Hvite prikker/hvitprikk??

Kjøpte 4 nye platy før en dag..
Da jeg hadde hatt de i karet så jeg plutselig at den ene hadde noen hvite prikker, så jeg fant ut at jeg skulle være ekstra på vakt.
Det går 2 dager og da ser jeg den besynner og virke litt slapp om kvelden,
så jeg var så spent på om at den var i live enda dagen etter.
Men nei da.. Den + 2 platyer til lå døde.. å ikke nokk med det, men alle kardinaltetraene var fulle i prikker!! (har sett bilder innpå her, av "ekstrem hvitprikk) Men da er mine nødt til og ha superduper ekstremt utbrudd av hvitprikk. Ser ut som at noen har strødd mel over dem.. I full panikk dro jeg til dyrebutikken (uten at jeg tengte å sjekke innpå her først) der fikk jeg i noe som heter ICHTIOSAN.. Rakk å ta to behandlinger med det før jeg leste innpå her ang den derre varmekuren.. Så jeg bestemte meg for å prøve den istedet, dessuten fant jeg ikke noe skriv om den derre medisinen jeg hadde kjøpt. (Tror faktisk de bare ble verre av den også, de pustet noe voldsomt). Så kl.01.00 i natt skrudde jeg opp temteraturen til 32 grader(max på termostaten min) å satte pumpa på fullt. Sto opp i 10 tia i morges og går rett til akvariet.. Joda.. klarte å plukke opp 13 døde kardinaltetraer og den siste platyen var også død. Det jeg da sitter igjen med er 2 sommerfuglciklider og 2 kardinaltetra.
Har lest innpå her i dag at man absolutt ikke skal ta 2 kurer på en gang..
Kan det være derfor alle har dødd?
Eller kan de ha noe annet enn hvitprikk?
1 kardinaltetra har ca 40 stk på sin lille kropp.
Det er kun den ene sommerfuglcikliden det vises på.. Den har 3 stk på den ene finnen.
SUPERTAKKNEMMELIG FOR ALLE SVAR!
Nå er de 2 siste kardinaltetraene også døde..
Det er sikkert prikksyke. Hvis du skrur opp varmen altfor fort blir sjokket av temperaturforandringen så stor at fiskene kan dø av dette.
Har du sjekket andre vannverdier?
pH
Nitrit

Vil uansett anbefale et vannbytte (romtemperert vann) ved sykdom.

En god medisin mot dette er eSHa EXIT eller eSHa 2000. De er effektive og milde mot filterbakteriene.

Lykke til!
Kjenner ikke til medisinen du nevner, men all medisinering er en belastning for fiskene når de allerede er redusert av sykdom. Når det i tillegg blir temperaturøkning så blir det dobbelt belastning. Derfor skal man enten velge det ene eller det andre. Man skal heller aldri kjøre to forskjellige medikament samtidig om det ikke står i bruksanvisningen at de kan kjøres paralellt.

Hvordan du skal kjøre varmekuren er forøvrig veldig godt forklart i sykdomsartikkelen.

Regner med at en av grunnene til det kraftige angrepet er at du kom i gang for sent med behandlingen. Når det gjelder hvitprikk så lønner det seg nesten å ha stående noe medisin om uhellet skulle være ute og man ikke vil bruke varmekur. Her er esha exit et bra valg siden den ikke tar knekken på filterbakteriene. Esha 2000 kan også være greit å ha stående. Denne virker ikke på hvitprikk, men blant annet mot en del andre vanlige bakteriesykdommer og sopp.

Vær obs på at medisinen du har brukt kan ha tatt knekken på en del filterbakterier. Det kan derfor være en idè å jevnlig måle nitritt en stund fremover og skifte vann litt oftere enn vanlig.

Når man øker tempen bør man sette inn ekstra oksygen, eller sørge for at pumpeutblåsningen bryter vannflata for å øke oksygennivået i vannet.
(Jeg foretrekker luftpumpe, gidder ikke så høylytt sildring)

Men alt dette finner du nok i lenken om varmekuren
Kan trøste deg med at tetraer tåler dårlig både sykdom og behandling. Jeg kjørte varmekuren da jeg fikk prikk i minste akvariet og samtlige 7 glødebånds tetraer døde. Sommerfuglciklidene mine var minst like hardt angrepet - men tålte både varme og prikker godt og la til og med egg midt i kuren. Alle coryene mine overlevde også.

Fikk så prikk i 180 literen min og de fleste fiskene har klart seg fint der også og hatt lite prikker, bortsett fra kardinaltetraene mine. Alle 9 døde. Mista lite fisker der utenom den. Her kjørte jeg esha exit kur.

Så... min erfaring i alle fall ... og som jeg også har hørt andre si - er at tetra ikke tåler prikker særlig godt.

Det sagt så er det viktig å velge temperatur ELLER medisin. Begge deler kan nok bli for hardt for fiskene. Har du først medisinert og ombestemmer deg så må du få ut all medisin først - dvs. bytte 70-80 % av vannet og helst filtrere med kull for å få fjernet alt.

Om du kjører medisin eller temperatur så er det viktig å få masse bevegelse i vannskorpa som MC sier. Blir lite oksygen i vannet ellers og dermed plagsomt for fiskene.
De måtte ha dødd av temperatur sjokk tror jeg.
Nitritt verdien er helt topp, men ph måler har jeg ikke.

Skal bestille meg esha exit og 2000 nå, + mesteparten av
vann testene.. så jeg har stående..
får helt sikkert bruk for det snart igjen.

Pumpa har stått på full guff siden jeg skrudde opp temperaturen..
Funval 2 heter den, både ser og hører at det blir
veldig mye bevegelse i vannet.
Men nå prøver jo jeg å redde de 2 stakkar sommerfuglciklidene mine her da..
Skal jeg bytte 70-80% av vannet nå med en gang eller skal jeg vente til jeg er ferdig med varmekuren?
Jeg har lest at det ikke skal være noen form
for vannbytte mens varmekuren pågår..?
Det er viktig at temperaturen ikke havner under 32 grader under kuren. Det er derfor det helst ikke skal skiftes vann siden det da er lett for at tempen faller for mye.
Jeg bytta vann flere ganger under varmekuren, men det forutsetter at det nye vannet er 32 grader også. Kokte opp i kjele og blanda i kaldt vann.

Bare godt for fiskene med friskt vann, men det forutsetter som sagt at du klarer å holde temperaturen over 32 hele tiden mens du holder på. Hadde tatt sjansen om jeg var deg. Sommerfuglciklidene mine klarte seg fint, håper det går bra med dine også.

Fluval 2 du mener om pumpa? Jeg tappa ut litt vann hos meg for at pumpehodet skulle komme helt i vannskorpa. Jo mer bevegelse i vannflata jo bedre.
okei, da får jeg prøve meg på ett vannbytte her da..
btw, så er det kun en ciklide igjen nå
Uff så trist! Får håpe du redder den siste!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap