Starten (side 12)

Kjempemorro tråd og lese. Mye fine bilder, og en bratt læringskurve som du har bak deg nå med ordentlige diskus og greier! Gratulerer!
Jeg takker og bukker både SSilje89 og Alden, det er bestandig koselig med positive tilbakemeldinger i tråden min, det gir jo inspirasjon til videre oppdateringer.
JA, jeg har vel hatt en lang,bratt og kostbar læretid som discuseier, men nå virker det som det går som det skal og jeg gleder meg vilt til jeg får et jumbopar til i 350-literen, Solid Red Fire på min. 20 cm.
Det er jo gjerne slik at man i andre sammenheng kan høre at damene sier litt trøstende at det ikke er størelsen det kommer an på, men når det gjelder discus så er kun det største bra nok

M.v.h.

Jon
Discus isabella
Hei. Jeg er helt enig med deg at discus isabella og mann er utrolig hyggelige og servic rettet. Her faar man hjelp til akuratt det man lurer paa. Jeg endte opp med noen flotte discuser herfra (5cm og de er naa blitt 8cm), de begynte aa spise alt den 1ste kvelden. Rolige flotte fisk, kjempe kvalitet og fargerike. Moro aa lese om fler som har god erfaring herfra. De har store plusser i min bok. Jeg kommer til aa kjope fler discus herfra og anbefaler de paa det varmeste.

ps: Bildet mitt er av discuser herfra

mvh titta
Tredje dagen med de nye, de er ikke nevneverdig sultne av seg ennå, for å være helt ærlig så har dem ikke smakt på mat foreløpig, men det er jo helt normalt. Ellers så virker alt bra, veldig rolige fisker som ikke er så veldig skvetne, det tar vel litt tid før dem venner seg til den svartkledde mannen, de puster jevnt og rolig og tar livet som det kommer .
Jeg blir jo så opptatt av nykommerne så jeg glemmer nesten at jeg har 2 kar til i stua, i 450-literen med asia-discusen så går det også bra, ingen tegn til noe som helst, dem får sine daglige vannbytter på 120 liter vann ca. og dem spiser meg snart ut av huset, men det er virkelig morsomt og ha ungfisk som vokser og gror. Jeg kjøpte jo en VF Red Back scalare fra Dahls Dyrerike tidligere og den har begynt og farge ut for fullt nå så for tiden så koser jeg meg virkelig med akvariehobbyen-
Ha det bra folkens.

Jon
Lørdags morgen og litt oppløftende nyheter. I går kveld under foringen av de nye discusene så fikk dem mygglarver, det er et for jeg bruker lite, men er bra til å trigge nye discus til å spise. Begge discusene smakte på myggisene og svelget faktisk noe av det. Det er akkurat slik jeg har opplevd med de andre discusene mine så da er vel like før de begynner å spise skikkelig. Dette er jo noen kraftige plugger av discus og kan vel sånn sett gå opptil et par mndr. uten mat før krisealarmen går, men nå slipper jeg altså det. En annen ting er at hvis du får panikk og dårlig nattesøvn fordi de nye discusene dine ikke spiser på en uke eller to, så bør du kanskje vurdere andre fisker, for dette er helt normalt. Jeg får vel nevne at dem ikke rørte oksehjerteforet i dag tidlig .
De to røttene som er avbildet ligger i 450-literen, i det karet er det mye alger, mildt sagt, og jeg harr tenkt mye på den store opprenskingen jeg tenkte jeg skulle ta i juni en gang, når jeg går ned på foringsintervallene. Foreløpig har jeg bare skrubbet røtter og bakgrunn med akvariets faste neglbørste en gang imellom. Men da jeg tømte og renset/klargjorde 350-literen til de nye discusene tok jeg og flyttet en forvokst L204 ,dere ser den under rota på det nederste bilde, over til 450-literen. Og se, etter 14 dager så er de algegrodde røttene på god vei til å bli tilnærmet algefri og det lysner faktisk på bakgrunnen også. Nå gjør vel ikke L204 jobben helt alene for i tillegg er det en utvokst han ancistrus, vanlig, 2 utvokste Pseudolithoxus Anthrax og 4 L144 i karet. Disse mallene er alle utvokste og kraftige til tross for at dem aldri får malletabletter, Jeg gjør ikke disse fiskene mette på annet for når jobben dems er å spise alger og det virker tydeligvis. Jeg må jo tillegge at alle spiser av det andre foret som kommer i karet men alikevel det virker.
Det var vel egentlig alt for denne gangen folkens, ha en fortsatt god påske.

Jon
Ny jumbo
Ikke verst at de smaker på litt mat allerede Jon, det var flott å høre. Men som du sier, ingen fare om det går noen uker, de er jo så store. Disse to du fikk nå er fra den første forsendelsen vi fikk av jumbo fra Stendker, altså i begynnelsen av januar. De fant seg fort tilrette her også, så jeg tror de vil gjøre det hos deg også.

Det er også typisk for discus fra Stendker at de er rolige og lite stresset. Det virker som om de er veldig vant med mennesker. Anleggene til Stendker er imponerende rene, og det er en god del ansatte som er i kontinuerlig aktivitet rundt anleggene. Alt tyder på at det er hyppig rengjøring og godt vedlikehold som igjen gjør discusen vant med å bli "forstyrret" men funnet ut det går bra

Lykke til videre Jon! Flott at alt går som det skal hos deg.

Hilsen Anne
Discus Isabella

Ps, bildene som ligger ved fra Stendker sitt anlegg. Her ser dere hvor rene de er.
(bildene er tatt av Discus Isabella)
Spiste jumboene i dag tidlig? Det er det store mysteriet i dag. Hver gang jeg har foret dem så har jeg satt meg i sofaen med "Oslofrokosten" kaffe og rullings og fulgt med på om dem spiser.
I dag så ble jeg opptatt med andre ting, og da jeg kom tilbake var oksehjerteforet borte. Tidligere har jeg måttet fjerne de forrestene som de andre fiskene ikke greide å spise opp, men i dag så slapp jeg altså det.
Ellers så fikk jeg en tankevekker med 450-literen, grunnet besøk både hjemme, og at vi dro på besøk ble det ikke vannbytter på torsdag og fredag, det resulterte i at discusene ble mørke, fikk hvite prikker og spiste lite igår.Etter et større vannbytte enn det vanlige så begynte fiskene og bli lysere nesten med en gang, og i dagtidlig er det nesten helt normale discus igjen.
Ja, ja, en lærer så lenge en lever, men dette visste jeg jo egentlig fra før.
Ellers var det artig å se bilder fra anlegget til Stendker, det gir jo begrepet "overfyllte kar" en helt annen dimensjon, men de folka der nede veit jo akkurat hva de holder på med. Men det kunne vært artig å vite vann-og strømforbruket på anlegget i døgnet.
Fortsatt god påske.

Jon
I et anfall av optimisme tok jeg fram kamera i dag for å forevige jumboene når dem spiste frokost. Men spiste dem? Nei .
Ellers er det artig å følge med på jumboene, kobalten er tydeligvis den mest dominerende, til vanlig så står dem rolig ved siden av hverandre, men så finner kobalten ut at den vil ta en svømmetur, bestandig den som er først, og brillianten dilter etter. Dette er jo høyst sannsynlig 2 hanner så det er vel mer kameratskap enn pardannelse, men det virker som dem har selskap av hverandre.
Planen er jo at det skal komme 2 røde jumboer til i karet etterhvert, og da er det vel rimelig fullt i 350-literen.
Ellers kan jeg opplyse til dem som fikk med seg den lille disputten i tråden her før moderator heldigvis slettet den, jeg liker ikke krangling i AF generelt og spesielt ikke i tråden min, at de 2 jumboene mine kommer fra Stendker, kjøpt direkte der i januar. Dette er egentlig ikke så viktig for meg, det viktigste for meg er at jeg fikk de to sunne og flotte discus som jeg var på jakt etter, og jeg måtte hente dem hos de som hadde dem inne når jeg ville ha dem. Om de 2 neste er fra Stendker eller ikke, er meg knekkende likegyldig, så lenge dem svarer til mine forventninger. Når jeg får tak i discus på 20 cm. så må jo det i seg selv være godt nok bevis på at det er sunne og friske discus. Eller tar jeg helt feil?
Joda, jeg har både lest og hørt om useriøse oppdrettere som pøser på med veksthormoner og anale hemoirider (eller hva det nå heter) får å få hurtigst og størst mulig vekst, med en veldig svekket almenntilstand som resultat. Men jeg er en uhelbredelig optimist og kan ikke la slik informasjon rett og slett ødelegge akvariehobbyen min.
Det siste "fortsatt god påske" hilsenen min, og til dere som skal stå i bilkø utover dagen : God tur .

Jon
Nye jumboer kommer
Idag, når våren er på sitt beste, vårblomstene kommer for fullt, trekkfuglene kommer og du ser de første knoppene på busker og tær, en slik fantastisk dag kan faktisk bli enda bedre for i dag kommer det etterlengtede jumboparet med Solid Red Fire discus. Det vil jo bli et fantastisk syn med fire jumbodiscus i hjørnekaret. Dette vil antageligvis bli det siste innkjøp av fisk og annet før sommeren. Nå skal jeg bare kose meg med akvariene og vente spent på hvor store Red Rose discusene blir. Jeg fikk et sjukdomsangrep på disse for et par uker siden, men rask behandling med Esha 2000 og Esha Exit gjorde at nå er dem snart tilbake i sitt gode gamle jeg. Dem spiser for fullt igjen og jeg håper dem ikke ble for mye svekket av dette.
Men det er klart, jeg har jo et dilemma, jeg skulle så gjerne ha flyttet jumboene over i 450-literen og fått 4 til og beholdt 6 av discusene jeg har i 450-literen og flyttet dem til 350-literen.Men da må alt i 450 literen desinfiseres, skal jeg beholde rådasanden må den kokes, ca. 40 kg. alt filtermateriale må byttes ut og selve filtrene desinfiseres osv. osv. Men dette vil bli et høstprosjekt, nå skal våren og sommeren nytes.
Ha det bra folkens.

Jon
Takk for hyggelig velkomst!
Hei Jon med familie!

Både Anne og jeg ønsker å takke for en veldig hyggelig velkomst og gjestfrihet i dag på vårt besøk hos dere! Det var veldig morsomt å se de fine karene dine og at jumboene trivdes med sine to nye Fire Red venner

Ta noen bilder av karene du har i stuen og send til meg på e-post, så skal jeg legge dem ut for deg på Discus Isabella siden vår.

Dere er to flotte mennesker og ei søt lita jente på toppen av alt

Mvh Anne og Roger
Grattis med nye fisker Jon, er de like fine som det jumbo parret du hadde fra før, ja da er de bra.
Takker for det Ken, dette er bare "ungfisk" som ikke er helt utvokst, men dem er drøye 18 cm. så en skal vel ikke klage, dem er litt sky ennå, men skal ta bilder og legge ut når dem er mere framme. Men det er noen kraftige plugger dette også, og det går veldig bra, det ble litt mer liv i karet når det ble 4 stkr. Men selvfølgelig, dem ville ikke spise i dag tidlig.

Jon
Grattis Jon
Kjempeflotte fisk, de spiser nok snart skal du se
Jeg greide ikke å vente til det ble skikkelig forhold for fotografring, jeg legger ut noen bilder nå i velkjent kvalitet . Først et bilde av de 2 fra i går og så 2 bilder av alle 4 sammen. Dere får jo et lite inntrykk av hvordan de er. De 2 siste, Solid Red Fire, var Anne og Roger så snille og levere på døra våres i går, det kaller jeg service, bare en liten omvei på en times tid. Dem fikk servert en gryterett og vi hadde en virkelig hyggelig ettermiddag med akvarie/discusprat.
Som jeg skrev tidligere så har dem ikke begynt og spise ennå, men jeg har ennå ikke kjøpt discus som ikke har begynt å spise etterhvert så det går sikkert bra nå også. Men dette virker som det går akkurat slik det skal.
Jeg skal forøvrig mørklegge stua i kveld og ta noen bedre bilder av alle 3 karene i stua og en liten tillstandsrapport på alle 3.

Jon
Karene mine akkurat nå
Her er bildene som jeg lovet av karene mine. Det øverste er en smule overbefolket, nemlig 450-literen, der er det for tiden 3 Super Red Melon discus, 7 Red Rose discus, 2 "Peru Altum" scalarer, 2 Manacapuru Red Back scalarer, 35 colombiatetra, 15 rødmunntetra, 15 Corydoras Sterbei og noen sugemaller. Algeangrepet jeg hadde i karet er slått tilbake og nå ser det egentlig bra ut der. Som dere ser har plantene begynt og vokse og gro også.
Det neste bilde er 350-literen, hjørnekaret, hvor gromfisken er, 1 kobalt discus, 20 cm, 1 Brilliant Turquise discus, 19,5 cm. 2 Solid Red Fire Discus på drøye 18 cm, disse er ikke ferdig utvokst , 3 SAE, 1 par med Vf Peru Altum Scalare og 1 par med Vf Pt. Leopoldi, jeg håper og få flyttet scalarene til andre kar i morgen, videre er det restene etter en stor kardinaltetrastim, det var 30, nå er det 5 igjen, sultne Peru Altum er årsaken. Så svømmer det 3 colombiatera, 10 metallpansermaller og 6 vanlige ancistrus oppdrettsvarianter. Som dere ser så er det foreløpig lite planter i karet, jeg tør ikke ta planter fra de andre karene så jeg får vel kjøpe noen direkte fra en eller annen butikk.
Og til sist er 125-literen, Det Fargerike Fellesskapet, der har jeg fisk fra Sør-Amerika, Afrika, Asia og Europa, derav navnet . I karet er det 1 afrikansk Sommerfuglfisk, 1 kampfiskhann, 7 indiske glassmaller, 15 røde fantomtetra, 1 rødmunntetra, 4 sverddragere, 6 flekkete pansermaller, 4 ancistrus oppdrettsvariant, derav 2 selvdrettede unger og legger vi godvilja til kan en si at Europa er representert ve 2 usedvanlige fargerike gullfisker.
En kan vel avslutningsvis uten å overdrive, slå fast at fisk fra Sør-Amerika er mitt hjerte nærmest.
Ha det bra folkens

Jon
Kjærlighet
Jeg legger med et bilde av en av Solid Red Fire discusene, tatt i går kveld. Som dere ser så er det en del alger på glasset. Jeg har bare en algeskrape og den har blitt brukt i 450-literen så jeg vil ikke bruke den i Jumbokaret. Jeg skal en tur til Oslo i morgen og da får jeg vel tak i en ny.Men det jeg skulle skrive er at den avbildede discus er en hunn som er i full lek med Kobalten. Kobalten og Brillianten var i full rivalisering i går ettermiddag og Kobalten vant . Jeg var egentlig litt overrasket over at det ikke var egg i dagtidlig, men det må jo være et tegn på at det er bra forhold i karet.
Men discus er tydeligvis verre enn oss mennesker, for i det karet er det hvisst prinsippet "forplantning først og så mat" som gjelder, for den avbildede hunnen har ikke begyntå spise ennå.
Det var i grunnen alt, så ha det bra folkens.

Jon
Je tenkte jeg skulle prøve å presentere alle fiskene mine fremover, med bilder og jeg begynner med 3 fisk fra "Det Fargerike Fellesskapet" 125-literen. Det første bilde er vel som de fleste ser en VF dvergscalare. Det er 2 av dem og jeg har hatt dem i snart 2 år. Dem har oppholdt seg i 350-literen fram til i går, men dem begynte å plage jumboene der med finnenapping, så jeg flyttet dem til 125-literen foreløpig, ja, jeg vet at karet er i minste laget.
Det neste bilde er en spraglete gullfisk som heller ikke skulle hvært i karet, det er 2 av dem også, men jeg syns dem er litt morsomme så jeg får se hva jeg gjør til sommeren/høsten. Jeg må jo også følge litt med på om leopoldiene begynner og nappe på finnene dems. Da forsvinner gullfiskene ganske fort. Gullfiskene er nå rundt 7 cm. så foreløpig har dem plass. Det siste bilde er som dere ser en sverddrager, jeg har 3 hunner og en gul hann, den ser dere forøvrig på det midterste bilde. Grunnet den Afrikanske Sommerfuglfisken i karet er jeg ikke plaget med yngel fra sverdregerne i det hele tatt . Det for holde for denne gangen, tenkte jeg skulle legge ut 3 bilder daglig fremover, slik at jeg er litt sysselsatt. Ha det bra folkens.

Jon
Her kommer fortsettelsen av presentasjonen av fiskene mine, fremdeles i 125-literen. Den første er en Afrikansk Sommerfuglfisk, den har jeg hatt i 1.5 år. Det var opprinnelig 2 stkr. men den ene klarte og hoppe ut av den åpningen bak på dekselet beregnet på slanger og ledninger . Det er forøvrig en veldig stasjonær fisk som holder seg i det samme hjørne hele dagen. Den beveger seg bare litt under foring og har vendt seg til flakfor. Den andre fisken er en Rødmunnstetra, den skulle egentlig hvært sammen med rødmunnstetrastimen i 450-literen, men jeg har gitt opp og fange den. Det tredje bilde er Flekket Pansermalle, jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det er 7 stkr. av dem. Jeg prøvde å telle i går og så 3 eller 4 stkr. I forb. med at dene ene jentungen skulle til Fredrikstad sykehus i går for kontroll svingte jeg innom Arild's Zoo på Sellebakk og kjøpte 3 til.
Jupp, det var det, ha det bra folkens,

Jon
2 "lekspar" i karet.
Da har jeg fått bekreftet mine mistanker, de 2 Solid Red Fire discusene er hunner og det har dannet seg 2 "lekspar" i hjørnekaret. Det øverste viser en egglegging fra den ene hunnen hvor kobalten rakk å befrukte egga før dem ble spist opp. Det andre bilde er da den andre hunnen hvor Brilliant Turquis hannen har befruktet egga. Dette paret er mye flinkere ti å passe på egga, så dem er ikke spist opp ennå. Men morro er det og et tegn på at alt er som det skal være.

Jon
Jeg og madammen var en tur hos Discus Isabella i går og bestillte 2 discus, en Pigeon Blood Snake Spotted 21 cm. og en Santarem på rundt 20 cm. Grunnet fotografering og fremvisning under Tønsbergmessen så kommer discusen noe senere, me dem er i praksis mine. Men jeg kunne jo ikke reise derfra uten fisk, så vi kjøpte med oss denne avbildete Tefe på 10 cm. Den svømmer nå fornøyd i 450-literen sammen med de andre ungfiskene under oppforing. I går hadde den en ganske hurtig pustefrekvens men nå er det blitt betraktelig roligere. Men den spiste selvfølgelig ikke i dagtidlig. Jeg er forøvrig litt spent på om det går bra med å blande Asia og Stendker fisk sammen. Hvis det går bra så vurderer jeg å bytte over discusene. Få ungdiscusen med all selskapsfisk (nesten) og Peru-Scalarene over i 350-literen og ha paret med "Red Back" scalarene sammen med jumboene i 450-literen. Men jeg får vente og se.
Det var i grunnen alt, ha det bra folkens.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap