Starten (side 2)

For å legge inn aktiv link så merker du først ordet du vil bruke som lenke. Klikk deretter på den lille firkanten med globus og kjetting rett over boksen du skriver innlegget ditt i, og lim så inn adressen der. Voila!, aktiv link
Er det noe [URL=http://http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=432020+*+432021+*+432022&t=temartic_e&userid=XRTjpuJmIh6yIWAITD6cJzBgb2NCv6fZNCj][/URL] slikt du mener?
Tydeligvis ikke, for jeg får ikke opp siden.
Jon
Jepp det er riktig det, men legg merke til at du har fått dobbelt med http:// i begynnelsen. Fjern en av dem så skulle den funke. Kan også lønne seg å skrive her eller noe lignende istedenfor den lange adressen.
Nytt forsøk
Da bør det bli [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=432020+*+432021+*+432022&t=temartic_e&userid=XRTjpuJmIh6yIWAITD6cJzBgb2NCv6fZNCj]slik[/URL]
Jippi, jeg greide det
Jon
Når henter du diskusene dine hjem?
I løpet av juli, enten her eller Spydeberg, kommer an på om vi får flyttet i sommer. Det klør i alle fall voldsomt i fingrene nå. Du kan jo sende tlf.nr. ditt, enten her eller på mail. Det hadde vært trivelig å få tittet på karet ditt, og kanskje få svar på noe av det jeg lurer på

Jon
Jon Bruce
I løpet av juli, enten her eller Spydeberg, kommer an på om vi får flyttet i sommer. Det klør i alle fall voldsomt i fingrene nå. Du kan jo sende tlf.nr. ditt, enten her eller på mail. Det hadde vært trivelig å få tittet på karet ditt, og kanskje få svar på noe av det jeg lurer på Jon


Har sendt deg mail jeg.
Du/dere er hjertelig velkommen hit for en titt og/eller en fiskeprat.
Endelig i gang
Det er tidlig morgen, var oppe kl. 7.00 og fikk ikke sove. Grunnen er selvfølgelig at på mandag kom bakgrunnene i hus, og dem skal på i løpet av dagen. Jeg avbestilte alt på webzoo,
og hentet dem i Askim, samtidig markerte jeg alvoret ved å kjøpe 1 l. med discusgranulat.
Samtidig fikk jeg byttet bort blåguramien og gibbicepsene i en ancistrus, så nå er ikke 60-literen så veldig overbefolket lenger, men det var litt trist
Men hva skal jeg gjøre med all guppy-yngelen som vil vokse opp. Dere som bor i Østfold-Oslo distriktet kan jo høre med meg om jeg har guppy til overs før dere løper til butikkene. Jeg har nå en flokk avlsdyr på 5 sølvfargede hunner med spettede finner og 2 helgule hanner. Og i dagtidlig telte jeg 6 babyer, 4 på rundt 1cm, og 2 relativt nyfødte. Denne helten jeg skrev om med blått bakre skrog ble nok avskjedsmåltidet til blåguramien. Måtte den bare slippe blåguramier der den svømmer rundt i guppyhimmelen.
Jaja, nok om det. Fremdriftsplanen for hjørnekaret blir da som følger:

Onsdag 25.06.08: Montering av bakgrunn, Juwel Rock 600.

Lørdag 28.06.08: Skylling og plassering av Rådasand 0,8-1,2 mm, har kjøpt 50 kg, antageligvis litt for lite, må kjøpe mer i løpet av uka,og påfylling av halvparten av vannet Problem nr. 1 kommer allerede der, skal jeg sette de første bakre, vanskeligst tilgjengelige, plantene da, eller skal jeg vente et par dager til resten av vannet kommer oppi? Fikk et lite tips om å ta vannpåfyllingen i 2 deler, ellers kan temperaturforskjellen vann/glass få glasset til å sprekke. Men plantene kommer vel oppi før jeg fyller helt opp. Jeg har egentlig ikke bestemt så mye om planter ennå, bortsett fra at det skal være noen høye foran Jumbofilteret (for et navn på et filter, Jumbo, klinger ikke så godt i Norge liksom) for å skjule dette. Har forresten tenkt og legge plantesubstrat langsmed bakgrunnen og foran filteret. Kun der hvor plantene plasseres. I midten av karet blir det mangroverøtter og noen lave steiner med Anubias og kanskje mose. Det høres så fint ut med Singapooremose.

I fra 12.07. til 19-07.08 skal det gradvis komme 4 ancistrus, 6 SAE-er, 3 av SAE-ene kommer fra 60-literen, 8 pansermaller, en stim med med kardinaltetra og malaysiske sandsnegler. Er mottagelig for andre forslag. Er det noen av dere som har noe av dette for salg, kanskje. Send en mail.

Den store dagen blir: Søndag 10 August, det herrens år 2008, kommer det 6 stk. SUPER RED MELON diskus i karet, hvis det passer for DiscusGeir at jeg henter dem da. Da blir det både marsipan og napoleonskake og kanskje jeg bestiller et hornorkester.

Jeg tror at jeg aldri har planlagt noe og satt opp en så grundig framdriftsplan for noen prosjekt noensinne. Jeg får bare håpe at det gir resultater, slik at ikke hele prosjektet går i dass.

Og helt til slutt. Kjære alle dere som leser dette innlegget og finner åpenbare feil og mangler i oppsetsplanen min, vær så snill og kom med tilbakemeldinger. Jeg blir absolutt ikke fornærmet om dere er uenige med meg, snarere tvert i mot.

Discusdeleier Jon


Her kommer et utrolig dårlig bilde av bakgrunnen, alle feil som kan bli gjort har blitt gjort under fotograferingen, tatt på høylys dag, med gjennskinn av vinduer, og til og et speilbilde av fotografen i pumpa. Men man får jo et inntrykk av bakgrunnen tross alt, og jeg får en klar dokumantasjon om at nå er det alvor.
Det syns ikke på bilde, men jeg har lagt opp til et utvendig filter hvis/når det trengs. Jeg har heller ikke tatt meg bryet med å legge bakgrunn under filteret, for i følge mine planer vil det bli Rådasand helt opp til filteret. Det vil gå gradvis ned til en 4-5 cm i forkant av karet, så nå er det bare å bestemme seg for planter. En bivirkning er også at nå har jeg nok bakgrunn igjen til å bruke i 60-literen, uten at det egentlig spilte noen rolle. Det var vel egentlig alt jeg hadde på hjertet nå. Takk for nå.

Discusdeleier Jon

Som dere ser av bildene er jeg i full gang med karet. Når jeg tok det øverste bilde tenkte jeg i mitt stille sinn: Her skal det svømme diskus, håper dem ikke har klausdroforbi, eller kanskje det heter klaustrofobi.
Samme det, det var jo bare å starte og skylle rådasanden, hageslangen og 2 bøtter var den perfekte løsningen og hele jobben tok i underkant av en halvtime. Og jeg som grua meg noe veldig. Madammen sto ute og skylla grus, og jeg henta dem inn og la i karet. Jeg la i 2 bøtter først, halvfulle av sand helt innerst, sånn omtrent halveis opp til filteret, og jevnet det nedover til midten av karet. Deretter la jeg plantesubstrat langsmed bakgrunnene og i forkant av filteret. Det er bare der jeg skal ha planter, i midten blir det røtter med anabusia og steiner. Til sist la jeg på resten av sanden, og har da ca 15 cm bakerst ved filteret, og den heller gradvis ned til en 5-6 cm i forkant av karet. Dette gjør at jeg kan sitte/ligge i sofaen og ha full oversikt. Neste skritt be jo å fylle vann, og da skjedde "nestenkatastrofen". Men det får jeg ta ineste kapittel, du har jo bare plass til tre bilder i hvert innlegg.
Fortsetter i neste nr.

Jon
Første vannpåfylling
Vannpåfyllingen gikk relativt greit, haveslangen gjennom stuedøra,passelig med vanntrykk, en dertil egnet tang til å holde slangen. Veldig forsiktig, bare såvidt det holdt, litt papir i mellom, må jo ikke lage merker i akvariet. Det gikk veldig bra, og etter en liten halvtime var karet fyllt uten at all sanden hadde virvlet rundt på egen hånd.
Da jeg tok det nederste bildet, slo tanken meg igjen: Skal det svømme diskus her?
Men det er jo ennå 6 uker til diskusen skal oppi, så jeg tror nok at forholdene er lagt til rette da.
Så oppdaget jeg DEN STORE TABBEN, men det får bli i neste nr. Det må jo dokumenteres med bilder det også.
Jon
Første vannskifte/nesten katastrofe.
Her kommer siste kapittel i triologien. Da karet endelig var fylt opp, og jeg skulle rydde unna en del ting inn i underskapet, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at selve karet hadde forskyvi seg ca 3 cm ut fra underskapet, øverste bilde. Dette må ha skjedd når jeg håndterte sanden i karet, for jeg sørget for at det sto i riktig posisjon i går kveld. Jeg sa til og med til Madammen at dette måtte vi passe på. Bakoversveisen som jeg får i stressa situasjoner kom sporenstreks, og jeg ble lettere panisk og så for meg katastrofen. At hele karet ble altfor fortungt, og ville skli sakte ut i stua, eller rase ned i underskapet. Husk at den bakre delen av karet ikke var plassert over støtteveggene i underskapet, men sto 3 cm utenfor. Jeg regner med at selve karet veier ca 470 kg med vann og rådasand. Jeg antar også at det lå mye flaks i at ikke noen av glassa sprakk grunnet skeiv belastning.
Det var bare en ting å gjøre, finne en gammel bit med haveslange, få den gjennom stuedøra og ut på plenen, og bruke hevertprinsippet. Det gikk veldig bra, så var det bare justere karet og fylle på vann igjen og det nederste bilde viser jo at alt gikk bra. Da er det vel noe i ordtaket da, at lykken står den skjekke bi.
Fremtidige vannbytter vil forøvrig foregå ved at jeg setter en 100 liters dunk ved siden av karet kvelden før, fyller den med vann og setter oppi en egen varmekolbe slik at vannet har en tilnærmet foreskreven temeratur kvelden etter. Biltema har noen fine pumper til å feste på drillen som gjør grovarbeidet for meg. Dessuten har jeg feiget ut med det å være sta og bare bruke Jumbofilteret, Jeg kommer nok til kjøpe et utvendig Eheim filter og ha som tillegg.
Nei dette for være nok i dag, jeg for koke litt kaffe og roe meg litt etter en begivenhetsrik dag.
Ha det bra så lenge.

Jon
De første plantene
Onsdag formiddag, jeg er den eneste som er våken, og Oslofrokosten er i gang, kaffe og røyk.
Etter en litt hektisk lørdag med et uvente vannbytte, lot jeg karet falle til ro og få opp temperaturen. Mandag var jeg en tur til Oslo og besøkte en haug med zoo-butikker. Den store plantejakten var i gang. Følgend planter skulle skaffes:

Vallisneria americana "natans", dem har jeg plassert foran jumbofilteret for å skjule dette. Disse plantene blir permanent (i alle fall intil videre ), om ikke så mange som det er nå.

Egeria densa, (vasspest) Disse ser dere at jeg har plassert på begge sider, men de vil bli plassert i en rekke på høyresiden i løpet av dagen, og det vil bli en massiv utluking etter hvert, men har tenkt å beholde noen for algeberedskap.

Echinodorus bleheri, vanlig sverdplante, disse fikk jeg gratis, ellers hadde de neppe kommet i karet, dem blir da plassert på venstre siden etter vallisneriaen.

For å bryte opp den litt ensidige grønnfargen så er jeg på jakt etter lysimachia nummularia "Aurea". Dem har jeg tenkt å plassere litt på "måfå" mellom de andre plantene. Jeg fant ikke disse på mandag.

Til slutt, når karet har stabilisert seg, og alt har roet seg ned, kunne jeg tenke meg og ha rotala macrandra, en veit jo ikke, det kan jo hende at jeg får den til.

Dette blir jo et discuskar, så jeg plasserer plantene på sidene for å gi discusen plass, i midten, litt bak, skal jeg ha "den perfekte rot for discus", og det vil det nok komme et par anubias barteri nana plassert på denne.

Som dere ser så la jeg også med et bilde av 60-literen, jeg fikk tak i en bakgrunn til karet, og plutselig så blei karet sånn som jeg ønsket meg det, i alle fall når plantene vokser seg litt opp.

Nei, dette for holde for denne gangen, ha det bra så lenge.

Jon

Begynner å se bra ut dette Jon.
Blir mallene de første som flytter inn i diskuskarret eller?
Går det bra med mallene du hentet herfra?
Intresangt å følge proskjektet ditt.
Hei igjen Ken, og takk for sist.

Mallene har det som Adam i paradis, svømmer rundt og lever herrens glade dager i 60-literen. De blir de første fiskene i discuskaret, håper jeg har nok tålmodighet til å vente til tirsdag. Jeg tok en liten kickstart i går og krysta den ene filterinnsatsen fra 60-literen opp i karet. Håper det ikke fulgte med byllepest eller kolera.

Jon
oro det at du har begynt med diskuser. Trenger flere som deg og meg her i indre"enfold".
Bra du kickstartet filteret ditt(mener jeg).
Da har du godt tid til å la filteret bygge seg opp, fram til diskusene kommer.
Ble oppriktig glad når jeg leste du også skulle kjøre med utvendig filtrering i tillegg.
Det er noe jeg mener er et "must" i et diskus karr. Et utvendig og et innvendig, tror du vil slippe endel frustrasjon nå når du har valgt den veien.
Gleder meg virkelig på dine veien, finnes ingen finere og mere intresang fisk enn diskus.
Ihvertfall ikke vis det er en diskus som har fått det stellet den krever.
Spennende å følge diskusene dine når du får dem.
For vi 2 har litt forskjellig syn på matingen til diskusene.
jeg forer som du vet med bl.a okse/kalkun hjerte, noe ikke du skulle forsto jeg, og da er jeg kjempe spent på å se utviklingen på fiskene dine.
Finnes mange veier til ROM.

Håper du ber meg på kaffe, etter at diskusene har kommet i hus.
Hei igjen Ken

Som du ser så var jeg og fikke tak i et par røtter i går, dem skal stå på høykant slik at discusen kan svømme mellom røttene og drømme seg tilbake til Amazonas, eller hvor dem nå enn kommer fra. Jeg velger å legge røttene i en trillebår med vann i noen dager for å slippe misfarging i karet. Litt for store til å putte i fårikålgryta.
Har ikke riktig bestemt meg for hvilket filter jeg skal anskaffe, men jeg antar at det blir Eheim av en eller annen type, eller kanskje Fluval, hvem veit?
Når det gjelder foring så har jeg jo fredet komposthaugen i hagen, den er blitt foringsstasjon for discus. Jeg skal ut å fiske senere i dag, og da kjøper jeg mark i sportsforetningen her. Når det gjelder kaffebesøk er dere velkomne akkurat når det passer, napoleonskakene skal komme i god tid .

Jon
Det er lørdag morgen og tid for litt refleksjoner. Hjørnekaret har stått en ukes tid, og det jeg trodde skulle bli en laaaaang og kjedelig tålmodighetsprøve har vist seg og bli ganske spennende og lærerikt. Jeg måtte jo ta meg et lite lynkurs i kjemi, har aldri hatt noe som ligna på det faget på skolen. Jeg kjøpte et sånn Tetrasett, og lurte fært på om jeg trengte en hvit frakk, alle kjemikere har jo det. Og så var det å lære seg å telle til sju.
Noe av det første jeg lærte var at en ikke kan stole på de tekniske etatene i de forskjellige kommunene. Når jeg kjøpte 60-literen ringte jeg inn og lurte på GH og PH, jeg fikk til svar at GH lå på rundt 3 og PH på akkurat 7. Jeg kjøpte da inn sånne målestrips som viste omtrent de samme verdiene. Vel, mitt ny-innkjøpte kjemisett viste at GH i drikkevannet her ligger på 5, noe som er bra, men at PH ligger på 7,5, noe som ikke er fullt så bra. (Jeg lærte vel litt om målestrips også). Så var det og kjøpe noe PH-nedsettende greier, fikk høre at dette var kraftige greier, og det stemte, jeg har brukt uka med å tilsette 1 ml, riktig en milliliter, pr dag, og i dag etter å tilsatt tilsammen 5 ml, har jeg fått PH ned til 7, da mangler jeg ca. - 0.5 PH-er, hvis jeg kan skrive det slik. Siden jeg tok og krysta den ene svampen fra 60-literen opp i hjørnekaret så er nitritprøven så gul og fin at det er en fryd for øyet, enn så lenge

Stua her i Rakkestad er innredet slik at madammen kan sitte i den ene lenestolen og se på alle de såpeoperaer hu bare ønsker på TV, mens jeg kan ligge henslengt i sofaen med beina på bordet og se rett inn i hjørnekaret. Dette har medført i at jeg begynner å tvile litt på mitt eget psykiske ve` og vel. Jeg kan jo ikke være riktig frisk i knotten når jeg kan ligge/sitte i sofaen og stirre inn i et nesten tomt akvarie i timesvis. Jeg vil helst ikke vite hvor mange timer jeg har sett på det akvariet, jeg kunne jo titte henført på det selv når det bare hang plastfisker i det. Jeg kutter jo ut planlagte fisketurer og sosial omgang for å titte på et halvtomt akvarie i steden. Hvordan blir det når discusen kommer?
HALLO DER UTE, er det noen som veit om noen medisiner som virker? Jeg lurer på hvor mange hundre ganger jeg har innredet det karet i hue mitt. Men men, det er vel bare en del av den diagnosen som heter litersyken, og det er sikkert mange her som tenker følgende: Er det noe gæ`ærnt i å titte i et tomt akvarie da? Det er bra at jeg ikke er aleine .
Ellers skjer det ikke så mye, røttene ligger i trillebåra og misfarger den i stedenfor akvariet, og hadde det gått an å smørt tålmodighet på brødskiva , så hadde vel også jeg blitt overvektig. Dere får ha en riktig god helg alle sammen.

Jon






Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap