Syk betta

Hei, jeg har hatt en betta splendens siden i fjor sommer. Den har tilsynelatende hatt det helt fint. Har vært borte fra den litt over en uke og kom hjem i går. Da virket den veldig syk. Lå helt skeivt og stille på bunnen og var litt "gråaktig" på ryggen. Ikke ville den ha noe mat heller. Men utover kvelden kviknet den litt til. Gråfargen på ryggen forsvant også. I dag er den fortsatt pjuskete men svømmer i det minste litt rundt og spiser bittelitt. Prøvde å gi den litt maggotbiter nå og den kviknet til noen minutter men nå ligger den skeivt på bunn igjen. Noen tips om hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?
Puttet du noe feriefor eller har andre matet den mens du var borte? Har du byttet noe vann siden du kom hjem?
Nei. Driver og skifter vann nå. Fikk beskjed om at feriemat bare var tull og at betta klarer seg fint 1-2 uker uten mat. Er dette feil?
Du har fått riktig info sånn sett. Fisker kan klare seg opptil 2 uker uten mat.

At den er gråaktig på ryggen vet jeg ikke hva kan være. Har du lest i sykdomsartiklene?
Det gråaktige har gått bort nå. Den fikk noen lyse striper også en liten stund, men det er også borte. Men den er fortsatt litt "pjuskete". Ligger mye innemellom plantene og gjemmer seg. Men det er vel kanskje vanlig? Svømmer jo litt rundt om kring og.

Et spm til: I starten lagde den skumreder hele tiden men så plutselig sluttet den med det. Også lagde den det litt igjen her i vinter, men nå har den ikke gjort det på lenge igjen. Er det et tegn på dårlig trivsel?
Den kommer jo fra steder med store planter med store planter som den liker å gjemme seg i og ligge og hvile på. Så er ikke så uvanlig det.

Min har aldri lagd særlig skumrede. Dette er veldig individuellt.

Anbefaler deg å registrere akvariet ditt, dette gjør det enklere for medlemmer å hjelpe deg.
Hvor stort er det?
Hva slags filter/ pumpe?
Hva ligger temperaturen på?
Hvordan er vannverdiene?
Hvor ofte bytter du vann?
Er vel ikke så mye å registrere. En stor bolle med plante, steiner og en enkelt betta.

Uansett virker nå fisken helt frisk igjen. Tydelig at den ikke helt likte å være alene hjemme, hehe..
Godt at den er i form igjen da.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap