Hvor tykk må isoporen være?

Isopor er et hett tema her, ser jeg. Hvor tykk bør isoporen være? Vi har et 375l akvarie med bunnflate 150X50 og jeg tenker på å bygge opp noe steinformasjoner. Er vel litt smittet av litersyken samt at jeg synes selv at karet inneholder en del fisk. Føler hver cm teller og synes da at en isoporplate i bunnen stjeler en del plass som jeg heller ville brukt til sand eller vann. Har Malawi og de ommøblerer hele karet i løpet av et par dager. Har 5-7 cm sand (kanskje rikelig) og de graver til bunns. Derfor er det altså et poeng å holde isoporen så tynn som mulig, men likevel med god margin for skader på karet. Vil nok helst bruke Jackofoam da jeg tror den tar opp trykk bedre enn ordinær røytende isopor. Dessuten mindre problemer med røytingen.
Noen bruker liggeunderlag. Det er jo ikke tjukke greiene. Poenget med isoporen er å forhindre at steinene (med sand under) legger punktpress på glasset under og skaper skader som kan medføre sprekker og derpåfølgende katastrofer. Det må vel være bedre med isopor enn et sprukket akvarium, tenker jeg. Dersom isoporen festes under steinen, og en så fyller i sand, skal det godt gjøres at isoporen blir synlig, om ikke steinen i bunnen er mindre enn isoporbiten. en kan jo lage isoporbiten bittelitt mindre enn steinen, og den vil likevel ha sin effekt - så lenge det hele ligger støtt.

For så å være sikker på at isoporen ikke popper fram, kan kanskje deretter sand festes på sidene av isoporen, med akvariesilion eller et egnet lim, ser jeg for meg. Da må sikkert kantene av isoporen varmebehandles først, men så slipper en jo isoporkuler i vannet. Jeg går altså for en kamuflasjeteknikk her, så får de som er mer drevne enn meg komme med motsigelser, om jeg er helt på jordet. Noen legger isopor under hele underlaget, da. Denne kan kanskje også "kamufleres" ved at sand limes på toppen?
Da har jeg i alle fall fått svar på et spørsmål jeg lurte på, men ikke stilte. Det er altså ikke nødvendig å ha isopor i hele karet.

Men det er altså selvs tykkelsen som er mitt anliggende. Hvor tynn kan isporoen være uten at det er noen fare for at den ikke gjør jobben sin? Liggeunderlag har jeg ikke mye tro på. Da må en ha en flat stein i bunnen. Liggeunderlaget vil ikke kunne hindre, bare redusere punktbelastning.
Har du vært hos tannlegen og tygd på blåpapir noen gang? En slik type test ville jeg ha utført. ;o) Det kommer jo an på hvor stort trykk steinen legger mot glasset, hvor tjukk isoporen må være, så jo skarpere stein og jo mer vekt, jo tjukkere isopor, om en ikke fordeler vekta på flere steiner i bunnen. Men "better safe than sorry", tenker jeg, og ville heller ha forsøkt å kamuflere isoporen, enn å spare på tykkelsen. Under DIY-avdelingen til artikler, finner du jo feks. sånne eksempler som dette på bruk av isopor i akvariet. Jeg ser for meg at man kunne laget hele "steinrøysa" i isopor, hvis man var fingernem nok, og så ville hele problemet med trykkbelastning være en saga blott. ... Men nå forvansker jeg kanskje hele prosjektet ditt ...

God natt.
hei jeg har isopor 3cm i mitt kar det er på 450L. oppi karet går det malawi fisker. jeg tokk varmepistol rundt kantene på isoporen så den smeltet inn i hverandre. La den i karet og helte sand over er ikke plaget med isopor kuler i vannet. jeg la isopor i hele karet og den syns ikke i det hele tatt jeg har 6cm sand over isoporen.
Takk for svar. Surreal Dent var spesielt informativ. En test, ja. God ide, men hvordan få det til i praksis?

Tar gjerne flere gode forslag!

Det er mulig jeg kan høres vanskelig ut her, men det er ellers ikke kamufleringen av isoporen jeg er bekymret for. Det finnes det flere gode løsninger på. Det er at en plate på 150*50*3 også stjeler ca. 20 liter av et fra før presset akvarie. Vil ha mest mulig ut av våre 375l, som begynner å forone seg som allerede litt lite Malawi akvarie. Jeg vet det finnes betydelig mindre Malawikar, men selv ville jeg nok heller hatt 4-500 liter (litesyken kommer snikende; heldigvis(?) er det noen som bremser).

Selv har jeg lest en del på forumet om dette og har fått det intrykket at 2 cm antakelig vil være nok hvis ikke jeg skal lage et helt ekstremt byggverk. Noen som ville gått ned i 1 cm? Kanskje vanskelig å få til i praksis?
Hva med tynn isopor med pleksiglass eller tynn skifer oppå (under steinrøysa bare)?
Alternativt to / tre lag liggeunderlag (bør limes sammen først). Jeg har det i 250-liter`n min og det går greit. En ulempe med liggeunderlag er at det er bøyelig. Lett å få partikler under hjørnene hvis de ikke limes fast til bunnglasset.

I karet mitt på 375 liter gjorde jeg dette, mest som en test:
Smelte isopor.
Trasig arbeid egentlig, men isoporplata ble grei som underlag i karet.
Den ble både tynnere og hardere.
Plutselig slå en annen uhyggelig tanke ned i meg. Litt på siden av denne tråden, kanskje: Hva med disse små partiklene under evt. isopor? Må karet være gullende rent og litt til? Vil et lite sandkorn under isoporplata kunne få glasset til å gi seg om en er litt uheldig?

Har vært inne på tanken om pleksiglass, ja. Men det blir vel fort like tykt som 2 cm isopor. Men den tåler vel såpass at den ikke knekker av noen steiner. Knekker plexiglasset er vi fort like langt. Pleksien knekker, graver seg ned i isoporen o.s.v.? Noen millimeter er det kanskje å spare.

Jeg har vel egentlig mer eller mindre bestemt meg for å bruke 2 cm jackofoam evt. kun under der jeg skal ha stein. Forstår det ikke er nødvendig i resten av karet så lenge steinen limes sammen og ikke kan ramle ned.
Geir Tøndel Fossum
Plutselig slå en annen uhyggelig tanke ned i meg. Litt på siden av denne tråden, kanskje: Hva med disse små partiklene under evt. isopor? Må karet være gullende rent og litt til? Vil et lite sandkorn under isoporplata kunne få glasset til å gi seg om en er litt uheldig?

Det er jo kanskje den viktigste grunnen til å legge isopor e.l. under stein; For å ta av for punktbelatning som små partikler blir mellom stein og glass.
Plata vil nok forme seg etter småstein og spisse kanter og beskytter derfor glasset. Selv om det kommer litt sand under også.

Setter du litt store, flate "grunnsteiner" direkte på plata, legger på sand og legger noen steiner oppå grunnsteinene så skal det ligge ganske stødig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap