Overforing?

Starta opp et ca 60 liter ved juletider, men får aldri vannet klart, har bytta vann gjentatte ganger, mye mer enn det som er normalt, og "støvsugd" bunnen og vaska pumpa gang på gang, likevel blir det SKIKKELIG dårlig vann bare i løpet av noen dager, i går var det så ille at vi flytta fisken over i et annet basseng, tok ut alt innhold og vaska stein og planter, og starta det fra scratch, da var pumpa så ille at den var totalt gjennomseig, enda vi rensa den for 5 dager siden...Den eneste forklaringa vi kommer på må være at vi overforer fiskene, to store slørhaler, noen guppy, et par sverddragere og noen stimfisk + et par små pleco.. De får flak-for, ca 5 pleco-tabletter samt en del slørhale-mat (små kuler) daglig..er det for mye eller hvor mye skal de egentlig ha?
...Rimelig fersk selv, men det jeg har hørt er "den maten de spiser opp på tre minutter, og da skal det være tomt" når det gjelder flakfor og denslags, og en halv malletablett per malle, men det var ancistrus...

...Når du sier "skikkelig dårlig vann", så mener du at du har målt nitritten, eller at det blir ugjennomsiktlig...?

...Og du sier "vaska pumpa", så håper jeg for din del at du ikke skrubbet vekk alle de gode bakteriene du skal ha der...?

...Og da du flyttet fiskene så kom de over i et kar som allerede var innkjørt håper jeg...?

...Håper noen med litt mer erfaring kan svare også...
Pumpa skal aldrig vaskes, gjentar aldrig vaskes! Den skal kun røres når vanngjennomstrømningen er veldig dårlig, og da skal du krøste filtersvampen forsiktig i akvarievann. Slik at bakteriene som bryter ned nitrit ikke blir borte.
Skal være guffe i filteret altså det skal ikke være rent.

Og akvariet skal kun vaskes med vann, så håper du ikke bruker såpe eller noe annet.

Hva slags filter har du til 60l deres? Kan være at det også er underdimensjonert i forhold til belastning av karet.
Takker for svar..har målt nitritt, kvaliteten var ikke helt topp men merkelig nok ikke så ille, vannet blir grumsete bare etter noen dager, og pumpa tett.. har nok skrubba vekk det meste fra både pumpe og stein nå ja, alt er som nyoppstarta, tenkte det var like greit, har beplanta det på nytt, hatt oppi aquasafe,men det bør vel likevel stå noen uker før fiskene kan flytte tilbake igjen kanskje..Har kun vaska med rent lunka vann, ikke såpe. Er det noe annet enn mat som kan gjøre vannet uklart da? det er såpass ille at etter fem-seks dager ser vi ikke veggen bak karet lenger, det kan umulig være riktig?
hei det jeg lurer på åssen pumpe har du ? for meg virker det som du har for liten pumpe
Det er en eheim pumpe, er ikke sikker på hvilken modell, Det er han jeg er sammen med som eier karet, jeg skal ned dit etterpå, så kan jeg se om det står noe på den, det ble kjøpt brukt, så vet ikke om det er riktig størrelse faktisk,men du er kanskje inne på noe der ja..hva er å anbefale da til et kar på 60-65 liter?
ok jeg ville kjøpt fluval 4 men det spørs på hvor høyt karet er , ellers ville jeg ha gått for 3 ern.
Høres ut som dere forer alt for mye, ja.
Overforing i kombinasjon med mye fisk i et lite kar, og underdimensjonert filter er nok roten til problemene.
Forer du med det hver dag?
Det høres alt får mye ut..
Mating..
ser ut som vi har et blandingsproblem, nå har vi jo renska helt ned, så da prøver vi å bytte pumpa, kjører det noen uker bare med planter og røtter, og prøver med færre fisk og mindre mat..kan røttene bli gamle og gjøre vannet urent forresten? de ser fine ut..
Rita K
ser ut som vi har et blandingsproblem, nå har vi jo renska helt ned, så da prøver vi å bytte pumpa, kjører det noen uker bare med planter og røtter, og prøver med færre fisk og mindre mat..kan røttene bli gamle og gjøre vannet urent forresten? de ser fine ut..

Eneste som kan være greit er å skrubbe røttene litt med en grov svamp så evt alger etc forsvinner Ellers er det bare å ta dem oppi.

Hadde jeg vært dere ville jeg minst latt karet sture å gå i 3 uker og så forsiktig innsetning av fisk. Med gjevnlige målinger av nitrit i begynnelsen for å se at filteret klarer å ta unna
Hadde du 2 matfrie dager i uken?
Røttene kan gjøre vannet brunt.. Men mange synes det bare er fint=) Men fargen går bort etter en stund. ( hos meg tok det 3 mnd)
Jeg ville ha kuttet ut foringen noen dager, tatt ett heftig vannbytte og ventet på en bedring av vannet.
Nå lurer jeg på om jeg sulteforer fiskene mine.

*starter tråd*
Rita K
...men det bør vel likevel stå noen uker før fiskene kan flytte tilbake igjen kanskje..
Hvor er fiskene nå da?
Rita K
Starta opp et ca 60 liter ved juletider, men får aldri vannet klart, har bytta vann gjentatte ganger, mye mer enn det som er normalt, og "støvsugd" bunnen og vaska pumpa gang på gang, likevel blir det SKIKKELIG dårlig vann bare i løpet av noen dager, i går var det så ille at vi flytta fisken over i et annet basseng, tok ut alt innhold og vaska stein og planter, og starta det fra scratch, da var pumpa så ille at den var totalt gjennomseig, enda vi rensa den for 5 dager siden...Den eneste forklaringa vi kommer på må være at vi overforer fiskene, to store slørhaler, noen guppy, et par sverddragere og noen stimfisk + et par små pleco.. De får flak-for, ca 5 pleco-tabletter samt en del slørhale-mat (små kuler) daglig..er det for mye eller hvor mye skal de egentlig ha?

Med pleco-tabletter, mener du algetabletter ? Har et 54 liters kar selv og når jeg har hatt opp i 1 algetablett, så er vannet grått/grønt i flere dager etterpå. Så hvis du bruker 5 tabletter hver dag, så er det ikke usansynelig at du har et lite alge-problem...
Hvis jeg skal anslå hva jeg ville puttet i det karet av fôr daglig (fordelt over to måltider, ville det være sånn ca:

Gullfiskfor (15-20 kuler, litt avhengig av størrelsen til fiskene)
To små klyper flakfor
En halv algetablett (maks).
Forøvrig synes jeg gulfiskene skulle få slippe å bo i dette karet. De krever kaldere vann og støre plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap