer hjem, så får han holde og jeg ta bilde hehe
...Er ikke nødvendige å styre, ønsker ikke være til bry...Dessuten så skal jeg få min lokale butikk til å bestille inn hunkjønn til meg, så er jeg sikker på hva jeg får...Men tusen hjertelig takk for tilbudet!

...Har ikke hatt hjerte til å løfte de opp for å ta bilde eller sjekke her...Ikke så lenge siden de kom i hus, så jeg synes de skal få "sette seg" litt før jeg maser de rundt...Har forresten fått igjennom (tror jeg) å gjøre karet til brakkvann, har jækla lyst til å forsøke oppdrett...Tross odds...Bare finne noen kompiser av fisk de kan gå med...

(P.S. Dersom du har noen fine bilder vil jeg gjerne ta en titt, de er såpass fine at jeg titter der jeg kan)
Jeg har også vurdert å gi min kar/jente brakkvann, siden jeg uansett muligens skal starte opp et 160 l med brakkvann.

Om du blir å starte opp må du skrive om det, i en tråd eller på profilen til karet Kjempeartig å lese om andres erfaringer underveis
Også har det jo vært kjempeartig om du faktisk har klart å fått fram et par "baby-krabber"

Har ikke mange bilder nå, har hatt et veldig dårlig kamera, i tillegg har det vært mye romstrering med våre krabber. Slik at den vi har nå, som er igjen, er veldig hissig og lite-da mener jeg Lite- fotogen
Men har veldig lagt ut et par bilder av karet på min personlige tråd, om du orker kan du jo se der
Bilde av en av mangrovekrabbene
Hei! Eg har to hoer sammen med min hankrabbe, og begge hoene har markant mindre og spissere klør, men dei er sterkt raudfarga. Du kan sjå kjønnet på undersida og, hannen har spisst/smalt "lokk" på undersida, mens hoene har breitt/rundt. Det er nok ikkje stort håp om å få bebikrabber uansett om du har begge kjønn, for krabbelarvene lever pelagisk i vill tilstand, dvs dei reiser til havs med strømmen og spiser plankton o.l., så det er veldig vanskelig å få til babier i fangenskap Men viss krabbene trives vil de pare seg, og hoene vil bere rogn, og sjølv om det ikkje blir noke av det er det jo kjekt å sjå naturlig oppførsel, som tyder på trivsel
...En gal finne har klart å få frem noen stykk i fangenskap...Og da er det jo håp, spesielt dersom en har sett finsk fjernsynsteater på åttitallet...Klarer de det...................................

...Problemet er ikke å få befruktede egg, ei heller å klekke de...Det er å ta vare på de larvene som kommer ut som er det største problemet, få i de næring, gi de riktige forhold, etc...Dersom flere i det minste prøver er det jo mulig og få frem en stamme med krabber som faktisk kan avles i fangenskap...

...Det var svært få som klarte å få frem discus i sin tid, men etter hva jeg har hørt er ikke det et like stort problem i dag...
ja, eg og har hørt om han eine som har klart det, men så vidt eg har forstått krever det eit eige oppfostringsakvarium og mykje påpassing, så passer gjerne ikkje for kem som helst her er link til "oppskrift" på oppfostring av larver http://www.aquaticcommunity.com/inv/redclawmangrovecrabs.php
Da jeg først fikk et par pestsnegler i hus hev jeg de inni 17 literen sammen med den røde mangrove krabba vår.
Det var litt størrelse på sneglene, slik at jeg trodde de ville begynne å formere seg oppi dette karet.. men nei, dagen etter så jeg ikke en eneste snegle!(og i utgangspunkte så ville de nå har vært oppi der så lenge at jeg skulle hatt både eggklaser og smånegler krypende omkring)

Hvilken størrelse er det på disse pestsneglene? Jeg har også en mangrove-gutt. Nå bor den alene sammen med noen eplesnegler i et 30 liters kar......men kan det være fare for at han faktisk mishandler/spiser eplesneglene? Sneglene er på størrelse med en god mannfolk-tommel-negl!?.
Hvilke fisker anbefales i lag med krabben. Vi hadde en pleco til "vaskehjelp" før sneglene, men vi så flere ganger at krabben ville klipe tak i stakkaren, så vi ornet med vaskejobb for pleco på et tryggere sted......og dessuten våget vi ikke ha fisker mer heller hos krabben!

Har så lyst til å danne nytt miljø hos krabben, men hva vil jeg lykkes best med?
(første avsnitt er et sitat fra tidligere i denne tråden, men jeg fikset visst ikke teknikken! Beklager!)

mvh. Kate.
...Når det gjelder fisk sammen med krabben så har jeg sett noen ha øksefisk, som jo er egentlig ganske smart i og med at krabbene ike er vledig glad i svømming, og øksefiskene er jo ikke veldig glad i å bevege seg de heller...Men i utgangspunktet ville jeg vært fryktelig påpasselig med hva jeg tok i et krabbekar...

...Pestsneglene jeg hadde i karet var velvoksne damsnegler, dersom jeg skulle tippe vile jeg sagt en 6-7 mm "horn"...Muligens det databasen her kaller 1,5cm, men jeg vet ikke helt hvordan man skal måle de...

...Tror ikke han klarer og mishandle de...Eller, det vil si...Dersom de har gått en stund sammen nå, og du ennå ikke har registrert større biter med skall som er borte hos sneglene, eller døde snegler, så antar jeg at de er for store for ham...Men de er veldig, veldig sterke, så dette er tegn jeg ville sett etter...Apropos styrke, så så jeg den ene sitte på en mopani rot (rimelig tette/harde saker) og bare kløp av små biter som han spiste...Og dette er en rot jeg ikke hadde giddet og spikke i med mindre jeg hadde en skikkelig kniv...

...Dersom du skal ha det perfekt for de så må du nesten ha brakkvann...De klarer seg en stund i ferskvann, og det er en naturlig del av livet deres, men størsteparten av tiden tilbringer de i brakkvann, og de er mer utsatt for sykdommer dersom de går i rent ferskvann...Dessuten så tror jeg de setter pris på "strandlinje", altså et landområdet som ikke behøver og være så himla stort, men fuktig og tett til vannet, slik at de kan sitte med noen ben våte og resten tørre...Dersom du i tillegg fikser det slik at de har et lite privat område med rennende vann så hadde jeg krysset fingrene og håpet han ville gjøre toalett der, for de kan virkelig legge igjen noen hauger etter seg, og de er skikkelig pirkete på at det skal være rent der de skal møkke til...

...Morsomme krabater, men veldig spesielle, det vil du fort finne ut...

P.S.
Dersom du skal sitere kan du bruke knappen, eller så er koden [QUOTE=personen]Sitatet her...

...Tadah!
Mari Eilertsen
(...) her er link til "oppskrift" på oppfostring av larver http://www.aquaticcommunity.com/inv/redclawmangrovecrabs.php

...Da var den også lagt til i samlingen med krabbe-linker...Takker og bukker...Lese mest mulig først så har en en liten mulighet for å lykkes...
...Hmmmm...Det er blitt forandret...

Dersom du skal sitere kan du bruke knappen, eller så er koden:
[QUOTE=personen]
Sitatet her...
[/QUOTE]

Som da gir:
personen
Sitatet her...

...Tadah!
Kate & co
kan det være fare for at han faktisk mishandler/spiser eplesneglene? Sneglene er på størrelse med en god mannfolk-tommel-negl!?. Hvilke fisker anbefales i lag med krabben.

Eg har både store og små eplesnegler sammen men mine tre krabber, og har kun sett krabben plage ein fisk ein gang, da den prøvde å ta maten hans, da fekta og klippte den litt med klørene, og så gav fisken seg ganske fort. Og eine eplesneglen (type stor) prøvde å sette seg på ryggen til største hankrabba (for skyss eller noke og da blei han litt sur, men var ikkje verre enn at han rista den av seg og stakk. Krabbene tilbringer og ein god del tid over vatn, og der er jo verken snegler eller fisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap