Tid for levendefôr! (artikkel) (side 2)

Inaktiv bruker
det er ikke bare det som lever i vann som kan brukes jeg bruker selv meitemark og munkelus og mæur og frosene hagesnegler med skal=
Ok
nogen tips då du?

Surreal Dent
[QUOTE=Lissi87][QUOTE=Mariane Fosseli]noen som vet om noen sånne plasser i rogaland jæren? hadde vært kjempekjekt.


Du kan jo prøve i frøylandsvannet, tenkte at jeg skulle ta meg en tur bort dit snart og kikke om jeg finner noe spennende..
Eller så er det jo et vann bak rødekors huset på kverneland, der er det sikkert mye snacs og finne til fiskene..
Har jo også et vann som ligger på veien mellom ålgård og lye hvis du kjører den der smale veien, hvis du forstår hvor jeg mener??
Har jo også fossen/elven der med foss eikeland. Der har jeg vært og hentet steiner og da så jeg mange rare småkryp og fisker i elva.. (Min utheving.)

For å sitere fra artikkelen det lenkes til først i denne tråden:

De beste plassene for levendefôrfangst er altså små, stillestående dammer. Å fangste levendefôr i større vassdrag og vann der det også går fisk kan gi en risiko med tanke på parasitter vi ikke ønsker å ta med oss inn i akvariet. (Min utheving.)

Let derfor etter stillestående tjern og dammer som ikke har tilsig fra elver eller vann hvor det finnes fisk.
Tror ikke det er så mange fisker som bor i frøylandsvannet eller det vannet bak rødekors huset.. Har hvertfall ikke sett noen der..
Du kan jo kjøre den strekningen som går fra ålgård til lye (den smale bakveien) og se om du finner noen brukbare dammer/vann.. Er jo en del vann utover jæren
Identifisering
Det finnes praktiske og gode mikroskop lommeformat, beregnet på turbruk. Har et selv, som forstørrer 100X. ( Kjøpte mitt på clas olsen ) Endelig snart vår i sikte......
Hei
i dammen hjemme svømmer det rundt noen skapninger med lage ben, kan ligne litt på en blanding av edderkopp og stankelben på overflaten. Hart hørt noen kaller dem vannhoppere, men jeg er litt usikker jeg:P noen som vet om det er noe og gi fiskene mine?
eg var og prøvde å finne lit mat til fiskene mine i dag, men fikk ikke en eneste ting. er det for tidelig eller er det bare eg som hadde en for grove hov?
Inaktiv bruker
Jeg trodde det kanskje var sent men jeg har ikke peiling.

Fikk et tips at om jeg satte en vannbøtte utenfor huset ville det samle seg mygglarver i kanten på den etter hvert.
Da jeg har en diger mur bøtte med en vannplante stående i hagen tok jeg en tur dit.
Der fant jeg faktisk noen små men de var veldig små og om fisken likte de ? Så ikke mer til de etter at de havnet i akvariet. Har ikke hat mulighet til å se etter flere og større men det kan jo være de er der
Anartica
eg var og prøvde å finne lit mat til fiskene mine i dag, men fikk ikke en eneste ting. er det for tidelig eller er det bare eg som hadde en for grove hov?


Vet ikke om det er for tidlig i Haugesund, men jeg har leita en stund for å finne. Jeg fant til slutt en nesten gjenngrodd myr med siv. Der fant jeg masse mygglarver i de delene av myra som stod med vann

Hvor mye
hvor mye har man i akvariet? bare heller man oppi alt man har funnet eller bør man bare ta oppi litt og litt? etter som hvor mye fisk man har..
Fredrik Tollefsen
hvor mye har man i akvariet?


Hvor mye hva da, mygglarver?

Har du brukt frosne mygglarver? Da bruker du like mange levende. Er bare å prøve seg fram.
Aldri prøvd
men kan man ta for mye å hva skjer da? vil de ikke bare leve der til de blir spist?
de er jo ikke avfall før de er døde...
skjønner jo at jeg ikke skal ha en 10 liters bøtte oppi.. men tar man si en halv liter med levenfor i en 540L så er jo det jævlig mye levenfor men ville det bli et problem.. skjønner jo at jeg setter ting litt på spissen her men :P
Beror på hur mye fisk du har, hvor store og sultne de ær osv osv..

Men hvis du er osikker, ta litt og litt i. Spiser de opp allt på noen sekunder ja då kan du gott hive i mer.

Men nei jag tror ikke de skjer noe "farligt" med fiskene dine hvis du hiver i for mye. Men hvis de ær mygglarver som ikke blir spist opp så blir de ju mygg. Og då kan de ju spise på dig!
Fredrik Tollefsen
men kan man ta for mye å hva skjer da? vil de ikke bare leve der til de blir spist?


Jo de vil leve å bli til mygg. Hehe min samboer fikk smertelig erfare det sist vår. Vi bor i 8 etg midt i byen, aldri hatt mygg inne. Han var ikke blid på meg etter flere mystiske stikk, og oppdaget at det var fruen i huset hadde tatt inn mygg! :P (jeg får aldri myggstikk)

Men som de over skriver, prøv litt og litt. Du oppdager jo raskt om fiskene dine glefser i seg larvene med en gang.

Jeg hadde mine i ei bøtte på balkongen, så jeg kunne høste litt og litt
En halv liter i 540L blir alt for mye. Men hvis du har fanget en masse. Hvite myg. Så holder de seg lenge, hvis du oppbevarer dem i en beholder me stor overflate, ikke mye vann. Nesten ingenting. og koldt, men ikke frost.
Så tar du dett du trenger hver dag. Fiskene elsker dett. De spiser sikkert litt mere levende enn de ville ha spist frosne. Men prøv deg frem. Litt for mange gjør ingen ting, de overlever noen dage i akvariet.
P/S
Jeg har sett levende hvite myg spise ciklide unger.
Mvh. Roland Dreinø
sebbe
i dammen hjemme svømmer det rundt noen skapninger med lage ben, kan ligne litt på en blanding av edderkopp og stankelben på overflaten. Hart hørt noen kaller dem vannhoppere, men jeg er litt usikker jeg:P noen som vet om det er noe og gi fiskene mine?

Ja, dette er vannhoppere, også kalt vannløpere. De minste fiskene spiser det nok ikke, men litt større fisk har nok ingenting imot det. Fra størrelsen litt store, voksne molly og oppover vil jeg tro det er helt i orden å fôre med vannhoppere. Men for all del; bruk dekkglass! Navnet er ikke helt tilfeldig, det finner du ut hvis du tar en på fingeren din! :P Og om de ikke spiser det, skjer det heller ingenting farlig med fiskene, du bare fisker vannhopperen(e) ut igjen, evt. lar dem leve der.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap